VW Golf GTI чукна 40 години. А това е селекция от най-бързите Golf-ове на всички времена, 31 на брой. Галерия

  • VW Golf GTI, оригиналът. Колата дебютира на салона във Франкфурт през 1975, с 1,6-литров мотор със 110 к.с. и маса от едва 810 кг. Което означава ускорение от 0-100 км/ч за под 10 сек и максимална скорост 180 км/ч. През 82-ра идва и 1,8-литровата версия със 115 коня. Легенда. VW Golf GTI, оригиналът. Колата дебютира на салона във Франкфурт през 1975, с 1,6-литров мотор със 110 к.с. и маса от едва 810 кг. Което означава ускорение от 0-100 км/ч за под 10 сек и максимална скорост 180 км/ч. През 82-ра идва и 1,8-литровата версия със 115 коня. Легенда.
  • MkII GTI, квинтесенциалният Golf, с 1,8-литров мотор, 110 коня и новата форма, все още квадратна, но разпознаваема навсякъде и от всекиго. Култов. MkII GTI, квинтесенциалният Golf, с 1,8-литров мотор, 110 коня и новата форма, все още квадратна, но разпознаваема навсякъде и от всекиго. Култов.
  • G60-тката е на практика турво версия на GTI, като буквата идва от формата на компресора. Моторът остава 1,8, но с турбото изкарва 160 к.с., които са страшно много за онова време. G60-тката е на практика турво версия на GTI, като буквата идва от формата на компресора. Моторът остава 1,8, но с турбото изкарва 160 к.с., които са страшно много за онова време.
  • Rallye Golf MkII, направен само и единствено с цел хомологиране на състезателните коли. Правоъгълни фарове, двойно предаване и 1,8 турбо мотор със 160 коня. По онова време струва 50 000 марки, двойно повече от стандартния GTI. Направени са само 5000 коли. Rallye Golf MkII, направен само и единствено с цел хомологиране на състезателните коли. Правоъгълни фарове, двойно предаване и 1,8 турбо мотор със 160 коня. По онова време струва 50 000 марки, двойно повече от стандартния GTI. Направени са само 5000 коли.
  • MkII Limited, една от най-редките модификации на Golf. Колите са се изработвали ръчно от VW Motorsport, задвижването е двойно, а моторът с 210 коня, достатъчни за 230 км/ч. Леле. Оборудването също е топ, с 15-ки BBS RM. Направени са едва 60 броя, тогава всеки с цена от 68 500 марки. MkII Limited, една от най-редките модификации на Golf. Колите са се изработвали ръчно от VW Motorsport, задвижването е двойно, а моторът с 210 коня, достатъчни за 230 км/ч. Леле. Оборудването също е топ, с 15-ки BBS RM. Направени са едва 60 броя, тогава всеки с цена от 68 500 марки.
  • MkIII GTI от 1992 г. По-объл, вече с 2-литров мотор със 115 коня, но поради по-високата си със 188 кг, колата не е толкова пъргава, колкото двойката. През 93-та сепоявява и версия със 150 коня, която също не променя много този факт. MkIII GTI от 1992 г. По-объл, вече с 2-литров мотор със 115 коня, но поради по-високата си със 188 кг, колата не е толкова пъргава, колкото двойката. През 93-та сепоявява и версия със 150 коня, която също не променя много този факт.
  • MkIII VR6 с любопитния мотор при който 6-те цилиндъра са разминати, но имат обща глава. Оттам и означението: V от V-образен, а R от редови. С обем от 2,8 и 2,9 литра, 170 и 190 коня. MkIII VR6 с любопитния мотор при който 6-те цилиндъра са разминати, но имат обща глава. Оттам и означението: V от V-образен, а R от редови. С обем от 2,8 и 2,9 литра, 170 и 190 коня.
  • MkIII 20th Anniversary GTI, по повод 20-тата годишнина на GTI. Карирани седалки Recaro, 16-ки BBS, гама от само 6 цвята, общо 1000 коли, с различни мотори. Продава се с 8-клапанов, 16-клапанов и TDI мотор. MkIII 20th Anniversary GTI, по повод 20-тата годишнина на GTI. Карирани седалки Recaro, 16-ки BBS, гама от само 6 цвята, общо 1000 коли, с различни мотори. Продава се с 8-клапанов, 16-клапанов и TDI мотор.
  • MkIV GTI. Идва през 1998, с общо два мотора и четири различни мощности. Две бензинови (125 и 150 к.с.) и две дизелови версии. Неизбежно, колата е още по-тежка от MkIII. MkIV GTI. Идва през 1998, с общо два мотора и четири различни мощности. Две бензинови (125 и 150 к.с.) и две дизелови версии. Неизбежно, колата е още по-тежка от MkIII.
  • MkIV R32. През 2003 VW обува 3,2-литров VR6 мотор в „петицата“ и я прави 4x4. Колата е базирана на Audi TT, мощна е 250 коня и вдига сто за 6,6. Изключително готин и днес. MkIV R32. През 2003 VW обува 3,2-литров VR6 мотор в „петицата“ и я прави 4x4. Колата е базирана на Audi TT, мощна е 250 коня и вдига сто за 6,6. Изключително готин и днес.
  • MkIV V6 4Motion, с 2,8-литров шестак, 204 к.с. и 270 Нм. Предаването е двойното 4Motion, за да не изнемогне предницата. MkIV V6 4Motion, с 2,8-литров шестак, 204 к.с. и 270 Нм. Предаването е двойното 4Motion, за да не изнемогне предницата.
  • MkIV GTI 25th Anniversary, ясно по какъв повод. Произведени са 900 бензинови коли (1.8Т със 180 к.с.) и 900 дизелови версии. MkIV GTI 25th Anniversary, ясно по какъв повод. Произведени са 900 бензинови коли (1.8Т със 180 к.с.) и 900 дизелови версии.
  • MkIV GTI 20th Anniversary. Хмм, не, няма грешка. Моделът излиза 25 години след първия GTI, за да почете неговата... 20-та годишнина. Направен е за САЩ, където отиват 4000 броя, 200 отиват в Канада. Моторите са 1.8T със 150 и 180 к.с. MkIV GTI 20th Anniversary. Хмм, не, няма грешка. Моделът излиза 25 години след първия GTI, за да почете неговата... 20-та годишнина. Направен е за САЩ, където отиват 4000 броя, 200 отиват в Канада. Моторите са 1.8T със 150 и 180 к.с.
  • MkV GT Sport. Странна птица, която се задвижва от 1,4-литров двигател с турбина и с механичен компресор или от 2-литров дизел. Носи спирачките на GTI и седи с 15 мм по-ниско. MkV GT Sport. Странна птица, която се задвижва от 1,4-литров двигател с турбина и с механичен компресор или от 2-литров дизел. Носи спирачките на GTI и седи с 15 мм по-ниско.
  • MkV GTI. Петицата, която препраща към оригинала с детайли, като червения акцент в решетката например. Моторът е 2-литров TFSI, мощността е 200 коня, ускорението до сто 7,2, а максималната скорост е 233 км/ч. (6,9 и 234 с DSG). MkV GTI. Петицата, която препраща към оригинала с детайли, като червения акцент в решетката например. Моторът е 2-литров TFSI, мощността е 200 коня, ускорението до сто 7,2, а максималната скорост е 233 км/ч. (6,9 и 234 с DSG).
  • MkV Pirelli. Както може да се досетите, това е специално ’Pirelli’ издание, базирано на GTI. Колата развива с 30 коня отгоре – 230 – и ускорява до сто за 6,8. Гумите учудващо също са Pirelli. MkV Pirelli. Както може да се досетите, това е специално ’Pirelli’ издание, базирано на GTI. Колата развива с 30 коня отгоре – 230 – и ускорява до сто за 6,8. Гумите учудващо също са Pirelli.
  • MkV R32. Един от любимите ни Golf-ове, с 3,2-литров VR6 мотор, двойно предаване и 250 коня. Ускорението до 100 с DSG кутията е 6,5 секунди, а предните дискове са огромни, 345 мм. MkV R32. Един от любимите ни Golf-ове, с 3,2-литров VR6 мотор, двойно предаване и 250 коня. Ускорението до 100 с DSG кутията е 6,5 секунди, а предните дискове са огромни, 345 мм.
  • MkV GTI Edition 30. Трийската на петицата, с 30 коня над нормалния GTI, тонирани стопове, по-специално и високо базово оборудване, 18-ки BBS и преден сполйлер ала R32. MkV GTI Edition 30. Трийската на петицата, с 30 коня над нормалния GTI, тонирани стопове, по-специално и високо базово оборудване, 18-ки BBS и преден сполйлер ала R32.
  • GTI W12, фенменалната концепция, която VW направи за фестивала във Вьортерзее.. Монтиран централно 6-литров битурбо W12, задна спомагателна рама от Audi R8 и задна ос от Lambo Gallardo. Определено е най-абсурдният Golf, който VW някога са правили. GTI W12, фенменалната концепция, която VW направи за фестивала във Вьортерзее.. Монтиран централно 6-литров битурбо W12, задна спомагателна рама от Audi R8 и задна ос от Lambo Gallardo. Определено е най-абсурдният Golf, който VW някога са правили.
  • MkVI GTI, който на практика е подложен на сериозен фейслифт MkV, с EA888 2-литровия мотор на Scirocco. Мощност 210 коня, 328 км/ч, 7,2 до сто. MkVI GTI, който на практика е подложен на сериозен фейслифт MkV, с EA888 2-литровия мотор на Scirocco. Мощност 210 коня, 328 км/ч, 7,2 до сто.
  • MkVI Golf R. Най-Golf-ът дебютира през 2010, с 60 коня над GTI (270 коня), двойно предаване и 5,7 до сто. Максималната скорост е 250 км/ч. Супер. MkVI Golf R. Най-Golf-ът дебютира през 2010, с 60 коня над GTI (270 коня), двойно предаване и 5,7 до сто. Максималната скорост е 250 км/ч. Супер.
  • MkVI Golf R Cabriolet, който е само концептуален, но идеята е ясна. Открит R, също с двойно предаване и 270 коня. MkVI Golf R Cabriolet, който е само концептуален, но идеята е ясна. Открит R, също с двойно предаване и 270 коня.
  • MkVII Golf GTI, който вече стъпва на новата MQB платформа на VW Group. Предлага се с 2-литров мотор с мощност 220 к.с. или 230, в Performance Pack версията, която е изумителна. MkVII Golf GTI, който вече стъпва на новата MQB платформа на VW Group. Предлага се с 2-литров мотор с мощност 220 к.с. или 230, в Performance Pack версията, която е изумителна.
  • MkVII Golf R. Най-бързият сериен Golf правен някога. Мощност 300 коня (+30 спрямо предходния), двойно предаване, DSG кутия и ускорение от 0-100 км/ч за 4,9 сек. И това е Golf! MkVII Golf R. Най-бързият сериен Golf правен някога. Мощност 300 коня (+30 спрямо предходния), двойно предаване, DSG кутия и ускорение от 0-100 км/ч за 4,9 сек. И това е Golf!
  • MkVII Golf R и като комби. Какво представлява? Ами, R, но комби. По-практичният R. Пак с 300 коня и двойно предаване и на практика толкова бърз. MkVII Golf R и като комби. Какво представлява? Ами, R, но комби. По-практичният R. Пак с 300 коня и двойно предаване и на практика толкова бърз.
  • Golf GTI Clubsport, който седи между GTI PP и разполагащият с двойно предаване R. Моторът е същия 2-литров агрегат, но с повишена на 261 коня, като за 10 сек те могат да скочат до 287, когато заварите газта в пода. Остава с предно, но окачването е променено. Golf GTI Clubsport, който седи между GTI PP и разполагащият с двойно предаване R. Моторът е същия 2-литров агрегат, но с повишена на 261 коня, като за 10 сек те могат да скочат до 287, когато заварите газта в пода. Остава с предно, но окачването е променено.
  • Golf GTI Clubsport S. Най-мощният Golf с предно евър, който няма и задни седалки. Масата е 1360 килограма, мощността е 306 коня, което прави 5,8 до сто и 266 км/ч. Държи рекорд на „Ринга“, 7:49.21, с повече от секунда по-добро време от Civic Type-R. Golf GTI Clubsport S. Най-мощният Golf с предно евър, който няма и задни седалки. Масата е 1360 килограма, мощността е 306 коня, което прави 5,8 до сто и 266 км/ч. Държи рекорд на „Ринга“, 7:49.21, с повече от секунда по-добро време от Civic Type-R.
  • Golf R Variant Performance 35, като 35 идва от броя на годините, които VW събира ентусиасти във Вьортерзее. Мощността е 345 коня, но при него акцентът е мощността на стереото – 12 колони и 2500 вата. Golf R Variant Performance 35, като 35 идва от броя на годините, които VW събира ентусиасти във Вьортерзее. Мощността е 345 коня, но при него акцентът е мощността на стереото – 12 колони и 2500 вата.
  • Golf GTI Heartbeat. Също концепция, която чества 40-тата годишнина на GTI. Мощността е 400 коня - супер –, а задвижването е двойно. Стереото също е доста мощно (1360 вата). Golf GTI Heartbeat. Също концепция, която чества 40-тата годишнина на GTI. Мощността е 400 коня - супер –, а задвижването е двойно. Стереото също е доста мощно (1360 вата).
  • Golf GTE Concept, колата от последното събиране край езерото във Вьортерзее. Концептът помещава мотора на Polo R WRC, 300 коня, като има и два ел. мотора с бонус от 113 коня. Общият въртящ момент е добрите 670 Нм, които помагат за ускорение от 4,3 до сто и максимални 280 км/ч. Golf GTE Concept, колата от последното събиране край езерото във Вьортерзее. Концептът помещава мотора на Polo R WRC, 300 коня, като има и два ел. мотора с бонус от 113 коня. Общият въртящ момент е добрите 670 Нм, които помагат за ускорение от 4,3 до сто и максимални 280 км/ч.
  • R 400, версията която за малко не се превърна в най-мощният сериен Golf. За малко, защото концептът падна в жертва на дизелгейт. Иначе щеше да излезе с 2-литров TFSI мотор и 420 коня. Жалко. R 400, версията която за малко не се превърна в най-мощният сериен Golf. За малко, защото концептът падна в жертва на дизелгейт. Иначе щеше да излезе с 2-литров TFSI мотор и 420 коня. Жалко.

16 Nov 2016

Толкова, минаха четири десетилетия от появата на безспорно най-иконичния хотхеч на всички времена – Golf GTI MkI. Кола, която не само пожъна неочакван успех, но и която дефинира класа на бързите компактни хечове и на практика създаде своята конкуренция.

Ако не беше MkI GTI, днес продуктите на RenaultSport, ST-тата на Ford и още куп други коли, вероятно нямаше да бъдат същите. Golf GTI е икона. И по повод неговия 40-ти рожден ден ви предлагаме селекция от най-бързите серийни Golf-ве, плюс няколко луди концепции. Приятно цъкане и четене.

Първородната Godzilla!