Сър Стърлинг Мос навършва 90. Честит рожден ден!

  • Галерия с 12 снимки. Галерия с 12 снимки.
  • Илюстрация: Mitu Adrian Valentin Илюстрация: Mitu Adrian Valentin

17 Sep 2019

Днес, 17 септември 2019-та, една от най-значимите фигури в моторните спортове, навършва 90 години. Честит рожден ден сър Стърлинг Мос. Британският автомобилен състезател, джентълменът, дефиницицията на велик пилот и пилот, който никога не е печелил Световния шампионат. Последният факт не е фактор, превръщащ един състезател във велик, и сър Мос е живото доказателство. Още повече, че единственото, което е попречило на британеца да се окичи с титлата, е неговият патриотизим и джентълменска същност. Уникален човек.

Сър Стърлинг Мос има 16 победи от 66 състезания за Гран При и 212 победи от общо 529 старта, в различни надпревери, в 85 различни класа. Британецът отбелязва две надпревари, като най-значимите в кариерата си, това е победата му в „Миле Миля” през 1955-та, с време 10 часа и 7 минути, както и триумфът му в Гран При на Монако през 1961-ва, когато със супер майсторско каране успява да удържи по-бързите коли на Ferrari, със своя Lotus 18.

„Миле Миля” е единственото състезание, в което наистина съм се страхувал, поне до момента, в който видех карирания флаг на старта. В него участваха стотици, макар, че не ми се е налагало да изпреварвам всички, защото много отпадаха. Италиански фризьори със състезателни ивици, сещате се,” казва сър Мос. „Спомням си как прелетяхме над един мост. Дженкинсън [навигаторът му] ми даде знак, че сме окей. Минахме през проклетото нещо със 150-160 мили в час (240-250 км/ч). По време на тренировка не бих минал оттам с повече от 120 мили. А ние минахме със 160 и колата полетя. Пътят бе прав, но знаех, че не е добре. Прекарахме няколко секунди във въздуха. Воланът логично олекна…, приземихме се и се спогледахме. Определено имахме своите моменти…”

„Прекарвах около 250 дни от годината в състезателна кола”.

Тогава Мос е на 25 и кара Mercedes-Benz 300 SLR. Стартира в 7 ч. и 22 мин., откъдето идва и състезателният номер 722. „Дали тази победа е най-великото ми постижение? От такъв тип, да, предполагам. Няма как да се сравни с, да кажем, първото ми място в Монако през 61-ва. Трябва да бъдеш уверен. Трябва да бъдеш уверен в колата си, както и в собствените си способности. Бях на 25, ужасно здрав. Никога не съм спортувал, но карах в състезания три пъти в седмицата, прекарвах около 250 дни от годината в състезателна кола”.

Защо обаче сър Мос така и не е печелил титлата във Формула 1? Този факт се дължи и на други страхотни добродетели на легендарния пилот. Като например, че често е избирал да кара за британски отбори, с ясното съзнание, че те не са били най-бързите в този момент и че могат да забавят развититето му, като състезател. Правил го е, защото е патриот.

И, истински спортсмен. Което става пределно ясно от джентълменските му постъпки през 1958-ма, особено по време на Гран При на Португалия. Тогава неговият сънародник Майк Хоторн подкарва своето Ferrari в обратна посока на пистата, по наклона, за да запали, по пътя си към второто място в надпреварата. Хоторн е дисквалифициран, но Мос се застъпва за него и Майк е върнат в състезанието. Състезание, в което Хоторн прави още едно нарушение, минавайки на пряко през тревата, за да скъси и направи най-бърза обиколка, което да му даде бонус от още една точка. Мос не повдига възражение, и в крайна сметка, втората позиция и тази допълнителна точка, се оказват определящи за световната титла. Въпреки страхотното си каране през сезона и повечето си победи, общо 4, сър Мос остава втори.

„Ако един пилот разчита само на смелостта, значи е объркал мястото”.

Точно тук няма как да не се сетим за поговорката „няма ненаказано добро”. Но, такъв е сър Мос, изключителен джентълмен и спортсмен, до такава степен, че е трудно за вярване. Освен с епичните карания, с името му се асоциират и много класически автомобили, чиято стойност сред колекционерите расте, именно заради това. Добри примери за това са Jaguar C и D-type, Mercedes 300 SLR, Aston Martin DBR1, Ferrari 250 GT SWB, както и няколко коли от F1. Но, понеже каквото и да напишем още за сър Стърлинг Мос ще е малко, спираме дотук и завършваме с още няколко важни негови думи.

„Добрият пилот трябва да може да говори езика на автомобила, именно това отличава едни състезатели от други. Аз разговарям с колите и разбирам какво ми казват те, с лекота. Ако един пилот разчита само на смелостта, значи е объркал мястото.”

Респект към сър Стърлинг Мос! Благодарим му за невероятните истории, които е създал, затова, че е повлиял по такъв начин за изграждане на образа на пилота-джентълмен и за това, че е прекарвал по 250 дни от годината, състезавайки се. Защото, положителните последствия от този негов труд - по онова време и доста физически, както отбелязва самият той - в нещото, което обича да прави и може по брилянтен начин, дори няма как да бъдат дефинирани днес.

Сър Мос, надали ще прочетеш това, но се радваме, че те има. Честит рожден ден!

Текст: Иван Монев; Снимки: TopGear.com, илюстрация: Aquarelief by Adrian Mitu

Първородната Godzilla!