Всичко, което трябва да знаете за новия Seat Ateca. И как се представя спрямо Skoda Kodiaq и VW Tiguan. Галерия и инфо


20 Dec 2016

Вчера присъствахме на официалната премиера на новия Seat Ateca за България. И отидохме неподготвени. Неподготвени, защото освен че е първият SUV на испанците и че споделя доста части с VW Tirgan и Skoda Kodiaq, не знаехме нищо друго. Затова днес е заровихме в цифрите и фактите и ви предлагаме няколко любопитни работи, които е добре да вземете под внимание, ако сте се засилили за компактен SUV, особено от групата Volkswagen.

Ateca е най-важният модел за марката, тъй като интересът към класа на SUV-тата не спира да расте и съответно, ако нямаш такъв в гамата си, губиш доста. Поради което ето го и него, Ateca, който е изграден на новата (вече на няколко години) MQB платформа на VW, като голяма част от... частите му може да намерите под ламарините на също първия за Skoda подобен SUV (Yeti e по-малокалибрен) и първообраза Tiguan.

Размерите. Със своите 4346 мм Ateca е най-къс от трите, с 12 см по-къс от VW-то и с по-значимите 35 см от чехът, който се протяга на 4697 мм. Което се отразява на вътрешното пространство, което пък зависи доста и от междуосието, където Skoda мачка отново, но пък тя се предлага и със 7 седалки, така че е малко по-друга бира. Ако ви вълнуват най-много милиметрите, ще намерите размерите на трите коли най-долу.

Двигателите и задвижването. Както може да се досетите, и трите автомобила се задвижват от (почти) едни и същи мотори. Само дето със Seat може да подкарате и 1-литров бензинов двигател със 115 коня, докато базовите машинки при VW и Skoda са 1,4 с по 125 к.с. Безспорно най-продаваната модификация и за трите коли ще бъде тази с 2-литровия дизел със 150 к.с., като при Ateca има един основен минус в сравнение с Tiguan и Kodiaq – испанците не предлагат DSG кутията за тази версия, ако искате 7 скорости, който да се сменят сами, в Seat ще трябва или да изберете най-мощния дизел със 190 коня или да вземете бензинов мотор. Друг любопитен факт за Ateca e, че докато версията с двойно предаване разполага с многозвенно задно окачване, то 2WD Ateca е качена на торсионна греда, което е лек компромис. При Kodiaq топ дизелът е същия – 190 коня -, а VW предлага и 240 нафтови коня. Ако предпочитате бензиновите коли, първият SUV на Seat предлага също 1,4 със 150 коня, какъвто имате и при чеха, като там може да вземете и версия със 180 коня. Tiguan? Най-мощният бензин също е при него – 220 коня и 7-степенна DSG.

Интериорите. Относно пространството, вече уточнихме някой параметри чрез размерите. Skoda е най-голям, като единствен има вариант и за 7 седалки, а относно изпълнението – Tiguan безспорно е най-пипнат, с най-качествените материали и най-модерната инфотейнмънт система. Skoda и Seat в никакъв случай не са направени зле (реално, двете коли се произвеждат на в един завод), като там материалите са една идея по-твърди, но пък VW ергономията също е типична – по-кубични форми и супер лесна навигация кое къде е. Тук не трябва да забравяме обаче, че Tiguan е и най-скъпият от трите автомобила. Което ни довежда до финалната точка.

Цените. Които са един от най-големите плюсове на Seat Ateca – колата е най-нова от трите и най-евтина, макар че тук трябва да отбележим две неща: първо, която и да е кола почти винаги се взима на по-ниска цена от обявената в листата, и второ, сравнението на цените на дадени автомобили, базирано само на конските сили, типа предаване и трансмисията, не е съвсем коректно, защото човек трябва да се зарови в листите за нещата с които идва колата за тези пари. Но, тук нека приемем, че Ateca, Kodiaq и Tiguan са приблизително еднакво добре екипирани, още от базата.

В момента Seat продава Ateca с отстъпка, което значи че може да си купите един доста добре изглеждащ испански..., простете, немски компактен SUV, за едва 35 900 лв., макар че тук говорим за 1-литров бензин със 115 коня и предно предаване. Най-евтината Skoda е 1.4 TSI със 125 коня и предно, за 45 280 лв., а със същото задвижване идва и най-достъпният Tiguan - 46 900 лв. Колко най-скъпи могат да бъдат трите модела? Ами, топ Seat-ът със 190-конния 2-литров дизел, 7-степенна DSG и двойно предаване и топ ниво на оборудване, идва на 61 хиляди. Kodiaq-а e 69 500 (абсолютно същите мотор, трансмисия и 4x4), a Tiguan с 220 нафтови коня и топ ниво може да достигне до над 80 хиляди.

Най-продаваните версии обаче, както писахме по-горе, ще са тези с 2-литровия TDI със 150 коня, които обаче Skoda и VW предлагат със 7-степенната DSG, a Seat само с 6 ръчни скорости. С този мотор, двойно предаване и ръчка Ateca се продава за 48 820 лв., Kodiaq за 54 750, a Tiguan за 57 200.

Изводът. Новият Seat Ateca е готино изглеждащ, стабилно направен и изгоден компактен SUV, позициониран най-ниско спрямо Kodiaq (който е и значително по-голям) и Tiguan. Най-силният му коз сред триото е цената, но липсата на DSG за 150-конния дизел не е в особен плюс за колата – VW вероятно пази това парче от хляба за Tiguan. Но пък тази кутия се предлага със 190 коня и бензиновите мотори. Така че ако сте се засилили за компактен SUV, определено си заслужава да отскочите и до Seat за оферта. Както и до Kia, a също и до Ford. И Nissan. Както и при Mazda… Както писахме, този сектор е доста популярен.

Размерите (мм)

Skoda Kodiaq

Seat Ateca

VW Tiguan

Междуосие

2791

2638

2677

Дължина

4697

4363

4486

Широчина

1882

1841

1839

Височина

1676

1615

1673

Сбогом V10!