Революция във велосипедните ХС вилки - Lauf (+Видео)

Революция във велосипедните ХС вилки - Lauf (+Видео)
13 Jan 2016

Сигурно сте чували за листови пружини и особено за един техен подвид - ресорите. Виждали сме ги в някои джипки, камиони, жп вагони и други превозни средства. Подобни еластични елементи, макар и по-различни като материал и конструкция, стоят в основата на вилките Lauf, които в момента са може би най-леките амортисьорни вилки на пазара. Веднага бързам да се поправя, че "амортисьорни" в случая е малко подвеждащо, защото те всъщност нямат амортизиращ елемент - разчита се изцяло на характеристиките на листовите пружини. В този смисъл, макар обикновено да е напълно погрешно да се говори за ресори при велосипедите, в този конкретен случай това вероятно е по-правилната дума.

Листовите пружини във вилките Lauf са изработени от висококачествено фибростъкло. Материалът е изключително здрав и твърд, като в същото време е и доста еластичен при сгъване. В лабораторията на производителя елементите са били тествани при над 400 000 сгъвания с амплитуда 40 мм, без да се наруши тяхната цялост. Заради спецификата на листовите пружини вилката е с доста по-различна конструкция от обичайната. На практика Lauf приличат на твърди карбонови вилки, но с един допълнителен елемент, държащ оста, който е закачен чрез пружинните елементи към основната част.

На пръв поглед 60 мм ход, с колкото разполагат трите модела на Lauf, изглеждат малко, но производителят твърди, че за нуждите на много от ХС състезателите не са нeобходими повече. Важна характеристика на вилката е прогресивността - пружинните елементи са така направени и комбинирани, че да осигуряват постепенно втвърдяване, за да не се "продънва" вилката при всеки малко по-силен удар. При късоходови вилки подобна прогресивност е много важна.

И макар, че ходът е малък и е без амортизация (успокояване действието на пружината), вилките Lauf имат и някои съществени предимства. Едно от тях е липсата на движещи се части (ако не броим сгъването на листовите пружини), особено триещи се детайли. Именно триенето е основният фактор, който влияе върху отзивчивостта към дребни неравности, така че от Lauf може да се очаква да са изключително чувствителни към такива.

Нещо повече - липсата на контактуващи при движението си части означава, че на практика вилката не изисква никаква поддръжка, независимо от продължителността на и условията на ползване! Ка? Няма проблеми. Студ или жега? Няма значение. Няма какво да се износи, няма нужда от смазване, от смяна на масло, от промяна на налягане. Lauf са тествали вилките си при повече от 170 000 сгъвания, без да се появи никакъв проблем, и твърдят, че това се равнява поне на 5 години каране, а при някои хора и повече. Може би затова те дават на продукта и 5 години гаранция, а дори в случай, че успеете да счупите вилката при падане или друго подобно механично въздействие, можете да купите нова на половин цена.

Трябва обаче да поддържате теглото си в норма, защото при покупката на вилката се избира между два варианта листови пружини - едните са с по-голямо съпротивление (за хора с тегло над 65 кг), а другите са за леката категория (под 70 кг). В тази връзка е добре да знаете, че има и ограничение за максималното тегло на колоездача - при моделите Lauf Trail Racer то е 110 кг.

Подобни ограничения са често срещани при свръхлеките продукти, а вилките Lauf са точно такива. Вариантите Lauf Trail Racer за 29- и 27.5-цолови велосипеди със стандартни гуми тежат около 990 грама, а Boost (за т.нар. 27.5+ и 29+) е точно 1 кг. Още по-впечатляващо обаче е неокаченото тегло - само 260 грама (елементът с проходната ос), към който се монтира предното колело. Това също оказва влияние в положителна посока върху отзивчивостта на вилката. Производителят не споменава нищо за поведението на вилката при педалиране, т.е. дали се сгъва при натоварване, идващо отгоре, или само при такова откъм терена. В тази насока вероятно трябва да потърсите коментари в интернет.

Най-новият модел на компанията е Carbonara, която е предназначена за fat bikes и тежи със 100 грама повече. Ходът е същият, конструкцията е малко по-яка и максималното тегло на колоездача е увеличено до 120 кг. Този модел може да се превърне в хит, защото реално едва ли тежи много повече от твърда вилка за fat bike, а в същото време би допълнил чудесно меката возия на големите гуми при по-бързо каране по някои малки до средни по размер неравности. Е, както при повечето леки и иновативни продукти, цената не е от най-ниските, но в сравнение с много от продуктите в категория свръхлеки, не е прекалено стряскаща - около 700-800 евро в зависимост от модела.

Вижте как всъщност работи иновативната вилка, ТУК.

Източник: mtb-bg.com

Много практичен и интересен!