0-300 за 14,2 сек. Електрическият Rimac Concept One идва в Женева. Интериорът е български

0-300 за 14,2 сек. Електрическият Rimac Concept One идва в Женева. Интериорът е български
27 Feb 2016

Много хора подценяват Rimac Automobili, а има и такива, които не са и чували за компанията, базирана в Света Неделя, Хърватска. Хърватски суперавтомобил? Пфф. Кристиан фон Кьонигсег обаче не е един от тези хора, въпреки че таткото на хипер марката Koenigsegg кара Mosel S. Почти съм убеден, че след Женева, Кристиан ще подкара и Concept One.

Защо шведът вярва в Rimac? Ами, просто защото има защо. Компанията е събрала екип от 150 души, сред които доста умни и амбициозни инженери. Факт е, че Кьонигсег разчита именно на хърватите, за доставката на управляващия блок на култовия Regera. Младият Мате Римак пък разчита на българското ателие Vilner, за изпипания интериор на Concept One. Последният факт не е особено известен, а си заслужава да бъде.

Със сигурност, отсега нататък, с отварянето на женевския салон, Rimac Automobili ще стане по-известна марка, благодарение на електрическото си супер купе. То не е само шоу, а и може да се движи. И то как. Един поглед към техническите данни в сайта е достатъчен за да замисли.

Мощността е 1088 к.с., а въртящият момент, масивните 1600 Нм, които са налични между 0 и 6500 об/мин. Тези обороти се отнасят за електромоторите, които задвижват четирите колела. Именно системата за векторно разпределение на тягата (на 4-те колела, водят я All-Wheel Torque Vectoring или AWTV) е и една от магиите на Concept One. Селектор в купето предлага избор от три характера „Недозавиване“, „Неутрален“ и „Презавиване“, като кавичките са може би излишни. Възможно е и индивидуално дозиране на работата на системата.

Хитрината на Rimac е ползването на четирите ел. мотора и тяхната функция за регенриране, като част от векторното жонглиране с тягата. Освен охлажданите с масло двигатели, колата разполага и с четири скоростни кутии. Две отпред, едностепенни, а отзад – други две, с по две степени и с по два съединителя. Ъъъм...

Що се отнася до капацитета на енергийните клетки, той е 82 квТч, което е доста и доста близо до 90-те на най-мощностно плътната Tesla Model S P90D. Батериите са разработени от самите Rimac, а работното напрежение на колата е 650 волта. Повечето електромобили работят на около 300 волта, при Tesla напрежението е около 400 волта, и се оказва, че колкото е по-високо, толкова по-добре. Концепцията Porsche Mission E например е снабдена със 800-волтова система и показанията са доста сериозни – 15 мин за 80% зареждане на батерията. За сега обаче Porsche-то е все още концепция. В ТТ данните на Concept One не пише за приблизителния пробег с едно зареждане, но пише колко е бърз - вдига до 355 км/ч, ускорява до 100 за 2,6 сек, до 200 за 6,2, а до 300 за 14,2. Доста стабилни показатели, но колата не е и особено тежка. Хърватите са успели да я направят 1850 кг., тоест колкото едно Maserati GranTurismo. Разпределението на тази маса също е почти перфектно, 42% отпред и 58% отзад.

Пуснете си и видеото. Макар, че Мате прави глупаво тривиално сравнение с природата, самата кола е доста умна, както и Мате. Макар и на едва 26 години. Готина марка, готин автомобил.

Текст: Иван Монев (Източник: aboutcars.bg)

Сбогом V10!