Бруталното Lambo Centenario - 770-конно отбелязване на 100 години от рождението на Феручо
Феручо Ламборгини се ражда на 28 април 1916, в Перуджа, Италия. Човекът основал марката, чиято емблема олицетворява неговата зодия „Tелец“. Lamborghini пускат юбилеен модел, честващ сто години от рождението на винаря. Точно когато друг страхотен не само за марката човек слиза от нейното кормило – Щефан Винкелман.
За Lamborghini може да се пише с томове, за Феручо, за случката му с Енцо Ферари, която буквално го подразва и провокира да направи първото Lambo 350 GTV. За Валентино Балбони, човекът-Lambo, който става тест пилот на марката, след като случайно попада в Сант'Агата и удря едно рамо за прибирането на голи каросерии в заводския двор. „Кой си ти? Какво правиш тук?“, му кресва охраната, водят го при шефа, Феручо, след което започва като... общак в Lambo, докато не се издига до позицията на основен тестови човек. Историята на Lamborghini не е само дълга, не е само цветна, а и доста романтична.
Докато компанията не затъва и не попада под опеката на Audi. Пффф, такава екзотика, под опеката на – нека си го кажем – една много голяма и силна марка, която обаче е всичко друго, но не и емоционална. Изключваме Ur-Quattro-Group-B периода, както и някой спортно-състезателни изпълнения.
Седем годни след като немците подчиняват бика обаче, зад кормилото на Lambo застава Щефан Винкелман, роденият през 64 в Берлин немец, който израства в Рим, за да стане по-италианец и от Верона. Именно този човек буквално събужда емоционалната марка, и след като в началото на Audi-периода си Lambo търпи злонамерени критики в стил тези-копчета-са-от-Audi, се превръща от бутиков и трудно самоиздържащ се производител, в машина за пари, която на всичкото отгоре запазва харизмата си. Щефан Винкелман е причината Lamborghini да разшири гамата си от едва два модела, от около 1500 продажби годишно, до близо 3000 към 2015.
„Ариведерчи“ речта му заслужава да бъде гледана, от нея личи колко много Щефан държи на марката. Корпоративен маркетинг? Може би, камери, YouTube, но някак си изглежда доста истинска, а реакцията на служителите в Сант'Агата няма как да бъде манипулирана. Би било доста грозно, ако е така. Истински джентълмен, който отстъпва мястото си на Стефано Доминикали, F1 шефът на марката, чийто създател се заяжда с Феручо и провокира самото развитие на Lambo от производител на селскостопанска техника, в една от най-ексцентричните марки за спортни автомобили е-вър!
Доста силно отплесване, но адски задължително. Lambo претърпя и продължава със сериозните трансформации. Скоро чакаме и първия SUV на марката след танка LM002 – Urus, който отсега е сигурно, че ще сцепи пазара. Преди това обаче, по повод 100-годишнината на г-н Ламбо, Lamborghini Automobili S.p.A. ни представят Centenario.
Най-после към него. „Футуристичен дизайн в чест на легендата“, надписът посреща в Lamborghini.com. “Learn More” линкът запознава, че ще бъдат направени 20 купета и още толкова открити коли. Приличащ на мега хибрид (нищо общо с тока) между Aventador, Huracan и Veneno, Centenario се задвижва от могъщия атмосферен V12 на първия модел, тук генериращ 770 к.с., за съотношение мощност/маса от едва 1,97 кг/тон. Ускорение от 0-300 за 23,5 сек и 350 максимални километра в час. Цена? Минимум 1,75 милона евро, заедно с всички такси и данъци. Всичките 40 броя вече са продадени. Феручо щеше да е доволен. Това е Lambo Centenario, последната кола която излиза под ръководството на Щефан.
Текст: Иван Монев (Източник: aboutcars.bg)