Колко добро е новото електрическо Porsche? Тест на Mission E Cross Turismo

  • Галерия с 16 снимки Галерия с 16 снимки

07 Jun 2018

Интересът към луксозните електрически автомобили никога не е бил по-голям и със сигурност ще се засилва през следващите месеци. След като съвсем скоро на пазара се появи Jaguar I-Pace, сега погледите са обърнати към Германия и най-вече към тримата големи и Porsche. Ще могат ли утвърдените играчи да направят толкова добри електрически автомобили, че да ни убедят в необходимостта от прехода от ДВГ към ток? И най-важното - ще победят ли в двубоя с появилия се от нищото стартъп от Калифорния, за който всички говорят? Британските колеги от TopGear.com са имали рядката възможност да проверят с теста на много специална кола - все още концептуалното Porsche Mission E Cross Turismo. Текст на Рори Рийд.

Е, какво е това странно нещо?

Porsche Mission E Cross Turismo по същество е начинът, по който Porsche “прави Tesla”. С Mission E компанията иска да покаже, че може да създаде желан, спортен и задвижван от батерии автомобил, заедно със зарядната инфраструктура, необходима за съществуването му. Конкретно тази кола е ранен концептуален модел. Всъщност е конкретният автомобил, който се качи на подиума по време на автосалона в Женева през пролетта. И макар да не е съвсем законно да се кара по пътищата, Porsche ми позволи да направя едно кръгче, придружен от въоръжен полицейски ескорт. Толкова ли съм опасен?

Името Mission E май ми е познато...

Да, Mission E е 4-врат седан, представен на автосалона в Женева през 2015. Това тук е неговият братовчед Cross Turismo - кросоувър за приключенци. Нали се сещате - скиори, сърфисти и йоги, които искат да се движат много бързо.

Ще има ли серийна версия?

Със сигурност ще продават седана Mission E, който трябва да е в магазините на компанията преди края на 2019. И са толкова сигурни в успеха му, че вече разработват негови варианти като този Cross Turismo. Всъщност прототипът е толкова готов за серийно производство, че евентуалната му серийна версия наистина ще изглежда като колата тук - отвътре и отвън.

Добре, заинтригува ме. Колко бърз е точно?

Толкова, че да те залепи за седалката. Задвижва се от два електромотора, по един за всяка ос, които винаги ще са способни да дадат всичко от себе си. Общата системна мощност е 600 к.с., така че не е чудно ускорението до 100 км/ч да се случва за около 3,5 секунди. Ако не си вдигнете крака, отметката 200 км/ч ще е факт след 12 секунди. Не ми дадоха да изпитам тези числа. Странно колко внимателен става всеки шофьор, ако по петите му се движат въоръжени хора. Ако числата се окажат верни, Porsche ще бие Tesla Model X P100D с няколко секунди.

А как се кара?

Почти безсмислено е да говорим за управление на този етап, понеже колата не е завършена, но дори сега се усеща доста напред в разработката. Усеща се като Porsche.

Електрическите коли са си създали реноме на доста отдалечени от директното управление, но воланът тук е директен и учудващо комуникативен. Ниският център на тежестта - благодарение на батериите в пода - помага за намаляване на накланянето в завой до минимум. Тук се усеща и намесата на Porsche Dynamic Chassis Control.

Спирачките са изненадващо нормални. Няма агресивно спиране при регенериране. Просветът е съвсем приличен, а пневматичното окачване позволява да добавите още 50 мм, в случай, че имате нужда. Струва ми се, че грубата външност и офроуд гумите са малко прекалени, но изглеждат яко.

Какви играчки има вътре?

В багажника има дрон. Истински летящ дрон. Абсолютно никакъв шанс това да се появи в серийния модел, но Porsche си представя свят, в който с натискането на бутон ще пращате дрона да прави видео на колата ви. Идеята е прекрасна. Разбира се, тя почти сигурно би завършила с висящи от жица парчета карбон, но поне профилът ви в Instagram ще бъде обогатен.

А какво ще кажеш за екраните, доста са?

Porsche замени обичайните бутони и превключватели със сензорни повърхности. Наистина са много. Има общо четири екрана, включително ултра широк TFT зад волана. Неговите показатели се променят, в зависимост от избрания режим, чрез въртящия се превключвател в центъра. Екран в средата на таблото показва разни неща, които може да програмирате. Трети дисплей от страната на пътника до водача позволява на въпросния да качва снимки и видеа от дрона и да си играе с други забавни функции.

Още сензорни екрани по вратите позволяват да настройвате седалките и да отваряте прозорците. Има и още по-малки сензорни екрани в средата на вентилационните отвори, за да се регулира силата на въздушната струя. Нима е по-лошо от гигантския единичен екран на Tesla?

Ще се кара ли сама? Автономно управление при Porsche?

Porsche не е от компаниите, които ще вдигат врява за автономни технологии. Cross Turismo обаче ще има обичайните адаптивен круиз контрол, помощници за запазване на лентата и другите обичайни асистенти. Има камера, която следи лицето ви, за да знае дали сте концентриран върху пътя. Тя знае в кой момент към кой дисплей поглеждате. Менютата, които следите, се уголемяват, а останалите минават на заден план. Умни бутони на волана помагат да правите избора си в менютата.

А вечният въпрос с пробега?

Забележителен пробег, наистина. Porsche не споделя точно колко голяма е батерията, но става въпрос за около 90 кВтч. Колкото и да е, пробегът ще е около 500 км - повече, отколкото получавате във върхова Tesla.

Mission E Cross Turismo разбива калифорнийската компания и по отношение на зареждането. Колата използва 800-волтова архитектура спрямо 400-волтова при Tesla. Това позволява презареждане на батериите за много по-кратко време. Porsche твърди, че това значи 80% (около 400 км) за 15 минути.

Очевидно тук ще има и минуси: подобно зареждане се нуждае от супер мощни зарядни, каквито все още не съществуват. Но поне са предвидени.

Porsche ще изгради своя мрежа от зарядни станции?

Всъщност работи в сътрудничество с BMW, Ford, Daimler и VW Group по мрежа от станции, наречена Ionity. В Западна Европа тя ще се състои от 400 станции до 2020 г., което най-накрая ще създаде някаква конкуренция на суперзарядните на Tesla.

Значи в крайна сметка ти харесва?

На Porsche му трябваха няколко години, за да разработи платформа, която да е истинска алтернатива на Model S. И най-накрая я има. В нея има голям потенциал. Това се вижда дори от този ранен прототип, който е истинска мълния. Много ми се ще да прекарам повече време с него и то по-далече от зоркия поглед на началника на полицията в Лос Анджелис. Защото колата е бърза, забавна и умна.

Разбира се, доста по-трудна задача ще бъде да се изгради инфраструктурата, която да отговаря на смелите амбиции на Mission E. Но изглежда, че нещата се подреждат и в тази посока. 2019, идвай най-накрая, ще е интересно!

 

Първородната Godzilla!