Карахме новото BMW X5. Колата е по-различна отколкото си мислите
Разбира се, първо видяхме снимките в интернет. Тогава заключихме, че четвъртото поколение на BMW X5 (G05) е впечатляващо, както и че задницата не е толкова готина, колкото на третата генерация F15. После BMW България ни поканиха на предпремиера, първа жива среща с автомобила, без правото да снимаме.
Мнението ни след това? Ами, същото – внушително, просторно, с готин салон, но като че ли с леко „универсализиран“ дизайн в задната част. Не че това бе важно, много по-важното бе какво усещане създава колата при продължителна среща и шофиране. X5 е изключително важен модел, така че бяхме сигурни, че немците са се постарали. Как се усеща новото X5 при каране? Чакахме теста с нетърпение за да разберем.
Екстериор. Колата е по-дълга с 3,6 см, по-широка е с 6,6 см, а височината и е нараснала с почти 2 см. X5 продължава да респектира, като с новото поколение, немците вече го предлагат в две изпълнения (различими и отвън) – xLine и М Sport, като първото подчертава офроуд амбициите на колата. Огромните „бъбреци“ седят съразмерно на фона на общия калибър на G05, а задницата е вече не е толкова агресивна.
Разбира се, може да поръчате и M пакет (11 725 лв.), идващ с доста работи, включително с готини 20-ки и по-мощни M спирачки. BMW предлагат избор от джанти с размер до 22-инча, които не седят прекалено на колата. Това говори колко всъщност е голямо X5.
Интериор. Промените тук са още по-осезаеми. По отношение на пространството, междуосието е нараснало с 4,2 см, което се усеща на втория ред седалки, чиито ъгъл на облегалките може да се настройва. Независимо къде седите, колата се усеща изключително просторна.
За зрелостта на автомобила говори и багажникът. Обемът му е минимум 645 литра (до 1860), с удобни кубични форми, разделена на две задна врата и на три задна облегалка. Когато не ви трябва, електрическата щора потъва в дъното на багажника – детайл от новото X5, който обаче показва колко всъщност е премислен автомобила.
Нещо, което личи и от шофьорското място. Оформлението на таблото е нещо, като смес от това на новата Серия 5 и Серия 8. Зад волана имате изцяло дигитални уреди, 12,3-инчов дисплей, който може да конфигурирате по доста начини. Малко е странно, че оборотомерът се движи в обратна посока, като не сме и сигурни че графиката му и тази на скоростта, ни допадат, но това е въпрос на вкус.
Функционалността е безупречна. На борда имате новата операционна система 7.0, като BMW за пореден път показват, как трябва да работи електрониката за развлечение, управление и навигация в един автомобил.
Друг детайл, на който може и да не обърнете внимание: дигиталните изображения на автомобила при различните менюта е със същият цвят, като този който карате. Тоест, купувате си червено X5, навсякъде, където го имате на картинка из менютата, то също е червено (с изключение на този от 3D функционалността за наблюдение на колата, където винаги е бяло). Това наистина не е детайл, които е от функционално значение, но все пак, когато дадете над 150 хил. за автомобил, искате по-специално отношение. При Tesla това е така още от 2012-та, като там дори джантите на колата от менюто са като тези на действителната. Очаквайте през следващите години и Audi, Mercedes и компания, също да „уеднаквят“ цветовете на дигиталните графики с истинските.
Кристалният скоростен лост е прекален. BMW се доста наблягат на него, макар че Volvo бяха първи с ‘Orrefors’ кристалния селектор в X90. При немците обаче „минералната топка“ е още по-ефектна и шлифована в стил диамант. Откровено казано, усещането на допир е доста приятно, но визията му е малко прекалена.
За щастие кристалният селектор не е сериен, а опция наречена ‘Crafted Clarity’ (1314 лв.) или част от пакета ‘First Class Upgrade’. Цената на втория може да достигне до почти 20k, тъй като включва още кожено табло Individual (готино), масаж и вентилация на седалките (готино), панорамен покрив, ел. щори (готино), Harman Kardon (готино), врати със ‘soft-close’ (можете и без него) и още няколко благинки.
Шофиране. В тази „дисциплина“ има значителни промени, като особено осезаема е адаптивното въздушно окачване на двете оси. Досега X5 можеше да се оборудва с пневматика само отзад, докато G05 се предлага „с въздух“ в четирите края, срещу 4245 лв.
То прави колата мноооого по-способна за офроуд отколкото предполагате. Откровено казано се учудихме, че BMW България бяха подготвили толкова тежък (реално средно тежък, но определено такъв, какъвто 99% от всички нови X5 надали ще видят някога) маршрут. В случай, че планирате да карате повече извън пътя, BMW предлагат и xOffroad пакет със заключване на диференциала, предпазни планки и няколко допълнителни режима на каране.
Новото X5 се движи, като в релси. Поведението му е супер уверяващо, наклоняването на купето в завой е по-малко отпреди (предлага се система с активни антиролбари), а комфортът е по-висок. Последното вероятно се дължи до голяма степен на въздушното окачване, както и на допълнителното обезшумяване на купето.
Колата създава усещане за спокойствие и могъщество, точно каквото очаквате от луксозен SUV с такива размери, цена и емблемата на BMW. Кормилното управление? Достатъчно директно, като разбира се, характеристиките му се определят и от избрания режим на каране, от които зависи и работата на окачването, скоростите и т.н.
Що се отнася до системите за подпомагане, те са ааадски много, като X5 дори има камера, която не гледа пътя, а вас, в лицето, за да разбере дали сте уморени. Колата може да се движи и почти автономно, което се изразява в това, че – на сравнително прав път - от вас се иска единствено да правите леки корекции с волана, от време навреме, за да поддържате курса.
Режимите на каране? Традиционните Sport, Comfort, Eco Pro, като Adaptive почти обезсмисля останалите. В 99% от случаите той ще ви е достатъчен. С този режим колата „ви слуша“ и разбита как точно искате да карате. Скоростната кутия е само една, рафинирана версия на познатата 8-ст. ZF, чиято работа е почти неосезаема – предавките се сменят точно, когато трябва, супер плавно.
Инженерите определено са заковали баланса между комфорт/спорт в десетката, както с окачването, така и с кормилното управление и трансмисията.
Моторите и цените. В Европа колата идва в две дизелови модификации и една бензинова. X5 xDrive30d разполага с 265 к.с. и добрите 620 Нм, достатъчни за 6,5 сек от 0-100 км/ч. M50d модификацията пък разполага с 4(!) турбини, 400 к.с., 760 Нм и е способна да ви засили със 100 км/ч за 5,2 секунди. Предпочитащите бензина ще трябва да се задоволят с xDrive40i с 3-литров шестак с 340 к.с. и 450 Нм, тъй като върховото xDrive50i с 4,4-литров V8 с 462 к.с. и 650 Нм, не се предлага в Европа.
Що се отнася до цените, 30d започва от 134 900 лв. с ДДС, a M50d от 179 900 лв. Бензиновото 40i пък струва минимум 139 500 лв. с ДДС, като тук имате предвид, че решите ли да взимате X5, ще ви трябват още мин. 20k за опции.
Заключение. Новото BMW X5 е още по-практично отпреди, с още повече техника, поведението му е достатъчно динамично, комфортът на возене още по-висок, а офроуд способностите – още по-големи. Последното, ако специфицирате колата с въздушно окачване.
В колата има доста детайли, които говорят за това, че е премислена много внимателно, а дизайнът е въпрос на вкус.
Минуси? Със сигурност няма такива, които да ни накарат да се усъмним, че G05 ще продължи тенденцията на X5 да се продава, като топъл хляб, независимо, че (очаквано) колата далеч не е евтина. Бъдещ бестселър? Сто процента.
Текст: Иван Монев; Фотография: авторът; BMW България