Тест на BMW X5 xDrive40e. Пъгин хибридната X5-ца (Галерия)
Aко тази кола бе направена в началото на 90-те, то „е“-то вероятно щеше да идва от „еinspritzung”, а цифрата 40 щеше да загатва за 4-литровия работен обем на бензиновия редови шестак. Годината обаче е 2016, а техническата логика при F15 далеч не е толкова праволинейна
Въпреки, че това зависи от начина на мислене. BMW - и почти всички останали - отдавна не издават работния обем на моторите си с означенията, а по-скоро слагат цифри за да създадат йерархия, и до някаква степен, да предизвикат асоциации с възможности на по-големи работни обеми.
Случаят при F15 X5 xDrive40e е изцяло подчинен на тази логика. Цифрата 40 го вмъква между чисто бензиновите xDrive35i и xDrive50i, a последната буква съобщава за eDrive електрическите компоненти на плъгин хибридната система. Как седят нещата в мощностно отношение? Логиката остава в сила - 313-те коня комбинирана мощност на 40e застават над 306-те на на 35i, оставайки под 450-те на 50i. Колата е коректна дори и в ценово отношение, с базовите си 136 800 лв., които са на почти на точно 14 хил. разстояние в двете посоки, от 3-литровия редови шестак и 4,4-литровия V8. Даже, ДАЖЕ, ако извадим серийната за 40e топ навигация Professional (иначе в пакет за около 6500), плъгин хибридната версия на X5 излиза точно толкова пари, колкото и дизеловото xDrive40d. Което, по някаква случайност, също генерира 313 к.с... Немци. Или по-скоро бизнес.
Но, към техническата същност на xDrive40e. Под предния капак е монтиран 2-литров 4-цилиндров турбобензинов мотор с 245 к.с., а на мястото на преобразувателя на въртящ момент в 8-стeпенния ZF, е побран ел. мотор със 113 коня. Въпреки компактните си размери ел. „гривна“ може да генерира 250 Нм още от 0 об/мин, които запълват турбо дупката (макар и минимална, такава неминуемо винаги има) на бензиновата двойка. Последната е способна на 350 Нм, но тъй като системната тяга на хибридите никога не е чист сбор, обявената от BMW стойност е 450 Нм. Още един бонус на позицията на ел, мотора е, че той също може да се възползва от степените на трансмисията, предавайки въртящия си момент към xDrive-a по-ефективно. Двойното предаване е същото като на останалите X5, и като цяло колата не изисква жертви заради поместените в нея ел. работи, освен седалки №6 и 7, които и без това са по-скоро тежест (която обаче облекчава бюджета, при определени условия).
Дотук обаче само суха статистика, как се кара BMW xDrive40e? Поради хибридните компоненти и най-вече литиево-йонното парче под пода на багажника, автомобилът е с 200 кг по-тежък от 35i. Масата от 2,3 тона обаче не се усеща негативно, и дори, вероятно в комбинация с въздушно окачените задни елементи, прави X5 още по-комфортно. За последното впечатление помага и потеглянето на ток, което става почти напълно безшумно - странно е как нещо дълго 4,9 м, широко 2 и високо 1,8, размърдва скоростомера си, докато стрелката на оборотите остава при нулата. Ускорението от място до 100 км/ч е на практика същото, като на xDrive35i - 6,8 сек за 40е срещу 6,5 за шестцилиндровoто турбо X5, а максималната скорост е 210 км/ч.
В режим MAX eDRIVE карате само на ток, докато има такъв във батерията с капацитет от 9 кВтч, или докато не достигнете скорост от 120 км/ч - максималната за чисто зелената настройка. При SAVE BATTERY колата се движи само с бензиновия мотор, за да пазите електричество за по-късно, а при AUTO eDRIVE X5 само решава как да комбинира енергийните източници. Ако пътувате основно до работа, на 10-15 км разстояние от дома, MAX еDRIVE и контакти в двата края правят 40e в доста икономична машина за придвижване. При по произволни маршрути обаче, най-ефективният режим е именно автоматичният. Когато пък крайната дестинация е зададена, навигацията „съветва“ хибридната система кога и как да използва енергийните потоци, за да бъде разходът минимален. Хитро.
Колко точно ефективен xDrive40e? Комбинираните заводски данни разбира се са невъзможни за постигане в реални условия, още повече в ужасно студено време, каквато бе в тестовата събота. Истината е, че съвременните хибридни и чисто електрически системи, все още са доста зависими от условията на околната среда, и по-специално от нейната температура. Бордовият термометър показа -19, което резултира в пробег от едва 10-ина електрически километра, при потегляне с откачане от контакта и пълна догоре батерия. Идеята за 4 часа в мрежата (3,8 ч при нормален 12-амперов контакт; BMW i Wallbox домашната станция го сваля с час) за десет километра на улицата, не ме зарадва особено. Както и за и за конвенционалните коли обаче, най-тежки за 40е са първите студени отсечки. След като X5 поразтъпчи своите 19-ки, подгря салона (обсипах нагреваемите волан и седалки с обилно количество комплименти) и направи един цикъл разряд/заряд на батерията, индикаторът за ел. пробег започна да показва доста по-разумни стойности. Външната температура се бе качила до едноцифрен минус, а дисплеят вече сочеше възможни близо 20 екологични километра. През пролетта и лятото, заводските 31 ел. км биха били доста по-реални. Разбира се не постигнах и 3,4 л/100 км, но пък изненадващо моите 16 кВтч/100 км бяха доста близки до стойност до каталожните 15,3. Що се отнася до комбинирания бензинов разход - 11,2 , при неикономично каране и целенасочено ползване на 4-цилиндровия агрегат за зареждане на батерията. Когато се опиташ да изкопчиш максимално количество информация от сложна кола, като 40e, в рамките на уикенд, задоволяването на любопитство рядко може да резултира в икономия. Но пак, за това време и условия, разходът на 2,3-тонната кола е доста приличен.
Разочароващо? Да, ако подходите към 40e като към Tesla Model S, което би било доста глупаво. Последното поколение на щатската електричка P90D е с 10 пъти по-голяма батерия, но и няма удобството на неограничената мобилност на плъгин хибридната техниката. BMW X5 xDrive40e също толкова използваемо, колкото и останалите модификации, нямате само третия ред седалки, разликата в салона е точно един бутон - еDrive -, a ефективността може да бъде доста по-висока, особено в градски условия. Това е кола, която просто трябва да пасва на ежедневието ви. Изненадващо е и, че въпреки сложната си техника, 40е не седи близо до ценовия връх на X5, a по-скоро в средата. Тестовата кола обаче е оборудвана с почти всичко възможно, което прави крайната сума с близо 61 хил. над базовата - сериозните 197 714. Както и при останалите коли на марката, xDrive40e трябва да се специфицира разумно, ако не искате да изстреляте цената до такива нива. Уникалната 1200-ватова Bang & Olufsen например струва близо 8 хил., докато системата на Harman Kardon е „едва“ 2200 лв., без да свири „с 6 хил. по-зле“.
Заключение? Хибридното X5 се движи пъргаво, като 6-цилиндровата версия, практичността му е почти идентична, и може да може да бъде доста по-ефективно. Това обаче зависи и от условията на експлоатация, а решаваща за успеха му може да бъде и държавната политика. В много европейски страни покупката на плъгин хибрид се подпомага от правителството - сумите варират, но в Ирландия например, властите ви спестяват 5000 евро от цената, като в последствие, благодарение на по-ниски данъци и такси, спестявате още 2500 евро. У нас? Законодателството в България наклонява везните към мощното 40d, което е също с 313 к.с., генерира блажените 630 Нм и - нещо което за съжаление се оказва от голяма важност у нас - предлага още две седалки, които могат да го направят не по-практичен, а по-изгоден за покупка.
С други думи BMW X5 xDrive40e вероятно ще остане екзотика по родните пътища, но не защото е лоша кола. Хибридният модул работи чудесно, а на практика идентичните размери на трансмисията с ел. мотора, спрямо конвенционалния 8 ZF, означават че скоро можем да го видим в другите модели на марката. Така, че 40е е само началото на масовата хибридизация. Доста комфортно начало.
Текст и фотография: Иван Монев (Източник: aboutcars.bg)