Представиха проекта за възстановяването на Княжевския лифт на Витоша
![]()
Столична община представи предпроектно проучване за възстановяването на най-стария кабинков лифт в България: Княжевския до Копитото. Проучването е направено от френска компания, като идеята е да се видят възможностите за изграждане на напълно нов и модерен лифт. Княжевският лифт, изграден през 1962 г. и спрял да функционира през 1992 г., е един от малкото в страната, които не подлежат на възстановяване, а трябва да се замени с изцяло нов. Той е напълно разграбен и унищожен.

Анализът показва очевидното: машините, съоръженията и стълбовете са неизползваеми и не могат да се пуснат отново в действие. Всичко трябва да се изгради от нулата, но могат да се използват старото трасе, стъпките и застроените петна, а това ще улесни процедурите.
Новият лифт ще започва от последната спирка на трамвай 5, така че ще бъде много по-лесно достъпен. Предпроектът предвижда три варианта:
1. Директна линия без междинна станция;
2. Линия с чупка при старата първа станция и използване на цялото старо трасе;
3. Линия до нова междинна станция, с използване на старото трасе до Копитото.
И в трите случая ще се използва старото трасе, което би облекчило процедурите. Консултантите предлагат също да се проучи възможността за разширяване на функциите на крайната станция при Копитото, без промяна на застроеното петно на съществуващата станция. Идеята е обектът да бъде развит като мултифункционално пространство с обществен и туристически характер, включително зона за посетители, ресторант, панорамна площадка, които да повишат атрактивността на района.
В проучването са представени и сходни примери от други държави, при които цените на билетите за подобни съоръжения варират между 8 и 18 евро.
За разлика от повечето други лифтове на Витоша, Княжевският лифт е собственост на Столична община, така че от нея зависи възстановяването му.
В предпроектното проучване недоумение буди единствено идеята за запазване на капацитета от 60-те години – за 600 души на час, което не звучи особено адекватно предвид огромния интерес към планината и пълната липса на работещи лифтове, свързващи града с Витоша. 600 души са точно три пълни трамвая PESA, така че подобен капацитет означава чудовищни опашки, каквито сме свикнали да виждаме на кабинките в Симеоново (1200 души на час), Боровец (1200 души на час) и Банско (2000 души на час).


