Тест на Skoda Superb Combi. Най-добрата Skoda правена някога?
Визията. Неминуемо, при първо запознанство с всяка кола (а и не само с кола, същото е и с хората), външните белези започват да формират мнение. Реално, то може да започне да се формира дори още преди да сте видели обекта на живо, на базата на снимки или видео. Така, че много често, физическото запознанство идва за да потвърди или опровергае дадени очаквания. При колите обаче, често се случва даден модел да е доста по-готин на живо и обратно. Mazda MX-5 например ми се стори неадекватно грозна отпред, и това бе при появата на първите снимки. На салона в София обаче, мнението ми (почти) се обърна. Муцуната е доста по-готина на живо, определено.
Но към Superb. Срещата потвърди тази-кола-изглежда-готино настройката ми от женевските снимки (нямах време да я огледам на същия този софийски салон), особено когато видях този тестови автомобил – Combi, определено по-добрият избор, в цвят Laser White, с Modus 18-ки джанти. Елегантна и рафинирана, неотстъпваща по нищо на VW и Audi. Начинът по който изглежда Superb MkIII е резултат на серийната интерпретация на идеите на прототипа VisionC и показва посоката в която все повече гледа управата на марката – престиж. Бордът цели да превърне Skoda в име, което вече да не се асоциира толкова с изгодата, колкото с фактора „cool” и да направи емблемата по-стойностна и по-ценна. Superb B8 е може би първата кола, която прави по-сериозна крачка в тази посока. На собствениците на модела, почти няма да им се налага да оправдават покупката си с финансовата страна на сделката. А изказите в стил „Еди-кой си, новата ти кола е яка“, ще бъдат по-искрени и не продиктувани само от куртоазията и опитите за прикриване на съседската завист.
Нещо което се забелязва и от анализа на първоначалните продажби, който сочи, че средната стойност на закупения обем Superb B8, е осезаемо по-висока, отколкото при Superb B6. От „Еуратек“ казват, че клиентите търсят предимно най-мощния дизел със 190 к.с. и 4x4, чиято базова цена започва от 60 800 лв. Това е показателно за типа клиенти, за моторите обаче малко по-надолу.
Успява ли колата да създаде усещане за престиж? Йеп, прави го. Навява асоциации с Audi, също с VW, детайлите са готини, стоповете са LED (без доплащане, за всички модификации), гамата от джанти е яка, а физиономията – с любопитни фарове и триъгълен мотив, продължен от началото с VisionC. Ситуацията в салона продължава да защитава твърдението „най-добрата Skoda”. Разбира се, повечето от тестовите коли са във топ изпълненията Style (за жалост без самия връх Laurin & Klement), които са доста по-лъскави от базовото ново Active. Въпреки това MkIII предлага много повече неща, отколкото сте свикнали да виждате в коли на марката. Интериорът е в типичен VW стил, по-суров и стерилен, с перфектна функционалност, четливи уреди и приятни на пипане материали. Кабината създава усещане за разтовареност и ненапрегнатост, какъвто е и самият характер на колата. Особено във варианта Combi, който за мен е задължителна опция при избора на Superb. Този тип каросерия е стопроцентов „must have”, а двете хиляди надбавката – напълно оправдани. Освен че с тази каросерия получавате още по-практична кола, гигантски 660-литров багажник и още по-„Simply Clever” интериор, получавате и тази яка визия, от която седанът (реално хеч, задният капак все още се отваря със стъклото) леко изостава. Комби каросерията просто прави колата завършена. Но, това е и въпрос на вкус.
Отново вътре. Просторна и нараснала във всички направления. Superb е изключително приятна кола за возене. Стегнати и добре оразмерени седалки, тихо задвижване, добра шумоизолация и ниски нива на досадните аеро шумове. Задното дясно място определено е приятно. Как е за каране обаче? Отпускаща. Новото поколение идва с ред благинки, които досега не са виждани в Skoda, и които правят живота с колата по-лесен. Активен круиз контрол, който държи колата в лентата, Traffic Jam Assist за автоматично спиране и потегляне в трафик, Blind Spot Detect за следене на мъртвия ъгъл и още няколко системи, правещи карането по-спокойно. Шестстепенното DSG сменя плавно, почти като вече легендарния 8-степенния ZF, като единствено при потегляне зацепва по-грубо от него. Двулитровият мотор със 150 к.с. и 340 Нм е изключително удачен за колата (190-конната версия не е толкова осезаемо по-пъргава), а постигането на среден разход от пет на сто е реалност, при нормално каране извън града. Което е супер показател за кола от такъв калибър.
Добър приятел е и мехатрониката за адаптиране на фаровете, която горе-долу имитира работата на матричните LED-ове. Може би ще бъде малка изненада за някой от вас, но Superb не се предлага с LED основни светлини, а само с биксенони. Диодите слязоха и при Seat, редно е да ги ви дим и при върховата Skoda, но това със сигурност ще стане с фейслифта на модела. Адаптивните газоразрядни фарове обаче си светят идеално, а като стана въпрос за осветление, в кабината има и амбиентно такова. В Skoda. Свиквайте.
Свиквайте и с факта, че при Skoda навлизат и все повече опции, характерни за емблемите с по-голям престиж. Такава е Dynamic Chassis Control системата, първата за адаптивно окачване в кола на чехите. Тя дава избор от Comfort, Normal, Sport, Eco, Individual, които се сещате как повлияват на амортисьорите, а също и на волана, мотора и трансмисията. Sport определено не е удачен режим, не за друго, а просто защото имате близо 5-метрово дизелово комби. Comfort, Normal и Eco обаче лепват на Superb Combi, като коледно чорапче. Мекота, спокойствие, безусилност. Колата успява да създаде уют и усещане за защитеност, точно каквото трябва да прави едно семейно комби.
Е ли е Superb най-добрата Skoda? Да. А Combi е най-добрият Superb. Трудно ми е да изтъкна слабости, освен може би липсата на очакваните LED фарове и това, че цените се почти идентични с тези на VW Passat. Базата започва от 44 хил., за 1,4 TSI със 120 к.с., колата която виждате на снимките е около 65, а топ модификацията в топ изпълнение, може да надмине 75-те хил. лв. Но това е самият връх, с 280-бензинови коня, 4x4, L&K, и на практика целия арсенал от удобства познати от VW. И, освен това, Superb е и по-голям от Passat. Свиквайте. Skoda не е това което беше и ще става все по-добра. Следващият Superb ще гледа към Audi.
Текст и фотография: Иван Моне