Изумителните факти около Koenigsegg. Марката закрива ерата Agera и открива Regera. Подробно и доста интересно четиво


02 May 2016

Големи неща се случват в Швеция. Една от най-впечатляващите коли правени някога отива към своето пенсиониране - Koenigsegg Agera. Автомобил, който донесе редица иновации на пазара и който заслужи не един или два рекорда. Сега Koenigsegg чества тези успехи с финална серия. Няма обаче причина за съжаление, защото се задава още по-екстремната Regera.

Koenigsegg Agera One of 1

През януари Koenigsegg почти бяха продали последната си Agera, когато решиха да направят така наречената Final series. И след като дебютира на миналогодишното изложение в Женева, Agera RS се превърна в най-бързо продаващият се Koenigsegg. Колата бе вдъхновена от епичния One:1, с неговите 1160 коня, а всички 25 броя бяха капарирани от ултра богати ценители на редки возила.

„Не са много клиентите на Koenigsegg, които пропуснаха възможността да се сдобият с една от тези 25 коли,“ обяснява Кристиан фон Кьонигсег. „Предполагаме, че тази Agera RS бе последната серия от гамата на Agera, след което обаче решихме да направим абсолютния финал, да направим ексклузивна серия.“

Коли, които предлагаме на най-лоялните клиенти на марката, ултра ексклузивни и персонализирани по техния вкус. От марката казват, че това е „безпрецедентна програма съобразяваща дизайн и компоненти с изискванията на всеки един от тези хора,“ което е доста силно изказване, предвид факта, че така или иначе хората, които плащат седемцифрени суми за коли, оказват сериозно влияние върху крайния продукт.

Но преди да стигнем до тези три коли, нека погледнем назад към кратката, но впечатляваща история на Agera. Koenigsegg първо показа Agera, като предпроизводствен прототип в Женевa, през 2010. Автомобилът бе сериозна стъпка спрямо предходния модел CCX, с 910-конен 4,7-литров V8 с две турбини вместо с компресор, нова система за контрол на сцеплението, нови карбо-керамични спирачки и други ъпгрейди. Моделът дойде и с други готини неща, като „ghost“ системата за подсветка в интериора, както и с генериращите вихри колела, подобряващи едновременно силата на притискане и охлаждането на спирачките.

Koenigsegg Agera

Когато бе представена, Agerа дойде и с ускорение от 3,1 сек от 0-100 км/ч и максимална скорост от 394 км/ч. Красотата казват е относителна и се определя от оценителя, но предполагаме, че и много от вас ще се съгласят с твърдението, че Agera не е от най-секси суперколи правени някога, но пък почти категорично е най-секси колата на Koenigsegg. Изчистени линии, фарове с карбонови „рефлектори“ и DLR LED светлини, сериозна стъпка напред след CCX.

Agera бе обявена и за „Хиперкола на годината“ от TopGear, в същата година в която Bugatti Veyron Super Sport постави нов световен рекорд за скорост. Тази слава обаче не спря Koenigsegg, установявайки фирмата в режим на бране на плодовете от моментната слава и доказване. Едва година след това светът видя настъпването на Agera R - Женева 2011. И двете коли разполагат с 5-литров туин турбо V8, който от Koenigsegg обявяват за най-лекия и компактен мотор на хиперкола в света, работещ с нова 7-степенна трансмисия, която също идва с етикета „най-лека“. Масата на Agera R e добрите 1418 кг.

Явната звезда на Женева през 2011, Koenigsegg Agera R дойде и с възможности за задвижване от био гориво, с мощност от 1115 к.с. и максимален въртящ момент от 1200 Нм, и със специален карбонов багажник на покрива, разработен заедно с Thule и сертифициран за скорости от 300 км/ч.

Koenigsegg Agera R, с Thule кутия за 300 км/ч

Не мина много време преди Koenigsegg да докаже възможностите на R на асфалта. През септември 2011 направи сесия с не един и два рекорда, а шест. А именно: ускорение от 0-300 км/ч за 14,53 сек, за ускорение от 0-200 мили в час (0-322 км/ч) за 21,19 сек и за ускорение от 0-200-0 мили в час за 24,96 сек. Рекордът за ускорение от 0-300-0 км/ч бе регистриран и от „Гинес“.

Koenigsegg продължава да ъпдейтва колата за всяко следващо женевско изложение. През 2012 Agera R идва с 1140 коня и станалите сензация Aircore карбонови джанти, както и с твърдена максимална скорост от 439 км/ч (макар, че така и не е достигана в реални условия).

Следващата 2013 дойде Agera Hundra, а следващата година се появи и базираният на нея One:1, колата мощна... един мегават.

Появи се и Agera S, реално Agera R с Aircore колела, без опция за движение с био етанол, както и леки модификации, с различни инициали - Agera X, Agera HH.

Което ни довежда то 2016 г. и ослепително оранжевата Agera „One of 1”, представена отново в Женева. И както името подсказва, първата от трите Final Ager-и, е максимално близка до ултра мощният One:1, но с комфортни работи взети от гамата на Agera. Моторът е ъпгрейднат до 1360 коня, точно колкото One:1 (един мегават), макар и колата да не е толкова лека, колкото „единичката“, която е със съотношение мощност маса 1 к.с./кг, откъдето идва и името. Все пак „One of 1“ e по-лека от 15 кг от RS и тежи 1380 кг.

Именно тази кола е може би най-добрият пример за желанието на клиентите: компромисът между хардкор One:1 динамиката и комфорта. Koenigsegg са работили тясно с бъдещия собственик за разработката на въздухозаборника на покрива и други аеро решения, същевременно предлагайки практични функции, като прибирането на самия покривен панел в предницата, нещо което не е възможно при One:1. Друго клиентско желание е двойното задно крило, „One of 1“ маркерите, 3D принтираният от титан накрайник на ауспуха, задният „Вентури“ дифузьор с настройващи се елементи, предният сплитер и aero елементите на бронята.

Koenigsegg трябва да направи още две Final Editions, за които марката е отворила напълно книгата с елементи, за да могат клиентите да комбинират както сметнат за добре. Като например, 1360-конният мотор (1 мегават), с Aircore кухите карбонови колела, без доплащане. Трите Final Edition ще бележат края на Agera, въпреки че това ще стане постепенно - Final колите ще бъдат доставени към края н1 2017.

Със закриването на главата „Agera“, от Koenigsegg са заети и с отварянето на новата - „Regera“. Шведите вече направиха над 3000 промени по прототипа, който видяхме миналата година. Серийната версия носи ударния цвят Candy Apple Red за Женева и Ню Йорк. Изглеждаше добре и в бебешко синьо, но тазгодишната червена кола е просто трепач.

Изумителната Regera: 1500 коня и липса на скоростна кутия

Базовият дизайн на Regera остава непроменен - уникален хиперхибрид с три ел. мотора, 5-литров туин турбо V8 и ЛИПСА на скоростна кутия. Предаването се извършва чрез така наречения Koenigsegg Direct Drive модул, изпращ към задните колела 1500 коня и 2000 Нм. Дизайнът му има за цел да намали теглото и енергийните загуби, в сравнение с традиционните хибридни системи.

Ключова модификация е олекотеният батериен пакет, който служи като „pièce de résistance“ в дизайна на Regera. Капацитетът му е 4,5 кВтч, значително по-компактен от миналогодишния, който бе 9,3 кВтч, и тежи с 25 кг по-малко. Напрежението е увеличено на 800 волта, а регенериращите възможности са нараснали. Няма скоростна кутия, лявото перо зад волана се използва за увеличаване ефекта на рекуперация на енергия.

„Миналата година казахме, че с един резервоар ще можеш да се изгори един резервоар с бензин - например на „Нюрбургринг“, преди да се наложи да се наложи презареждане на батериите,“ каза в Женева Крисиан. „Тази година технологията позволява зареждане на батериите до същото ниво с всяка една обиколка. А когато ви свърши бензинът, просто пълните и продължавате. Благодарение на супер способностите за рекуперация, няма нужда да вкарвате колата в контакта.“

Тоест, макар и Regera да е плъгин хибрид с изцяло електрически режими на движение, ъпгрейднатата техника позволява на колата да седи далеч от мрежата, поради способностите си да възстановява енергия в батерията при спиране, а и поради функцията за круизване на секции от пистата с цел запазване на тока. Батерията захранва три електромотора, които дават моментален въртящ момент, а V8 двигателят работи през преобразовател на въртящия момент HydraCoup, пращайки тяга към задните колела.

Как работи Regera? Ето как

Как точно работи всичко? Самият луд гении Кристиан фон Кьонигсег обяснява, a човекът за връзка с медиите Стивън Уейд пояснява.

„При тръгване от място имате моменталната тяга на ел. моторите. Двигателят с вътрешно горене също работи, но зацепва прогресивно, чрез куплунга, с набиране на скорост, като зацепва на 100% при около 32-48 км/ч. Това е схемата при нормални обстоятелства, при нормално ускорение.“

При по-специфични обстоятелства, като например когато искате да пробвате 2,8-те секунди ускорение до 100 км/ч, двата монтирани на задната ос ел. мотора и този при коляновия вал заработват здраво, развъртайки V8-ка до висока скорост, за да изпрати мощната си тяга назад. И макар да допринася за ускорението, бензиновият двигател не зацепва напълно през HydraCoup, докато не набере по-високи обороти - системата дава време на мотора да набере скорост.

„Сигналите определящи тези процеси [взаимодействието между ел. моторите и ДВГ-то] идват от моментната натовареност на системата и движенията на десния ви крак, които се обработват от софтуер,“ обяснява Уейд. „Електрониката чете какво се случва в момента и какво искате да се случи, и действа подобаващо. Може да ускори колата плавно с V8 мотора, ако сте нежни с десния педал или пък да стовари тягата на ел. моторите моментално, ако го сръчкате.“

А в случай, че все още ви липсва ръчната смяна на предавките, дясното перо зад волана предлага симулиране на процеса, отваряйки хидравличния куплунг, което позволява на мотора да вдигне обороти, преди да ритне. След като достигнете до магистрална крейсерска скорост, ел. моторите оставят работата на V8-ка. Те обаче остават в готовност, в случай че се нуждаете от моментално ускорение. От Koenigsegg казват, че Regera ускорява от 150 до 250 км/ч за 3,9 сек.

Интериорът на Regera

Макар, че няма скоростна кутия, V8 моторът също може да ускори купето от място.

„Ако се наложи, Regera може да бъде карана изключително с ДВГ-то, благодарение на ефекта имитиращ преобразуването на въртящи момент,“ казва Уейд. „Ускорението разбира се ще бъде доста скромно от нула, но все пак е възможно. Това е така, защото тягата на битурбо мотора е голяма, а масата на колата относително ниска. Няма да се изстреля светкавично. Ще се усеща по-скоро като 'нормална' кола.“

Изчисленията на Koenigsegg дават представа за ефективността на взаимодействието между ДВГ-то и ел. моторите. Освен ускорението от 0-100 км/ч за 2,8 сек, 1590-килограмовият хибрид може да спринтира от 0-200 км/ч за 6,6 сек, от 0-300 за 10,9, а от място до 400 км/ч, които са близо до максималната скорост, за 20 сек. Сравнете това време за спринт от 0-300 с времето на Agera R то 2011 (рекордът, 14,53 сек), или пък с 11,9-те сек на One:1, и ще стане ясно, че машинките се разбират чудесно.

И ако всичко това не ви звучи впечатляващо, то фактът че 1500-конното произведение на автомобилното изкуство е и супер GT круизър, би следвало да впечатли. Въпреки, че ускорява по-бързо от на практика всичко друго, колата не е пистов твърдак, а способна да покрива големи разстояния, предлагайки тишина, лукс и спокойствие.

Супер потентната схема на Regera с четири мотора дава достъпна и неприривна мощ. Така, че без значение дали я се кара на лимита на писта или се плъзга леко по магистралата, шофьорът няма да бъде връхлетян от цялата тази електрическа-V8-HydraCoup лудост. Активните тампони на двигателя изолират машината за тихо купе, и се втвърдяват когато трябва, когато газта бъде сръчкана.

Може и да не е като Bentley, но Regera предлага удобства като ел. седалки с подгрев и памет, инфотейнмънт система с Apple CarPlay и функция за безжично зареждане на телефони. Колата е и напълно роботизирана – всички капаци и врати могат да се отварят от разстояние.

Koenigsegg планират да направят 80 броя от Regera, за пет години, като първите ще са готови към края на годината. Цената на това невероятно бижу? В САЩ се продава за около 1,9 милиона долара.

Koenigsegg е изумителна марка, а колите не спират да избутват границите на възможното. Нямаме търпение да видим финалната Regera и това на което е способна.

Източник: gizmag.com, Koenigsegg

 

 

 

Сбогом V10!