Фердинанд Пийх почина на 82

  • Фердинанд Пийх почина на 82

27 Aug 2019

Каквото и колкото и да напишем за Фердинанд Пийх, ще е малко и неизчерпателно. Защото той бе един от най-влиятелните хора в автомобилната индустрия, страхотен инженер, бизнесмен, упорит и човек, майстор на премерения риск и визионер.

Внук на Фердинанд Порше, Пийх е роден в Австрия през 1937-ма година. Дипломира се, като инженер в Швейцария, след което чичо му Фери Порше го назначава на пост в Porsche. Там Пийх води проектите по разработка на култовите модели 906 и 917. Вторият е особено интересен, защото Пийх използва 2/3 от годишния състезателен бюджет на Porsche за сглобяването на 25 броя Porsche 917, модел, който се превръща в един от най-успешните в историята на моторните спортове. Огромен риск, за който тогава е обвиняван от семейството си.

„Няма как да отведеш една компания до върха, стараейки се всичко да бъде хармонично,“ казва Пийх.

През 1972-ра, австриецът се мести в Audi. Моделите 80 и 100 носят неговия инеженерен почерк, както и 5-цилиндровите мотори на Audi, които се превръщат в мощен отличителен белег на марката. Пийх е бил особено обсебен от аеродинамиката на Audi 100, която разработвал в аеродинамични тунели в Хамбург, Щутгарт, Мюнхен и Торино. Стратегия, която целяла натрупването на ноу-хау, следствие на работата на различни инженери, така че да бъде използвано от конкурентите.

„Аз бях свързващото звено, аз нареждах пъзела,“ пише Пийх в своята автобиография.

През 1993-та Фердинанд Пийх застава начело на Volkswagen. Благодарение на новаторския си поглед, бизнес нюх и – не на последно място – на инженерния си талант, той успява да спаси компанията от фалит и да я превърне в мощния гигант, който е тя днес. Споделянето на около 65% от частите между моделите на VW, Audi и Skoda, става възможно именно благодарение Пийх. Въпреки това обаче австриецът остава верен на себе си, на любовта си към добрите автомобили.

„Винаги съм виждал себе си като човек на продукта, воден от инстинкта си към пазарното търсене. Бизнесът и политиката никога не са ме разсейвали от основната ми мисия: да разработвам и произвеждам привлекателни автомобили“. Това пише Пийх в книгата си.

Нещо, което явно личи от култовите VW Phaeton и Bugatti Veyron например, коли, чиито разработка и реализация са финансово необосновани, но които са плод на една мечта, плод на упоритостта и граденето на имидж.

Под ръководството на Фердинанд Пийх, Volkswagen купува Bentley, Lamborghini, вече споменатата Bugatti, и дори Ducati. Seat също влизат под шапката на VW, както и тежкотоварните марки MAN и Scania, а един от последните успехи на групата е придобиването на марката Porschе, нещо, което се случи през 2012-та, след редица спекулации, че Porsche може да купи VW.

Син на основателя на Porsche, дългогодишен шеф и собственик на Volkswagen и Porsche, баща на 12 деца от 4 различни жени, Фердинанд Пийх e починал на 25 август, неделя, в 21:45, в клиника в Розенхайм, Бавария. Поклон пред паметта му!

Много практичен и интересен!