Възстановиха кабриото на краля на рокендрола: Една готина история за Елвис Пресли и неговия роудстър
Едно от най-ефектните открития при олдтаймерите в последно време се радва на бляскавото си завръщане. BMW 507, карано от наричания още тогава „Крал на рокендрола“ американски музикант Елвис Пресли по време на военната му служба в Германия. Автомобилът се смяташе за изчезнал близо 50 години, сега се завръща отново под светлините на прожекторите. След почти двегодишна интензивна работа BMW Group Classic върна роудстъра в първоначалното му състояние и за пръв път ще го представи пред обществеността в рамките на Concours d’Elegance в Пебъл Бийч, САЩ. Посетителите на популярното шоу за класически автомобили ще могат да се насладят на BMW 507 с номер на шасито 70079 в точно онова състояние, в което то е получено от военнослужещия Елвис Пресли на 20 декември 1958 година: бяло лаково покритие, алуминиев V8 двигател с мощност 150 к.с. под предния капак, джанти с централни гайки, черно-бял интериор и радио тип Becker Mexico.
„С възможността BMW 507 на краля на рокендрола да бъде върнато в Мюнхен и да бъде реставрирано според желанията на предишния собственик Джак Кастор, се изпълни една мечта на всички участници“, казва Улрих Книпс, ръководител на BMW Group Classic. „Това бе един изключително въодушевяващ проект, който изпълва с голяма гордост не само нас, но сигурно и самия Джак“. Още представянето на нереставрираната находка в музея на BMW през лятото на 2014 година предизвика голямо въодушевление сред почитателите на олдтаймерите, но постави и някои въпроси: това наистина ли е било BMW 507 на Елвис Пресли? И ще е възможно ли роудстърът отново наистина да се превърне в бижуто от 50-те години?
От „Return to Sender“ към „It’s Now or Never“
Наистина състоянието на двуместния автомобил предизвикваше такива мисли. Първоначалната каросерия и детайлите бяха налични в почти пълна степен, но липсваха двигателят и трансмисията. Задната ос бе „резервна част“ с непознат произход, дъното на автомобила бе проядено от ръжда, седалките бяха износени, липсваше и арматурното табло. И ако завръщането на роудстъра в Мюнхен се проведе под мотото „Return to Sender“, то сега решението бе „It’s Now or Never“. Под ръководството на BMW Group Classic започна ново изграждане на автомобила, като освен собствените експерти за съвет бяха привлечени и външни специалисти, а резултатът поставя нови стандарти по отношение на реставрирането на едно BMW 507. Като се погледне назад, както историята на BMW 507 на Елвис, така и неговото реставриране са чист рокендрол: толкова вълнуващ като танца на „Краля“, изтощителен, емоционален и изпълнен с изненадващи обрати. Те разказват не само за младия войник Елвис, но и за опитния „майстор на планинските пътища“ Ханс Щук, за отпечатъците от целувки по бялото лаково покритие, за един пенсиониран инженер по космически технологии и неговият склад за тикви, за един прекалено голям двигател от Chevrolet, изработените от гумено-кокосова материя тапицерии за седалките и създадените с с 3D Print технология дръжки за отваряне на вратите и за сваляне на прозорците. И започва още три години преди началото на военната служба на „Краля“ в американската армия в Хесен.
Митът сред рядкостите : BMW 507 на „Краля“.
С произведените само 254 екземпляра между 1955 и 1959 година BMW 507 винаги е било сред най-ексклузивните и търсени в моделната история на марката. Още непосредствено след световната си премиера на международното автомобилно изложение през 1955 година във Франкфурт създаденият от дизайнера Граф Гьорц двуместен автомобил е наречен от медиите „Мечтата от Изар“. Известни личности като Ален Делон, Урсула Андрес и Джон Съртийс допринасят за имиджа на модела като статус-символ, но около никой друг екземпляр не витаят толкова митове колкото около BMW 507 на Елвис Пресли. Близо 50 години то е смятано за изчезнало, междувременно дори не беше известно какъв е бил номерът на шасито на управляваният от „Краля“ автомобил, дали след приключване на службата си в Германия той изобщо го е транспортирал до САЩ и чия собственост е в момента.
Сега всички тези загадки са разрешени – благодарение на експертите от архива на BMW Group Classic и журналистката от САЩ Джаки Журе, която работи за списанието „Bimmer“ в Калифорния. Още през 2006 година тя проучила съобщенията от онова време за BMW 507 на Елвис, както и съответната литература за историята на модела и се натъкнала на съществен детайл. Множествени източници показват, че доставеното на Елвис Пресли в Германия BMW 507 не е било нов автомобил, а преди това е ползвано от състезателя Ханс Щук. Между май и август 2008 година познатият като „майсторът на планинските пътища“ пилот спечелил множество планински състезания в Германия, Австрия и Швейцария – с бяло BMW 507 с номер на шасито 70079 и регистрационен номер M–JX 800. Също така е известно и е доказано със снимки, че този роудстър, произведен на 13 септември 1957 година и представен няколко дни по-късно на автомобилното изложение IAA във Франкфурт, където многократно е бил тестван от представителите на медиите. Още през октомври 1957 година Ханс Щук представил автомобила на автомобилното изложение в Лондон и след това през Белгия, където презентирал автомобила на белгийския крал Бодуен, след което продължил към автомобилното изложение в Торино. Но това не е всичко: през лятото на 1958 година BMW 507 на Щук печели конкурса за красота във Висбаден и участва във филма „Hula-Hopp Conny“ на Bavaria Filmstudios с Корнелия Фробоес и Рудолф Фогел.
Точно този автомобил, който след всяка своя мисия е старателно поддържан от BMW, а междувременно е проведен и основен ремонт на двигателя и смяна на трансмисията – попада през есента на 1958 година при дилър във Франкфурт, който го предоставя за пробно шофиране на американския войник Елвис Пресли, който тогава е на 23 години. „Кралят“ е впечатлен спонтанно и решава да купи автомобила. На снимките, направени при предаването на автомобила, се вижда, че BMW 507 вече е бил с временни регистрационни табели. По-късно получил сменящи се всяка година регистрации на американската армия. Не само поради това идентифицирането на автомобила е било толкова трудно в продължение на десетилетия. Експертите на BMW Group Classic се убедили окончателно, когато открили застрахователна полица от декември 1958 година, на която освен собственика Елвис Аарон Пресли би отбелязан и номерът на шасито 70079.
Елвис Пресли използвал BMW 507 за пътуване между жилището ви в Бад Наухайм и военната база на американската армия във Фридберг, винаги следен и често обграден от почитателки, които оставяли любовни послания с червилата си върху белия лак на роудстъра. За една рок-звезда тези знаци на любов не били необичайни, но за американския войник Пресли били неприятни. Проблемът бил реше с ново лаково покритие на роудстъра в червен цвят.
През март 1960 година армейската служба на Елвис Пресли в Германия приключила. По родните магистрали радостта от шофирането на откритото BMW явно го напуснала. Само няколко месеца по-късно вече червеният роудстър с номер на шасито 70079 попаднал при дилър на Chrysler в Ню Йорк, който го продал на радио-водещия Томи Чарлс за смешно ниската от днешна гледна точка сума от 4 500 долара. Чарлс закарал автомобила родния си град Бирмингам, Алабама, където започвал доста успешна от спортна гледна точка, но и доста спорна като автентичност кариера. За подготовката за участие в състезания BMW 507 бил оборудван с двигател на Chevrolet, който изисквал толкова много място, че се наложило част от предната подрама да бъде отрязана. Заменени били и трансмисията и задната ос, както и уредите в кокпита. В Дайтона Бийч/Флорида Чарлс спечели едно състезание с радикално модернизирания роудстър, след това стартирал и при множество други надпревари, преди да продаде автомобила през 1963 година.
След още две смени на собствениците BMW 507 в крайна сметка попаднало в Калифорния. Инженерът по космически технологии Джак Кастор закупил автомобила през 1968 година, шофирал го рядко във всекидневието и след това решил да го прибере за по-късна реставрация. В Халф Муун Бей южно от Сан Франциско Кастор, страстен колекционер на исторически велосипеди, създал и впечатляваща колекция от класически автомобили. Той се ангажирал в множество съюзи на собствениците на олдтаймери и интензивно се занимавал с историята на закупените от него автомобили.
Източник: speed-press.com