Карахме BMW 530e iPerformance, плъгин хибридната версия на Серия 5

  • Галерия с 19 снимки. Галерия с 19 снимки.

18 Mar 2019

BMW 530е. Не е 530i, но пък е кола от iPerformance гамата на BMW. И не е с 3-литров двигател, макар, че производителността на хибридната система е почти същата, като параметри, като тази на чисто бензиновата уж трилитрова (530i вече е с редова 4-ка; шестакът е при 540i) Серия 5.

Какво представлява BMW 530e? В допълнение на началото, това е плъгин хибридната версия на Серия 5 G30, която може да зареждате и в контакта. Приемете я, като 520i, но с монтиран в скоростната кутия ел. мотор и литиево-йонна батерия. Тя е с капацитет от 9,2 кВтч, напрежение 351 волта, намира се под задните седалки, като заема и част от пода на багажника. Зарежда се за 2,9 часа от обикновен контакт, казват от BMW, като тя осигурява около 45 км чисто електрически пробег.

Екстериорът. Абсолютно идентичен с този на 530i, с единствени разлики надписите eDrive на двете C-колонки, двете iPerformance означения зад предните колела, капачката на куплунга за зареждане с електричество Type 2, както и сините вертикални линни между ребрата на бъбреците. Освен това, 530е може да се поръча и с M пакет, с който идват и ауспуси, като при 540i, както и по-агресивните аеро елементи отвън.

Интериорът. Също на практика идентичен с този на „нормалните“ 5-ици, като единствените разлики са по-малкият обем на багажника, заради батерията (410 литра срещу 530 на стандартната G30), както и eDrive бутонът при скоростния лост. От него избирате как точно искате да функционира хибридната система и дали да се движите само на ток. Липсва и оборотомер, като вместо него имате ‘e’ показател за това в каква степен ползвате електромотора и колко енергия успявате да рекуперирате (да върнете) в батерията.

Задвижването. Какво вече споменахме, 530e е реално 520i, но с добавен ел. мотор, батерия и другите съпътстващи един плъгин хибрид компоненти. Бензиновият мотор е абсолютно същия, като на 20-ката, 2-литров със 184 к.с. и 290 Нм, които отиват към задните колела през 8-степенен ZF. В его е интегриран електромотора със 113 к.с. и 250 Нм, като системната мощност (понеже при хибридите 2+2 не прави 4), е 252 к.с. и 420 Нм. Иначе казано, същите коне, като 530i, но +70 Нм отгоре.

Динамиката. Колата определено не е бавна. Спринтът от 0-100 става за 6,2 секунди, като имате предвид, че 520i го прави за 7,1, а 530i за 6,1 секунди. По отношение на макс. скорост, тя е идентична с тази на 20-ката: напълно достатъчните 235 км/ч. Любопитното при хибридната версия, е че може да развие 140 км/ч само на електричество, почти без никакъв шум. Тази скорост обаче източва доста бързо батерията, така че оптималните ползи от техниката може да извлечете в автоматичен режим: колата сама преценява кой от двата типа енергия да използва и как точно да ги комбинира.

Плюсовете на хибридната техника. Разбира се, че има такива, като те са най-вече в разхода на гориво и вредните емисии, но при определени условия. От BMW обещават среден разход от 2,3-2,1 литра бензин на 100 км и комбиниран ел. разход 13,9 – 13,3 кВт/100 км. Реално ние постигнахме около 3,5 л/100 в градския трафик и около 7 при каране с около 140 км/ч в продължение на няколко часа.

Друг плюс е, че може да карате само на електричество за около 30-ина километра. Тоест, може да шофирате на бензин извън града и да се възползвате от еко режима при влизане в населеното място. Освен това, ел. моторът дава приятните 250 Нм още от 0 оборота, което се усеща при рязко настъпване на газта.

Минусите на хибридната техника. По отношение на обемите и масите, 530е iPerformance тежи 1845 кг, което означава с 230 кг повече от 520i. Маса, която се усеща при по-динамично каране, но и която донякъде се компенсира от бързия ел. мотор при ускорение в права линя. Багажникът, както споменахме, също е по-малък със 120 литра, но въпреки това имате допълнителен обем под пода, както и функционалността на падащите задни облегалки.

Други минуси? Ами, много зависи дали ще има къде да зареждате колата в контакта. Дневният ел. пробег от ок. 40 км е почти достатъчен, но ако искате да оправдаете допълнителната маса и инвестиция, е по-добре да имате контакт и при работното ви паркомясто.

Как се усеща? Усеща се, като нормална Серия 5, по-тиха, когато я карате на ток. Усеща се и по-тежка 520i и 530i, но достатъчно динамична. По-динамична от 20-ката, но по-мудна от 4-цилиндрова бензинова 30-ка.

Усещането за спокойствие обаче, при движение на електричество, е блажено. Още повече, когато прибавите и чувството за реален градски разход от около 4 на сто, при положение, че имате електричество в батерията.

Цената. Базовото BMW 530i iPerformance започва от 114 хил. лв., което означава около 14 хил. повече от 520i, на което е базирано. Хибридът обаче идва с няколко неща повече в стандартното си оборудване, а 530i започва от 108 350 лв. Нашата тестова кола е с добавен сребрист металик за ок. 2 хил. лв., супер удобните седалки Comfort (близо 2300 лв), озвучителна системa Harman Kardon за около 2k, както и с хедъп дисплей, адаптивни LED фарове, жестово управление, ‘soft close’ на вратите, което  е оскъпило автомобила до 151 хил. лв.

Заключението. BMW 530e iPerformance е комфортна и стилна лимузина, чиято динамика се доближава до тази на 530i, в комбинация с разход, който (може да бъде) по-нисък от този на 520i. Колата е доста премислена, не изисква никаква допълнителна мисъл от ваша страна, като единствено е добре да помислите дали и как ще зареждате батерията от контакт или зарядна станция. Защото именно там е силата на плъгин хибридите, както и в града. Ако карате предимно на дълги разстояния по магистрали, тогава ползите от ел. мотора и батерията са значително по-малки. Иначе казано, 530е е доста добра алтернатива на чисто бензиновите и дизеловите версии, но в контекста на нейното използване.

Текст и фотография: Иван Монев

Първородната Godzilla!