Всичко, което знаем за новия електрически хеч на VW

  • Галерия с 10 снимки на зебровидния електромобил, който трябва да промени представите ни за масова електрическа кола Галерия с 10 снимки на зебровидния електромобил, който трябва да промени представите ни за масова електрическа кола

18 Dec 2018

Ако гледате прекалено дълго в този камуфлаж, може да ви заболи глава. Но все пак го огледайте добре, защото под зебровидните лепенки се крие колата, която трябва да прехвърли Volkswagen в нова епоха. В средата на 70-те компанията, известна с Beetle, се превърна в компанията, известна с Golf. През 2020 същата компания смята да загърби двигателя с вътрешно горене, за да се превърне в компания #1 за електромобили. Смята да продава стотици хиляди, дори милиони, от това, което се крие под камуфлажа.

Малък брой медии получиха възможност за тест драйв на прототипа в Южна Африка. Едни от щастливците бяха пичовете от британския TopGear.com, които разкриват някои подробности. Хечът е със задно, има около 180 к.с. и ще струва, колкото сравним дизелов Golf. Базовата версия ще минава около 330 км с едно зареждане, а ще има и такава за над 550 км.

Концептуалният модел стъпва на 20-инчови джанти. Това не е рядкост в света на електромобилите - помислете за BMW i3 и неговите огромни тесни гуми. Със сигурност ефектът на пропорциите няма да е същият, ако се използват някакви дребни 15-ки.

Моторът е с постоянни магнити за разлика от индукционните мотори на Tesla. Според инженерите това решение е по-лесно за масово производство. Иначе спирането е обичайното за електрическите коли - с възстановяване на енергията от спирачките. Новият модел ще има същите режими D и B на скоростния лост, които са ви познати, ако сте използвали споделените услуги на Spark поне веднъж. В режим D колата почти не губи скорост, ако вдигнете крак от газта, докато в режим B се получава така нареченото управление с един педал - вдигнете ли крак от “газта”, колата започва да спира. Педалът на спирачките се използва само за извънредни ситуации, при които е необходимо рязко спиране.

Окачването и твърдостта на волана още не са прецизирани и в първите тестове са описани като не особено задоволителни, но работата тепърва тече.

 

Максималната скорост ще бъде ограничена на 160 км/ч, защото движението с по-висока скорост изяжда енергията в батерията много бързо. Не очаквайте изключително олекотяване по две причини. Първо - стоманата все още е най-евтината за масово производство. И второ - при електромобилите по-голямата маса означава повече енергия за ускорение, но и повече спечелена енергия при спиране или спускания. Тук по-съществена е аеродинамиката, а дори в тази ранна фаза е ясно, че VW работи много сериозно по този въпрос. За разлика от Audi e-tron хечът на VW няма да използва камери, а нормални огледала, за да се спести от цената. Като цяло идеята е била да се направи максимално достъпна кола, за да спечели повече хора към електрическата идея.

По същата причина няма хиляди нива на регенеративното спиране като при корейските електромобили, нито изумителни графики на таблото. Карането на новия електрически VW няма да прилича на научен експеримент, а ще бъде нещо нормално и просто.

Работата по батерията е отнела много усилия - оптимизирането, охлаждането, загряването, позицията. Нормално, когато на батериите се пада 40% от стойността. Все още капацитетът на батериите се пази в тайна, но нима когато си купувате нова бензинова кола се интересувате от обема на багажника. Важното е колко ще минава с едно зареждане. VW обещава по-малкият вариант да е достатъчен за 330 км по сравнително реалистичния цикъл WLTP, а по-големият да е способен на 500 км. Разликата им ще бъде от порядъка на 100 кг, така че по-малката ще ускорява по-бързо.

Зареждането ще бъде страхотно на фона на днешните възможности - колата е готова за 125-киловатово зареждане. Очаква се до 2020 г. в Европа, особено в западните страни, да има гъста мрежа от бързи зарядни станции, осигуряващи подобно зареждане, което ще запълва батерията до около 80% за 30 минути. Но кой стига до зарядна станция с напълно празна батерия? Така че реално на станциите за зареждане ще се прекарва по около 15-20 минути, което не е толкова по-зле, отколкото сме свикнали да отделяме на бензиностанциите. За домашна употреба е предвидено 11-киловатово зарядно, което също е по-силно от обичайното.

 

Първородната Godzilla!