Забраняват колите с десен волан у нас? Скоро може да се случи. Дано, защото трябва. Четете
Да, знаем че колите с десен волан са по-евтини у нас, но ето един въпрос - специално за тези от вас, които спестяват по 1000-7000 лв., зависи, колко струва един човешки живот? Крайно време е да се осъзнае, че позицията на волана не е случайна, че тя не е резултат от настроението на инженера, а директно следствие от законодателството на държавата за която е предназначен конкретният автомобил. Защото има причина да е така. Сигурността.
Ако движението е ляво, каквото е в Обединеното кралство, Австралия, Япония и други ( вижте този линк към „Уикепедия“, където са посочени 59 държави с подобно пътно устройство ), то кормилото се монтира отдясно на превозното средство на автомобила. В противен случай, както е при нас и в по-голямата част от света, воланът стърчи от лявата страна на таблото. Освен, ако не карате McLaren F1, който е толкова ценен, че дори не присъства в търсачката на mobile.de. Колкото и да ви се иска, както и на нас, не карате такъв. Факт.
Но може би карате кола с десен волан в България, което не е добре. Да, спестили сте средства, колата е технически идентична с онези с „грешния волан“ ( ако сте си направили труда да пренастроите фаровете ), но идеята е опасна. Само и единствено заради „досадния“ проблем с видимостта, който може да остави десетки загинали и стотици ранени на пътя... да не продължаваме.
Но не сте толкова виновни вие, колкото законодателството, което го позволява. Защо е задължително да сменяме мигачите и още работи по колите си, когато ги внасяме от САЩ, a позицията на волана да е без значение? Да, щатските мигачи отзад са червени, но пак мигат, а десният волан по-ляв няма как да стане. Има, когато колата се преустрои, което също е бизнес, но ако това се случи както трябва, по-ниската и първоначална цена отива по дяволите. Тоест, обезсмисля се цялата гимнастика.
За наша радост обаче, и за нещастие на хората занимаващи се с бизнес за внос на коли от страни, като Англия, ситуацията в България може да се промени съвсем скоро.
Може, но не е сигурно. Лъч надежда струи от предложението на депутат от Народното събрание, който внесе предложение да бъде забранена регистрацията на автомобили с десен волан в България. Поводът за предложението е инцидент от 1 август тази година, когато водач на бус с десен волан прави забранен обратен завой, при който загива моторист. Но какво от това? 1000 лева са си 1000 лева. Дали ги е спестил човекът зад волана, дали неговият работодател, важното е, че не са похарчени пари. Дори си представяме съобщение от рода на „При убиването на този моторист са спестени 1000 лв...“
Ситуацията е абсурдна. Не, че правилното позициониране на волана ще елиминира инцидентите, не ни разбирайте погрешно. Но карането на коли, камиони и други превозни средства с позиция на волана различна от тази ясно дефинирана за конкретните пътни условия, повишава риска в пъти. Крайно време е да се вземат мерки и по този въпрос, докато в страната ни продължават да се внасят обръщани по таван E46-ци с изскочили еърбези, които се взимат за без пари и в последствие отиват на Горубляне или в с. Труд, за 6700, „на 116 хил. км, карани от пенсиониран лекар“, готови да вземат поне още един човешки живот, който на дали струва повече от 1000 лева...
*снимката е с илюстративна цел, BMW E39.
Текст: Иван Монев