Епичният McLaren F1 ще направи 28 години. Няколко изумителни факта около най-бързата атмосферна кола на планетата. Галерия и видео


10 Dec 2019

Тази кола просто бе направена без никакви ограничения, нито по отношение на мисълта на инженерите, нито що се отнася до парите. Някои от вас си спомнят това време, 1990-та година, точно тогава е кипяла работата около разработката на McLaren F1, който остава една от най-бързите серийни коли на планетата. Моментът „Конкорд“ казват британците, какъвто е и случаят с Bugatti Veyron, но F1 остава най-епичният сериен автомобил по свой си начин.

2020 ще се навършат 28 години от дебюта, повече от четвърт век от появата на първите прототипи на колата, повод, по който McLaren разпространиха видео от световния рекорд на колата, направен на 31 март 1998 г. Тогава пилот е Анди Уолис, който застава пред камерата, а освен въпросното видео и галерията ви селектираме и 7 готини факта около този супер автомобил.

McLaren F1 е най-бързият сериен автомобил с атмосферен мотор. Да, след като F1 изпочупи на няколко пъти рекордите за скорост за серийна кола се появиха други играчи, като Koenigsegg, Venom GT-то на Hennnessey и всемогъщия цар Veyron, но със своите 391 км/ч, които развива на пистата Ера-Лесин в Германия през 1998 г. (видеото) и официалните 388 км/ч от двата пробега (така се регистрират рекордите), McLaren F1 остава най-бързата кола с натурално пълнен двигател на планетата. За допълнение, ускорението от 0-100 трае 3,6 секунди. Яко.

Двигателят. Заслужава си да се спомене сърцето на тази кола. Гордън Мъри има сериозни изисквания към мотора на F1, на които успяват да отговорят единствено BMW, и по-точно тяхното M подразделение, като зад разработката на могъщия V12 стои не кой да е, а г-н Пол Роше. Моторът BMW S70/2 е с обем 6,1 литра, V12 конфигурация с 60-градуса ъгъл между цилиндрите и максимална мощност 627 к.с. при 7400 об/мин. Максималният въртящ момент също е впечатляващ за началото на 90-те, 651 Нм, а масата на мотора е 266 кг. Машина-мечта. На капака на V12-ката пише McLaren и BMW M Power, приятни работи.

Спирачките са без серво. Колата вдига близо 400, а спирачките нямат сервоусилвател. Идеално. Идеално поне за инженерите, които не са искали да слагат тежка система със серво, оставяйки силата в краката на шофьора. Това е положението. Предните дискове са с диаметър 332 мм, задните са 305 мм, а четирите апарата Brembo са с по 4 бутала.

Гумите са разработка на Goodyear и Michelin. Както може да се сетите, по това време не е имало гуми способни да издържат на подобно натоварване. И явно направата на такива не е била по силата на един производител, затова Goodyear и Michelin запретват заедно ръкави правят тези специално за McLaren F1. Размерите са 235/45 ZR17 отпред и 315/45 ZR17, а джантите са магнезиеви.

Климатикът е взаимстван от Honda NSX. Гордън Мъри споделя, че климатичната инсталация е взаимствана от суперколата на Honda, макар и с пренастройка на функциите му съобразно F1. Мъри е карал NSX в продължение на 7 години е решил, че системата е достойна за неговия безкомпромисен суперавтомобил.

Във всяка кола има поне 16 грама чисто злато. Заради добрите топлоотражателни характеристики на благородния метал, всеки капак на двигателя е бил „изолиран“ с фолио от чисто злато. Супер.

Всеки собственик е получавал подарък TAG Heuer 6000 Chronometer. Това не е толкова свързан с техниката на колата факт, но е добър комплимент не само за онова време. Днес Bentley например искат 160 000 долара за опционален Breitling. Доста пари за удобството да имате часовник на таблото, макар и да може да се сваля и носи на китката.

И като стана въпрос за Honda NSX, колата от която е дошъл климатика на F1, ви предлагаме да скочите на този много добър екземпляр (кликнете на снимката).

Сбогом V10!