Продават чудовищното Peugeot 205 T16, което доминираше в Група Б. Да, колата на Ари Ватанен е на пазара

Продават чудовищното Peugeot 205 T16, което доминираше в Група Б. Да, колата на Ари Ватанен е на пазара
05 Apr 2016

В рали „Монте Карло“ през 1985 г. Peugeot участва с три автомобила. Това е 53-ото издание на емблематичното рали, което преминава през 850 километра от най-трудните отсечки в южната част на Франция, при това през мразовития януари. Колата на снимките носи кодовото наименование C11 и е една от тези коли. Карана е от финландския рали бог Ари Ватанен и повежда колоната още след първия етап. През втория обаче, Ватанен е застигнат от Валтер Рьол и неговото Audi Sport Quattro S1. Двамата си разменят лидерската позиция известно време, повеждайки една от най-оспорваните битки. Audi-то записва осем победи през 1983-а и 1984-а, но Ватанен и неговото Peugeot 205 Turbo T16 печелят шампионската титла през 1981-а. Двамата били много равностойни.

От Audi променят настройките на окачването на колата на Рьол, което се оказва погрешно решение. Именно то позволява на Ватанен да дръпне напред в „Монте Карло“. Финландецът повежда с 42 секунди, след което печели седем от следващите осем етапа. Тогава, дългогодишният навигатор на Ватанен – Тери Хариман – допуска грешка, което коства на екипажа наказание от 8 минути. Ватанен трябва да намери отнякъде 4 минути и 14 секунди, за да задържи лидерската позиция.

В крайна сметка Ватанен побеждава с преднина от 5 минути и 17 секунди пред пилота на Audi. Разбира се не и без съдействието на своето Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 1 с неговите 345 к.с., 5-степенна механична трансмисия, разпределение на мощността от 33/67 процента в полза на задния мост, независимо окачване и класическия за Група Б ръбат и агресивен аеродинамичен пакет.

Ватанен и Хариман записват 21 победи в 33-те етапа от „Монте Карло“ през въпросната 1985 г. И трите коли на заводския отбор на Peugeot се класират в топ 5. По-късно Ватанен печели рали „Швеция“ и рали „Париж-Дакар“. Четири пъти.

Припомняме, че лютата машина от несъществуващата вече Група Б на Световния рали шампионат има средно разположен двигател, гигантски турбокомпресор Garrett, 16 клапана и 4х4 задвижване. Тя е по-лека, по-бърза и демонстрира по-добро сцепление от Lancia 037 и Audi Quattro. Именно това Peugeot доминира Група Б в последните години на състезателната категория, грабвайки конструкторските титли през 1985-а и 1986-а. Рали „Монте Карло“ е само един от 11-те кръга, които тази машина печели през 85-а. В края на следващия сезон Група Б е закрита от съображения за сигурност, а Peugeot 205 T16 остава в историята.

Шампионската кола на Ватанен ще бъде продадена на търг на 14 май, организиран от RM Sotheby's в Монако.

 

 

Първородната Godzilla!