Какво ще правим със застраховката на автономните коли?

  • Галерия с 10 снимки на коли от настоящето и бъдещето, които са повече или по-малко автономни Галерия с 10 снимки на коли от настоящето и бъдещето, които са повече или по-малко автономни
  • Tesla рекламира своя адаптивен круиз контрол като Tesla рекламира своя адаптивен круиз контрол като "Автопилот", но истината е, че системата не е особено по-развита от тази на конкурентите ѝ.
  • Uber провежда изпитания с безпилотни коли. Засега единствената фатална катастрофа с автономен автомобил стана с Volvo XC90 на Uber, макар да се доказа, че собствените системи за сигурност на Volvo-то са били изключени Uber провежда изпитания с безпилотни коли. Засега единствената фатална катастрофа с автономен автомобил стана с Volvo XC90 на Uber, макар да се доказа, че собствените системи за сигурност на Volvo-то са били изключени

22 Mar 2019

Светът постепенно върви към автономни автомобили - харесва ви или не. Всички се надяваме, че с края на удоволствието от шофирането поне като малка компенсация ще дойде и краят на катастрофите или поне рязкото им намаляване - иначе какъв смисъл има да оставим живота си в ръцете на сензорите? И все пак дори напълно автономните коли ще се нуждаят от застраховка, както всяка друго четириколесно на пътя. Кой ще я прави, как ще се изплащат щети, кой ще носи отговорност?

Оказва се, че някои страни вече мислят по въпроса.

Великобритания, например, макар да не може да реши дали иска или не иска да излезе от Европейския съюз, все пак движи някои други въпроси по-успешно. Например там вече е приет закон за автономните и електрически возила, който изяснява застрахователните полици при самоуправляващи се коли. Когато са в автономен режим, евентуални щети ще бъдат поемани от производителя, а когато са в шофьорски режим, щетите ще бъдат поемани както досега - от шофьора или виновния водач. Подобни изменения вероятно ще настъпят и в законите в Щатите, където подобен дебат се води от месеци.

Като цяло специалистите смятат, че с навлизането на автономните автомобили в близките 10-15 години пътните инциденти постепенно ще започнат да намаляват. Това очевидно няма да стане веднага, вероятно ще са необходими десетилетия.

Изследванията днес показват, че 94% от пътните инциденти са в резултат на човешка грешка. Това значи, че автономните технологии ще се отразят на тези 94%. Дори в преходния период, в който на пътя има както автономни, така и конвенционални автомобили (а този период със сигурност ще продължи повече, отколкото много читатели на този текст ще доживеят), инцидентите би следвало да започнат да намаляват, а от там и разходите за застраховки. Защото колкото по-малък е шансът от инцидент, толкова по-малка сума ще трябва да се плаща на застрахователите.

По-сложен е въпросът със споделените автомобили и застраховките при тях, особено когато те станат автономни, но засега този етап ни се струва достатъчно далече, така че да не усложняваме живота си с подобни въпроси...

 

Първородната Godzilla!