Мартин Чой сътвори геройство в Льо Ман! Първото участие на българина в 24-те часа бе епично и меко казано дойстойно

Мартин Чой сътвори геройство в Льо Ман! Първото участие на българина в 24-те часа бе епично и меко казано дойстойно
10 Apr 2016

Мартин Чой стана първият български участник на старта в 24 часа на Льо Ман за мотоциклети и след изключително тежко състезание успя да стигне до финала с BMW 1000 RR. Чой прекара близо 2/3-ти от състезанието без съотборници и самостоятелно стигна до финала.

Надпреварата започна на мокра, но изсъхваща писта. Първи в ротацията на чешкото BMW 52 бе австриецът Роланд Реш, а 40 минути след старта настъпи моментът мокрите гуми на Pirelli да бъдат сменени със сликове. Янеш Прошеник взе следващата смяна, но веднага след излизането на пистата с гуми за сухо, словенецът мина през мокро петно на асфалта и претърпя жестоко падане след което бе диагностициран със счупен таз. Това означаваше, че Прошеник няма да може да продължи и останалите двама пилоти трябваше да изкарат състезанието.

Закарването на разбития мотор до бокса отне половин час, а след това шестимата чешки механици се справиха великолепнно и поправиха машината за по-малко от 20 минути. Още около полунощ започна да става ясно, че Роланд Реш не се справя с голямото изтощение и малко след това официално бе изваден от състезанието.

В повечето случаи това означава отпадане, но в конкретната ситуация, Чой настоя да продължи сам. Чрез промяна на настройките на електрониката, разходът на гориво беше ограничен до там, че българският пилот успяваше да прави 45 обиколки или 90 минути между презареждания (спрямо традиционните 50-60 минути). В 4:30 през нощта му се наложи да спре и да си вземе по-дълга почивка с оглед на неговата безопасност и изпълняването на целта – завършване.

В 7:30 Чой се върна на пистата с идеята на всеки 90 минути каране да прави по час почивка. Но почивките продължаваха само няколко минути, често не повече от 5-10, въпреки че от сутрешните часове Мартин трябваше при всяко спиране да взима болкоуспокояващи за да надмогне болките и схващанията, които безмилостно се трупаха с всеки изминал час. Условията за каране бяха ужасни заради ниските температури, които в нощните часове се сринаха до 2 градуса температура на въздуха и асфалта. За капак десетина минути преди финала се появи проблем в електрониката на вярното BMW 1000 RR и Чой се прибра в бокса, бутайки своя байк. За щастие механиците изключително бързо диагностицираха повредата и за около шест минути я отстраниха.

И така Мартин Чой завърши вероятно най-мъчителното състезание в своята кариера и се превърна в атракция за целия падок. След финала, пилоти и инженери от други отбори го поздравяваха, а отборът му спретна специално посрещане-изненада в знак на уважение към нечовешки смелия подвиг.

В общото класиране победата бе за SRC Kawasaki на Фабиен Форе, Грегори Леблан, и Матю Лагрийв.

Източник: topgear.bg, фотография: sportal.bg

Сбогом V10!