Германия отвори първия участък от 100-километровата веломагистрала. Как ще ги стигнем?
Даааа, случва се. Немците за пореден път доказват, че са царе на пътната инфраструктура, без да подценяваме разбира се вело страните, като Дания и Холандия, които въртят педали, като откачени, защото знаем, че за много нашенци „да караш колело в града е ненормално“. Техен проблем, който за съжаление, когато се качим на колелото, става и общ наш.
И да, Германия отвори едва първия 5-километров участък от велоаутобана, но по останалата част се работи усилено. Скоростната велоалея ще е с обща дължина от 100 км и ще се простира от Дуйсбург до Хам, като широчината на платното е 4 м, които са предостатъчни.
Направихме бърза Google справка, която ни казва, че разстоянието между Дуйсбугг и Хам е 98,2 км, което с кола излиза 1 ч. и 9 мин., а с влак – 54 мин. Ако направим бърза сметка, предполагайки средна скорост от 25 км/ч, това прави 4 часа каране в едната посока. Вярно, тук говорим за средна скорост на равно на средностатистически състезател в Обиколката на Франция, но върши работа за пресмятане на порядък. Пък и на дали всеки ще ползва магистралата от край до край. Ако това се бе случило у нас, със сигурност едни от първите ползватели на вело пътя щяха да са безскрупулни представители на автомобилистския свят.
Но, към позитивния факт, че байк инфраструктурата вече функционира в начален план. Също както автомобилните еквиваленти, веломагистралата ще преминава под надлези за пешеходци и коли, ще има ограждения и дори осветление.
Проучванията сочат, че след откриването на пълната дължина на веломагистралата, трафикът ще се облекчи с по 50 000 коли дневно. Фактът, че хората ще карат повече велосипед, ще се чувстват по-добре и че въздухът ще бъде една идея по-чист, са само плюсове. Цената на това удоволствие е 180 милиона евро. Браво Германия! И както казваше огромният Тошко Колев, лека му пръст, как ще ги стигнем? За сега можем да отговорим само, че макаронът не е прав.