Ето защо Koenigsegg е една от най-готините автомобилни марки в света. Никога не сте чели подобен доклад от катастрофа. Респект!
Така се прави. Няма да е зле, ако и останалите автомобилни (а и не само автомобилни) производители вземат пример от Koenigsegg и осъзнаят, че откровеността печели доверие. Днес шведите излязоха с официални резултати от анализа на катастрофата на техния One:1 на „Ринга“, а ние останахме очаровани. Не сме предполагали, че един доклад от катастрофа може да ни накара да се чувстваме добре. Това е така, защото от текста публикуван в сайта на Koenigsegg личи, че шведите са тотално откровени, и че тези изречения не са били орязвани или пренаписвани от строг пиар отдел, в „името на добрата репутация“ на марката.
След като дългите и непрекъснати следи от гуми загатнаха, че вероятно е възникнал технически проблем с колата, в Koenigsegg също стигнаха до този извод, след детайлен анализ на автомобила. А откровеният и земен начин, по който го съобщават заслужава уважение. Ето какво е заключението на Koenigsegg:
„Koenigsegg One:1 претърпя сериозна катастрофа на „Нюрбиргринг“, Германия, в понеделник 18 юли. Инцидентът се случи около 16:30 ч., приблизително три часа и половина след старта на тестовата сесия, започнала в 13:00 ч.
В последствие колата бе транспортирана до Енгелхолм за детайлен анализ, както на самата нея, така и на бордовата телеметрия. Успяхме да заключим следното:
Предните колела на One:1 са блокирали при скорост от около 170 км/ч, в секция на трасето на име Fuchsröhre, преди колата да се удари в мантинелата със 110 км/ч при Adenauer Frost. След удара тя е прелетява 22 метра, преобръщайки се на 180 градуса, преди да се приземи на задна дясна гума, установявайки се паралелно на оградата от другата и страна. Въздушните възглавници, системата за прекратяване на горивния приотк, както и останалите системи за сигурност, са сработили както трябва.
В последствие е възникнал лек пожар в задната част, поради контакт на карбоновите панели с изпускателната система. Огънят е изгасен от пилота, посредством пожарогасителя намиращ се на борда на колата.
Причината за инцидента е дефект в ABS сензора на предното ляво колело.
Анализът на данните показва, че на таблото на колата се е появила предупредителна светлина, непосредствено след проявата на дефекта. Малката, жълта лампа се намира в средата на таблото, но е трудно забележима от пилота, когато той носи каска и е съсредоточен в управлението на колата с висока скорост. Не е задължително пилотът да регистрира някаква разлика в спирането, стига това спиране да не е в близост до зоната на задействане на ABS - тоест, преди спирането да е достатъчно тежко, че да задейства системата ABS.
Анализите показват, че спирането при Fuchsröhre е било първото с такава интензивност, че да бъде активирана системата ABS. Тоест, пилотът не е имал друга възможност да усети дефекта чрез педала на спирачката, освен в този на самата катастрофа.
Както повечето ABS системи, така и нашата притежава авариен режим, който в случай на блокаж на предните колела, позволява на задните да продължат да се въртят. Освобождаването на задните колела в подобна ситуация, вместо блокирането им, позволява на колата да продължи да се движи направо, вместо да се завърти. Системата е сработила по предназначение, както може да се види от правите следи оставени от предните гуми, преди колата да се вреже в оградата.
В сряда, 20 юли, нашите инженери прекараха няколко часа в тестове на писта ни, използвайки сходен автомобил. За целта бе разкачен ABS сензорът на предното ляво колело и бе приложено спирачно натоварване за активиране на системата. Резултатите бяха абсолютно сходни с тези, които анализирахме при катастрофиралия One:1.
Ако подобен дефект с ABS системата възникне при шофиране в нормални условия, клиентът би видял предупредителната светлина. Стига да не се приложи сериозно натоварване върху спирачките, колата остава напълно управляема, а клиентът би я откарал до близкия сервиз за инспекция. За наш доста лош късмет този дефект възникна точно при първото тежко спиране, по време на високоскоростен тест, на най-изискващата писта в света.
One:1 понесе сериозни щети по екстериора и допълнителните рами (предна и задна), а карбоновият монокок и системите за сигурност свършиха своята работа и защитиха пилота. След анализ на колата във фабриката установихме, че няма никакви течове на масло, гориво или хидравлична течност, което е много положително, имайки предвид сериозността на удара.
Самият карбонов монокок също бе подложен на детайлен анализ в Енгелхолм (на една от снимките). Той е непокътнат и ще послужи за база за новото изграждане на колата в близко бъдеще, както и двигателят, трансмисията и много други системи. И двете врати бяха напълно функционални, отварящи се и затварящи се в техните оригинални позиции. Демонтируемият панел на покрива също е без никакви щети и изкривявания.
Взимайки предвид този злощастен инцидент, както и факта, че разполагаме с нужните инструменти за да подобрим сигурността на колите ни, ще нанесем софтуерни промени, които да бъдат приложими във всички наши модели.
Съвременните ни модели вече разполагат с т.н. Active Systems Warning. Това е система, която не e задължителна или изискана от задкондателството. Ролята и е да следи работата на всички активни елемтни в колата - предните аеро ламели под бронята, системата за активно регулиране на височината на колата, активното задни крило, както и активния контрол на рибаунда на амортисьорите. В случай на дефект на която и да е от тези системи, на таблото се появява съобщение Active Systems Warning и автомобилът влиза в авариен режим на движение със скорост до 100 км/ч. Незабавно ще включим и ABS електрониката към този мониторинг.
Настоящият инцидент няма да ни откаже от интензивните тестове на „Нюрбургринг“, но определено ще ни забави, тъй като екипът зад тях ще бъде зает с възстановяване на колата. Днес е все още трудно да се каже кога точно ще се върнем на „Ринга“, но ще се постараем да бъдем максимално ефективни. Дали ще бъде тази година? И това е трудно да се каже, но не казваме категорично „не“.
Ние в Koenigsegg Automotive AB сме посветени на проектирането и производството на най-добрите супер коли в света. Това неминуемо е опасна територия свързана с рискове, но сме отдадени на идеята да направим нашите продукти толкова сигурни, колкото е възможно в момента. След инцидента на „Ринга“ нашият пилот бе откаран в болница за преглед, което е стандартна процедура, и освободен същия следобед, което е добър знак. Искаме също така да му благодарим публично за адекватните действия и потушаването на огъня след катастрофата.
Адски благодарни сме и за публичната подкрепа, която получаваме от инцидента насам. Това наистина е трогателно.“
И ние се радваме на това изявление, подобни са изключителна рядкост в днешно време. Съветваме ви да отделите още пет минути, като прочетете и разгледате материала за самата марка, който ще затвърди мнението ви за нея. Направете го тук.