Изумителният Lockheed SR-71 Blackbird. Самолетът, който возеше двама с над 3900 км/ч...
Няколкото фотографии на Блеър Бънтинг ни накараха да отворим още веднъж Wikipedia, и да си припомним изумителните характеристики и факти за Blackbird. „Птицата“ е изработена предимно от титан, изразходва голяма част от горивото си още при излитане, а резервоарите ѝ текат. Просто такава е конструкцията. Причината? Много от елементите на корпуса „се разминават“, тъй като при достигане на крейсерската си скорост, самолетът се нагрява до такава степен, че се удължава с 30 см. Тогава всичко си идва по местата.
Непостредствено след излитането си SR-71 Blackbird се нуждае от дозареждане във въздуха. Именно при този етап на обучението си, много от пилотите-кандидати отпадат, тъй като процедурата е доста по-сложна от аналогичния процес при другите самолети. Докато летящият танкер лети на абсолютния предел на скоростните си възможности, SR-71 е на ръба на загубата на подемна сила - фюзелажът му просто не проектиран да се движи с толкова ниски скорости.
Lokheed-Martin SR-71, известен като Blackbird, е на въоръжение в редиците на щатската армия в периода 1964-1998 г., като са произведени общо 32 самолета. Задвижването се осигурява от два двигателя Pratt & Whitney J58, генериращи тяга от 145 килонютона. Оперативната височина на Blackbird е изумителните 24 км, а максималната му скорост достига 3,2 маха (3,2 пъти по-висока от тази на звука), което се равнява на над 3900 км/ч... По време на мисии, предното стъкло е подложено на температури от порядъка на 300 градуса по Целзий. Един от пилотите казва „Приближавах ръката си до стъклото и усещах жегата дори през ръкавицата. Така и не посмях да го докосна...“
Към трите невероятни снимки на Бил прибавяме и едно уникално селфи, което само загатва за екипировката на пилотите на SR-71. Съветваме ви да отделите и едни 7 мин. за видеото, кото ще ви разкрие още невероятни факти около тази уникална „птица“.
Текст: Иван Монев