110-тонен минен камион е най-икономичното возило в света. Ето как!

  • Галерия с шест снимки Галерия с шест снимки

22 авг 2019

Минен камион с благозвучното име Elektro Dumper (“електрически самосвал”) вероятно е най-икономичното електрическо возило в света. Как е възможно 9-метровият гигант с маса (празен) от 45 тона да харчи по-малко от Model 3, Ioniq или i3? С правилна употреба... 

 

Историята е малко по-дълга. Чудовището използва гуми, които вероятно струват повече от цялата ви кола и със сигурност са по-големи от човек. И има 9500 Нм, така че навсякъде се движи с вериги на задните задвижващи колела, за да намери сцепление, когато е лишен от товара си. Работното му място е мина в Бийл, Швейцария, където Elektro Dumper товари 65 тона руда и тръгва по лек наклон… надолу. Да, надолу. Благодарение на умното разположение на машините в мината, процесът е така организиран, че натоварена 110-тонната композиция се спуска надолу, което произвежда завидно количество енергия от регенеративните спирачки. 600-киловатчасовата батерия (реално 710 кВтч, но използваеми са 600) е шест пъти по-голяма от тази в Tesla Model S P100D, да не говорим за масата ѝ от 4,4 тона.

След това камионът използва същата тази енергия, за да се изкатери нагоре празен. Всъщност се оказало, че гигантът изразходва около 80% от капацитета на батерията, за да се качи догоре, но след това я зарежда до 88% при спускане. Така практически машината печели повече енергия, отколкото губи. Да не говорим за спестените на собствениците си около 83 000 литра гориво на година и на природата - около 200 тона въглероден диоксид.

Гигантската батерия се доставя от фирмата Lithium Storage. Kuhn Schweitz прави преобразуването, а за основа е използван минният камион Komatsu HB 605-7.

 

Коментари
  • John Smith

    John Smith
    27 авг 2019 - отговори

    Интересна статия, почти перпетуум-мобиле... Обаче, малко сте пропуснали да обясните на какво се дължи "чудото" - на потенциалната енергия на камиона от наклона, теглото му, както и теглото на товар-а, превърнати в топлинна а после в електрическа енергия. Трябвало е някой - в случая багера, да изхаби доста повече от икономисаната енергия за да натовари камиона... Любопитно е и как биха стояли "нещата" ако камиона се изкачваше с товара, а не се спускаше... Дали щеше да "произвежда" повече отколкото консумира? Поздрави!
Коментирай

Sending ...