Всичко, което трябва да знаете за новия Seat Ateca. И как се представя спрямо Skoda Kodiaq и VW Tiguan. Галерия и инфо


20 Dec 2016

Вчера присъствахме на официалната премиера на новия Seat Ateca за България. И отидохме неподготвени. Неподготвени, защото освен че е първият SUV на испанците и че споделя доста части с VW Tirgan и Skoda Kodiaq, не знаехме нищо друго. Затова днес е заровихме в цифрите и фактите и ви предлагаме няколко любопитни работи, които е добре да вземете под внимание, ако сте се засилили за компактен SUV, особено от групата Volkswagen.

Ateca е най-важният модел за марката, тъй като интересът към класа на SUV-тата не спира да расте и съответно, ако нямаш такъв в гамата си, губиш доста. Поради което ето го и него, Ateca, който е изграден на новата (вече на няколко години) MQB платформа на VW, като голяма част от... частите му може да намерите под ламарините на също първия за Skoda подобен SUV (Yeti e по-малокалибрен) и първообраза Tiguan.

Размерите. Със своите 4346 мм Ateca е най-къс от трите, с 12 см по-къс от VW-то и с по-значимите 35 см от чехът, който се протяга на 4697 мм. Което се отразява на вътрешното пространство, което пък зависи доста и от междуосието, където Skoda мачка отново, но пък тя се предлага и със 7 седалки, така че е малко по-друга бира. Ако ви вълнуват най-много милиметрите, ще намерите размерите на трите коли най-долу.

Двигателите и задвижването. Както може да се досетите, и трите автомобила се задвижват от (почти) едни и същи мотори. Само дето със Seat може да подкарате и 1-литров бензинов двигател със 115 коня, докато базовите машинки при VW и Skoda са 1,4 с по 125 к.с. Безспорно най-продаваната модификация и за трите коли ще бъде тази с 2-литровия дизел със 150 к.с., като при Ateca има един основен минус в сравнение с Tiguan и Kodiaq – испанците не предлагат DSG кутията за тази версия, ако искате 7 скорости, който да се сменят сами, в Seat ще трябва или да изберете най-мощния дизел със 190 коня или да вземете бензинов мотор. Друг любопитен факт за Ateca e, че докато версията с двойно предаване разполага с многозвенно задно окачване, то 2WD Ateca е качена на торсионна греда, което е лек компромис. При Kodiaq топ дизелът е същия – 190 коня -, а VW предлага и 240 нафтови коня. Ако предпочитате бензиновите коли, първият SUV на Seat предлага също 1,4 със 150 коня, какъвто имате и при чеха, като там може да вземете и версия със 180 коня. Tiguan? Най-мощният бензин също е при него – 220 коня и 7-степенна DSG.

Интериорите. Относно пространството, вече уточнихме някой параметри чрез размерите. Skoda е най-голям, като единствен има вариант и за 7 седалки, а относно изпълнението – Tiguan безспорно е най-пипнат, с най-качествените материали и най-модерната инфотейнмънт система. Skoda и Seat в никакъв случай не са направени зле (реално, двете коли се произвеждат на в един завод), като там материалите са една идея по-твърди, но пък VW ергономията също е типична – по-кубични форми и супер лесна навигация кое къде е. Тук не трябва да забравяме обаче, че Tiguan е и най-скъпият от трите автомобила. Което ни довежда до финалната точка.

Цените. Които са един от най-големите плюсове на Seat Ateca – колата е най-нова от трите и най-евтина, макар че тук трябва да отбележим две неща: първо, която и да е кола почти винаги се взима на по-ниска цена от обявената в листата, и второ, сравнението на цените на дадени автомобили, базирано само на конските сили, типа предаване и трансмисията, не е съвсем коректно, защото човек трябва да се зарови в листите за нещата с които идва колата за тези пари. Но, тук нека приемем, че Ateca, Kodiaq и Tiguan са приблизително еднакво добре екипирани, още от базата.

В момента Seat продава Ateca с отстъпка, което значи че може да си купите един доста добре изглеждащ испански..., простете, немски компактен SUV, за едва 35 900 лв., макар че тук говорим за 1-литров бензин със 115 коня и предно предаване. Най-евтината Skoda е 1.4 TSI със 125 коня и предно, за 45 280 лв., а със същото задвижване идва и най-достъпният Tiguan - 46 900 лв. Колко най-скъпи могат да бъдат трите модела? Ами, топ Seat-ът със 190-конния 2-литров дизел, 7-степенна DSG и двойно предаване и топ ниво на оборудване, идва на 61 хиляди. Kodiaq-а e 69 500 (абсолютно същите мотор, трансмисия и 4x4), a Tiguan с 220 нафтови коня и топ ниво може да достигне до над 80 хиляди.

Най-продаваните версии обаче, както писахме по-горе, ще са тези с 2-литровия TDI със 150 коня, които обаче Skoda и VW предлагат със 7-степенната DSG, a Seat само с 6 ръчни скорости. С този мотор, двойно предаване и ръчка Ateca се продава за 48 820 лв., Kodiaq за 54 750, a Tiguan за 57 200.

Изводът. Новият Seat Ateca е готино изглеждащ, стабилно направен и изгоден компактен SUV, позициониран най-ниско спрямо Kodiaq (който е и значително по-голям) и Tiguan. Най-силният му коз сред триото е цената, но липсата на DSG за 150-конния дизел не е в особен плюс за колата – VW вероятно пази това парче от хляба за Tiguan. Но пък тази кутия се предлага със 190 коня и бензиновите мотори. Така че ако сте се засилили за компактен SUV, определено си заслужава да отскочите и до Seat за оферта. Както и до Kia, a също и до Ford. И Nissan. Както и при Mazda… Както писахме, този сектор е доста популярен.

Размерите (мм)

Skoda Kodiaq

Seat Ateca

VW Tiguan

Междуосие

2791

2638

2677

Дължина

4697

4363

4486

Широчина

1882

1841

1839

Височина

1676

1615

1673

Единствената подобна Tesla, не само у нас!