Тест на Jaguar F-Pace. „Не съм Land Rover и ми личи. Аз съм Jaaag”


12 May 2016

Свиквайте с първия SUV на Jaguar, защото…, всъщност, и да не искате ще свикнете, защото ще го виждате доста често. Просто ще се продава от само себе си, при това не защото е прекрасна кола. Каквато е.

Нека обясня, като започна със заключението, което принципно трябва да седи в края. А то е следното: забравете, че F-Pace намеква силно за Type, той не е SUV-зирана версия на спортната кола. Забравете, че е рожба на концерна JLR, в който LR седи заради Land Rover. Това, което трябва да знаете, че Jaguar F-Pace е страхотна кола, сама по себе си. Датс ит.

Как така? Ами, F-Pace трябва да се разглежда като единица сама за себе си, поне когато потенциалните сравнения дебнат в от рамките на JLR. Да, колата споделя доста елементи с XE и XJ, a също ползва и двигател от гамата на F-Type, но F-Pace е адски успешна рецепта, забъркана от познати елементи, дозирани така, че да се получи различно ядене, доста апетитно при това.

Ясно е, че тежащият 1884 кг SUV – с тестовия 3-литров дизел с 300 к.с. и стабилните 700 Нм -, няма как да се държи като F-Type. F-Pace обаче е супер удовлетворителен за каране, може да бъде бърз (6,2 до сто с големия дизел, 5,5 с компресорния бензин от F-Type), но и не е корав, вози плавно и може да се кара безусилно. Да, 22-инчовите валяци на този First Edition не са най-лежерният вариант за пътища с къси напречни дефекти, но пак успява да унесе пътницие.

Освен страхотният начин по който изглежда, тук мисля, че няма две мнения, схемата на задвижването също е обещаващо истинска. Ако очаквате сходства с Evoque например, търсете ги в Disco Sport. При F-Pace всички мотори са разположени надлъжно, предлага се и версия само със задно задвижване, а повечето коли ще бъдат сглобени със системата за двойно предаване с хидравкичен куплунг, където приоритет са отново задните колела. Су-пер. При нормални условия AWD-то ангажира предните гуми с едва 10% от тягата, което значи доста по-каласическо спортно усещане. Jag заслужават поздравелние за това.

Истината е, че в началото на разработката на колата, JLR са поели в по-SUV посока, но междувременната поява на Porsche Macan е променила курса в по-спортна посока. Без обаче колата да се е получила непрактично твърдо голямо парче алуминий. От Jag наистина са заковали F-Pace точно където трябва да бъде, що се отнася до поведението.

И като стана въпрос за алуминий, около 80% от първият кросоувър на марката е съставен от сплав с лекия метал, има и малко магнезий, задният капак е пластмасов, а подът на багажника е стоманен, всичко в името на коравата каросерия и разпределението на масите в отношение 50/50 отпред/отзад. И не се бъркайте от снимките, F-Pace е голяма кола, дълга над 4,7 метра, широка близо 2,2 и висока над 1,6. Ако не беше алуминиева, щеше да тежи над 2 тона. Масата обаче се усеща в завой, неизбежно е, но окачването и въпросното разпределение справят чудесно, както и спирачките. Уел дън Jaaag.

Дотук добре, що се отнася до усещане зад волана, но как седят нещата с по-SUV нещата, като практичността например и оформлението на интериора? Колата е доста практична, независимо че секси формите – безспорно един от най-готино изглеждащите автомобили от този калибър – предполага компромиси. Такъв има може би единствено с видимостта през задното стъкло, което е доста скромно и скосено. Но пък получавате камера с доста качествено изображение и достойни странични огледала, така че не е болка за умиране. Багажникът е сред най-големите в класа казват от Jag, 650 литра, на вторият ред се седи спокойно – аз съм 1,86, пред мен бе седнал двуметровия Бруно, а обелегалките на ред №2 са с променлив наклон. Супер.

Окей, ами самия интериор, като оформление и усещане? Истината е, че тук Jaguar са решили да заложат на по-посредствена и „немска“ подредба, каквато виждаме в XE и XF. Няма ги потъващите в таблото въздуховоди от F-Type, няма я пасажерската дръжка на централната конзола, вместо това има достатъчно поставки за чаши и USB-портове за цялото семейство. Което не е лошо, все пак това e SUV, но може би щеше да е готино колата да препраща към спортното купе и с интериора.

Който далеч не е лош. Шарката на апликациите ми направи силно впечаление и ме накара да се помъча да се сетя как точно се наричаше – бинго! Houndstood или зъбчета на хрътка, нещо стилно и доста брит. Същата се повтаря и като релеф на бялата кожа „Уиндзор“ на спортните седалки.

Не споменах нищо за офроуд способностите на колата. Ами, има ги, все пак клиренсът е добър, а колата е дело на JLR, има дори и нещо като круиз контрол за извън пътя, който поддържа зададената скорост, независимо от терена и без контакт с педалите от страна на шофьора. Но със шосейни 22-ки не могат да се очакват чудеса, а не е и нужно, защото знаем къде ще виждаме тези коли.

Знаем и, че ще ги виждаме много често, защото F-Pace е роден за бестселър и в това не трябва да се съмнява никой. Цената започва от 85 хил. лв. за 180-конния двулитров дизел със задно и 6 ст. ръчка, и започва да приключва (все пак листата с опции е безкрайна, може да си поръчате и карбонови вентилационни решетки в калниците) от 168 хил., за най-спортният Pace с 380-те F-Type-ски бензинови коня.

Jaguar F-Pace определено ще дръпне клиенти и от домашния LR, въпреки че колата е по-различна и много добра, сама за себе си, както казах още в началото. Вижте я само как изглежда, а под това лице се крие добра техника. Успехът е неизбежен. Точка.

Текст и фотография: Иван Монев

Най-достъпният пикап у нас?