Bold Cycles - къде е задният амортисьор?
Един от продуктите, които се появиха през пролетта на 2015 г. и ми направиха силно впечатление, е моделът Linkin Trail на новата швейцарска компания Bold Cycles. Както се забелязва от пръв поглед, при този велосипед с двойно окачване задният амортисьор липсва...
Не оставяйте външният вид да ви излъже обаче - точно пред/под средното движение в карбоновата рамка има отвор, покрит с капак, през който се стига до задния амортисьор, намиращ се вътре в рамката. "Bold" на английски означава "смел" и подходът на този иновативен производител наистина изглежда такъв. Швейцарската компания твърди, че е първата, която прибягва до "прибирането" на задния амортисьор вътре в рамката и аз лично наистина не се сещам да съм виждал другаде подобен дизайн.
Впрочем първия път, когато видях снимка на Linkin Trail, помислих, че става дума за ново въплъщение на идеята за торсионен демпфер, която сме виждали преди доста време в някои проекти, но засега май е далеч от масовото приложение. При Bold Cycles обаче задният амортисьор е почти стандартен - използва се модел на DT Swiss, само че леко модифициран като размери и детайли с оглед на специфичната конструкция на рамката.
По-интересна (и защитена с патент) е системата от ставни връзки, която предава сгъването на задницата към амортисьора в рамката. Дори когато човек вече знае, че шокът е някъде там вътре, нормално е да се чуди как точно бива задвижван той. Тайната е в специфичния "хардуер" на ставата при седалковата тръба - чрез скрития там механизъм въртеливото движение се предава към вътрешна лостова конструкция, която натиска задния амортисьор.
Какви са основните предимства на всичко, описано дотук? Очевидно, на първо място можем да поставим изчистеният външен вид. Някои биха казали дори екстравагантен. Факт е, че благодарение на скрития заден амортисьор и на това, че рамката е от въглеродни нишки, дизайнерите на Bold Cycles успели да направят една доста красива рамка, с чисти и приятни за окото линии, несмущавани от излишни елементи. Това обаче едва ли е най-важният плюс на системата IST.
Разположението на задния амортисьор е ниско и централно, което води до по-нисък център на тежестта и произтичащите от него ползи в поведението на велосипеда, макар че с оглед на общата маса на колоездач+велосипед това вероятно е най-трудно доловимото предимство. Пък и то е постижимо дори при нормален дизайн на рамката.
С огромна практическа полза обаче може да е това, че бидейки вътре в рамката, задният амортисьор е защитен напълно от вредни външни въздействия. И дори не говоря толкова за евентуален удар, колкото за излагането на кал, вода и прах. Тази естествена защита би трябвало да осигури на шока по-дълъг живот, по-безпроблемна експлоатация и да изисква по-малко поддръжка.
Като споменах поддръжка обаче, това е нож с две остриета, защото дали всеки потребител ще може/ще посмее да "отваря" рамката си, да вади оттам задния амортисьор и да го обслужва, когато е време за това? Вероятно не, но това не бива веднага да се тълкува като недостатък. Мисля си, че хората, които сами обслужват окачването на велосипеда си, ще се справят и с изваждането на вътрешно разположения шок, а пък за тези, които са свикнали да прибягват за подобно сервизиране до компетентен механик, едва ли ще има разлика.
За мен обаче един по-сериозен недостатък е невъзможността да се правят директно настройки на задния амортисьор. Какво правим, ако искаме да променим скоростта на разгъване или пък компресията? Заключване? Във всички случаи проектът е повече от интересен и ще добавя още една "модерна" подробност - Linkin Trail е проектирана да работи и с 29-цолови колела, и с 27.5+. За целта Bold Cycles използват новия размер Boost 148 за задната проходна ос.
Източник: mtb-bg.com (Любомир Ботушаров)