Продават кола на Джон Съртис, това 1957 BMW 507 Roadster. Подарено му e от създателя на MV Agusta

  • Галерия с 39 снимки. Галерия с 39 снимки.

06 Jul 2018

В случай, че не знаете кой е Джон Съртис, това е единственият човек печелил Световната титла, както с мотоциклет, така и с автомобил. Джон става световен шампион по мотоциклетизъм в клас 500 куб. см през 1956, 1958, 1959 и 1960, а през 1964-та печели Формула 1. И за капак, Съртис има и четири победи в Senior TT на о-в Ман…

Добре ли е? Времената днес са различни, но това е все едно Люис Хамилтън да спечели и MotoGP, след което да надвие Питър Хикман, Майкъл Дънлоп, Конър Къминс и компания на о-в Ман в Tourist Trophy.

За съжаление Джон Съртис ни напусна на 10 март тази година, на възраст 83. Респект към големия състезател и човек!

Дълго въведение за материал за BMW 507, но задължително, когато въпросният автомобил е принадлежал на такъв човек. Колата е 1957 BMW 507 Roadster с номер на шасито 70067, една от само 252 произведени, а Джон е бил първият и единствен собственик.

Изключителният експонат се продава от аукционната къщата Bonhams, като описанието на лота е още по-интригуващо. Заедно с пълната документация на колата, върви и копие от писмо от MV Agusta, мотоциклетната марка за която Джон кара по онова време. Писмото е с дата 10 февруари и гласи:

„Уважаеми г-н Съртис, с настоящото писмо потвърждаваме, че ви предоставяме сумата от 27 150 дойче марки, с които да закупите автомобил BMW Type 507, който да бъде подарък за вас в знак на признателност за спечелването на Световния шампионат по мотоциклетизъм през 56-та, в клас 500 куб. см.

„Искаме също така да отбележим, че това е първата титла за MV Agusta при 500-кубиковите машини, за което сме ви искрено благодарни“.

Историята става още по-интересна, като в сайта на Bonhams е описана доста подробно. Съртис приема колата си, я откарва при Dunlop в Англия, където и монтират дискови спирачки на 4-те колела. „Мисля, че моето 507 е единственото с дискови спирачки в света,“ казва Джон. Освен увеличената спирачна мощност, колата на Съртис е и с модифициран още след покупката мотор. V8 агрегатът с обем 3168 куб. см бил оборудван с по-големи клапани и карбуратори, което увеличило мощността на около 165 к.с. (при серийни 150).

Историята на това BMW 507 е пълна с любопитни и уникални моменти. Когато Съртис отива при Ferrari в Маранело (Съртис кара за Скудерията през 62-ра), г-н Енцо вижда купето и казва „Немски автомобил? Изключено!“. Енцо задължава Джон да кара Ferrari, докато е пилот на отбора. Г-н Ферари предоставя чисто ново 330 GT на Съртис. По-късно Джон пише „Когато получих колата възкликнах ‚О, това е добре‘, докато не получих първия си чек с пилотския си хонорар, Старецът бе приспаднал цената на автомобила…“

Та, това прекрасно BMW 507 Roadster има изключителна история и изключителен собственик. Джон Съртис често е карал колата до местата на които се е състезавал, поради което е демонтирал гюрука, за да може да товари повече багаж „Често пътувах със съотборника си Джон Хартл, имах нужда от повече пространство“.

Съртис е първи и единствен собственик на автомобила, като продължава да го кара до самата си смърт през март тази година. Колата е продава от семейството му и е един наистина уникален екземпляр.

П.п.: Докато писахме настоящия материал изпитвахме (и все още) респект и възхищение към Джон Съртис и историята на тази кола.

Текст: Иван Монев

Лукс от Китай!