Tesla Model X vs останалите

  • Галерия с 15 снимки. Галерия с 15 снимки.

13 Apr 2017

Колегите от британския TopGear взеха един Model X 90D и направиха много готина галерия и подробен материал за приликите и разликите му с три съвсем различни автомобила: F-Type, XC90 и i3. Решихме да го преведем (като внесохме някои дребни промени), защото Пол Хоръл наистина знае как се пише за коли...

Може би сте чували за Реймънд Бакстър от Tomorrow`s World. Водещият е пилотирал Spitfire във Втората световна война, а по-късно участва в рали Монте Карло. Като коментатор по BBC пък води предаванията за погребението на Чърчил и първия полет на Конкорд.

Ето ви още един човек с феноменално разнообразни интереси - анатом, артист и безкрайно талантлив създател: Леонардо да Винчи. Ако искате да сравните Tesla Model X с човек, трябва да мислите за някой като тези двамата. Няма кола, която да е по-универсално можеща от Model X.

Екстремно бърза е, а благодарение на ниския център на тежестта, се усеща доста спортно в завоите. И може да превозва голямо семейство на три реда седалки. Тишината на борда е удивителна, луксът - разточителен.

И дори не сме стигнали до най-същественото ѝ качество - над всичко останало Tesla постигна нещо, което никой друг производител все още не е успял - да направи електрически автомобил за дълъг път. Крилатите врати и способността на онзи господин от Силициевата долина да превръща всеки от клиентите си в борещ се със системата бунтар, са още две от характеристиките, които отличават Model X от всяка друга кола на света.

Добре, ясно е, че срещу всичко това не може да противопоставим един-единствен конкурент. Тогава защо да не извадим трима. Бърза 4х4 кола от Jaguar, семеен кросоувър от Volvo с три реда места и BMW i3 като символ на най-напредничавия електрически модел на Европа. Представете си да изправите Леонардо срещу Хипократ, Микеланджело и Едисон. Нечестно, но забавно.

Нашата Tesla 90D вдига 100 за около 5 секунди. F-Type SVR е в зоната на 3 секунди. Най-бързият Model X обаче се справя с упражнението за 2,9 секунди. Това е P100D.

Само миг след като натиснете десния педал моторите на 90D дават всичко от себе си за мълниеносно ускорение. Но злият V8 на Jag разполага с колосални запаси и изстрелва купето напред, изреждайки предавките със завидната способност моторът винаги да е във възможно най-подходящия оборотен диапазон. Единствената предавка на Tesla издиша след 120 км/ч, макар до там ускорението да е наистина впечатляващо.

Но в реалността числата нямат толкова голямо значение. По мокрите и студени второстепенни пътища се чувствам по-добре в Tesla. Твърдото окачване на Jag само ме подхвърля, а педалът на газта е прекалено агресивен дори в режим “Дъжд”. ESP реагира бавно, така че Jag реагира нервно. Агресивната реакция от газта и волана го правят много лесен за провокиране.

Електрическите мотори на Tesla реагират по-бързо и по-изкусно на командите от ESP, така че тя се усеща по-малко ограничена, а това вдъхва увереност. Освен това сцеплението е изненадващо добро - колелата успяват да следват настилката и осигуряват по-добро сцепление.

На сух и гладък пък по-лекият и бързо реагиращ Jag, с този епичен V8 звук, ще бъде изключителен. Само че днес условията не са такива.

Величествените крилати врати предизвикват ахкания и охкания, освен това могат да се контролират от предните места, но в тях няма място за нищо, понеже каквото и да сложите, би паднало при отварянето им. Вярно, че са удобни и при тясно паркиране, но защо са то-о-о-олкова бавни? Нормални врати щяха да са съвсем достатъчни.

Model X стандартно идва с обща седалка на втория ред. При нас двете отделни места са опция. Те се местят електрически напред и назад, за да ви позволят достъпа до третия ред. Красиви са. Но глупави. Страничните подпори са точно там, където краката на пътниците отзад биха застанали. Две релси и накланящи се облегалки щяха да са много по-добър вариант. Блестящата пластмасова облицовка привлича всички драскотини като магнит, а няма джобчета за разни вещи.

Разбира се, липсата на двигател освобождава известно пространство за два-три малки сака в предницата на автомобила. Освен това Model X е единствената електрическа кола, която може да дърпа ремарке, макар пробегът ѝ в този случай да намалява значително.

Volvo-то също е прекрасно отвътре и освен това е една от колите, чиито интериори са най-добре премислени за семейно пътуване. На дълъг път шофьорът ще се уморява по-малко, освен това може да спрете за зареждане на всяка бензиностанция. Не си представям да карам семейството ми да чака 40 минути на суперзарядна станция.

i3 разполага с уникални задни врати. Големият им недостатък е, че могат да се отворят само след предните. Дизайнът на i3 е доста по-противоречив от този на Model X. Извънредно необичайните пропорции предизвикват известни полемики, но има и много сладки детайли. Като изключим крилатите врати, дизайнът на Tesla е нещо средно между “скучен” и “голямо бяло петно”.

Отвътре и двете са просторни и лъскави. Материалите на i3 са по-идейни, а детайлите не те побъркват, за разлика от манията на Tesla всичко да се контролира от големия екран.

И двете могат да се похвалят с магически електрически предимства в града. Реагират мигновено и прогресивно на командите на крака ви. И напълно безшумно отвътре и отвън. Така че може тихо да се промъквате между лентите и никой няма да ви нарече нагъл. Направете го с пуфтящия и трещящ Jaguar и веднага ще бъдете заклеймен като гамен.

Пред вас е i3 с по-голямата батерия, която вече осигурява пробег от около 200 км. В случай, че намерите бърза зарядна станция, 80% от батерията ще се напълни за едва 40 минути. При Tesla съответните числа са 320 км и 80% за около час. Нашият i3 дори има опционален бензинов генератор. Това не го превръща в хибрид, но все пак ще ви измъкне от неприятна ситуация.

Model X изисква определена нагласа от собственика си. Не става въпрос единствено за цената от 100к евро. Все пак няма да купувате гориво, така че някаква част от нея се избива. Става въпрос за друго - собствениците на Tesla са отворени за нови идеи, дори когато те могат да ви доведат до някои колебания. Например хардуерът за самоуправление. Той вече е монтиран в колата ви, но още не може да го използвате, понеже събират данни, за да усъвършенстват софтуера. Други колебания са свързани с вратите и някои идеи в интериора. И този подход донякъде съвпада с начина на задвижване. За някои неща в интериора просто не получавате информация как се случват. Също като при магически бързото задвижване. Електромоторите са скрити някъде там и си вършат работата без да ви ангажират с присъствието си. Може би така е по-добре...

Първородната Godzilla!