Spyros Panopoulos Project Chaos е гръцка ултра кола с принтирани бутала, карбонови турбини и 3000 коня

  • Галерия с 30 силни кадъра. Галерия с 30 силни кадъра.
  • Това е фрезована глава за Nissan GT-R R35 Това е фрезована глава за Nissan GT-R R35

31 Mar 2020

Първоначално и ние се усмихнахме с недоверие и с бърза мисъл от рода на „Поредният ентусиаст с кола-измишльотина“. Когато направихме кратко проучване обаче, усмивката ни залезе, а първата мисъл бе изместена от друга, в стил „Този човек е много сериозен, дано успее!“. Кой е той? Новосформираната фирма се казва Spyros Panopoulos Automotive и е кръстена на нейния основател, инженер Спирос Панополус, който преди е работил в McLaren, а в момента е шеф и главен мозък на ателието Extreme Tuners.

Справка, негово дело е най-бързото Mitsubishi Evo IV в света. Благодарение на частите, разработени и изработени от Спирос, 1788-кубиковият 4-цилиндров двигател генерира… 2880 к.с. при 14 100 об/мин… Което прави 1550 коня на литър или най-силният мотор в света, по отношение на литрова мощност. Това Evo постави и рекорд на ¼ миля през 2018-та, 07,884 сек с терминална скорост 298,7 км/ч. А година по-късно го подобри – 7,704.

Панополус се занимава активно с проектиране на тунинг части от 1999-та, като оттогава има много патенти за най-различни технологии, от фрезоване на цели блокове, до изработка на турбини с карбонови ротори. Спирос също прави спирачни системи по свой дизайн, дори за F1, а също има договор с военните за производство на авио компоненти… Биографията на точи човек е впечатляваща, може да я прочетете на английски, ако кликнете тук.

Spyros Panopoulos Automotive е най-новото му начинание, амбицията да създаде „първата в света ултра кола“, както пише в Instagram профила на марката. Статистиките и технологиите са впечатляващи.

Двигателят е 4-литров V10 с ъгъл 90̊, като блокът му е фрезован от плътен блок алуминий. Клапаните са от Inconel, сплав, която се използва за роторите на турбини, а разпределителните валове са титаниеви. Степента на сгъстяване е 12,3:1. И тук става още по-интересно. Ще има две версии, едната с червена граница от 11 000 оборота, която ще генерира 2000 к.с. Тя е с 3D принтирани от титаниева сплав бутала и мотовилки, докато мощната 3000 к.с. версия ще се развърта до 12 000 об/мин, благодарение на карбоновите си мотовилки.

Има и две турбини, почти изцяло карбонови. Охлювът и роторът са изработени от въглерод, като са ползвани също титан и керамика. Разработката е патент на Спирос, каквато е и спирачната система с 3D принтирани от титан апарати – ‘anadiaplasi’, така е кръстена технологията. Дисковете са карбо-керамични с диаметър 428 мм отпред (с 8 мм по-големи от тези на Bugatti Chiron) и 416 мм отзад. Големите спирачки налагат и големи колела, 21-инчови отпред и 22-инчови отзад, които са… да, 3D принтове от титан.

Скоростната кутия е 8-степенна с двоен съединител, а задвижването е и на 4-те колела, което е по-добрият вариант от само задното, предвид мощността. И най-вече въртящият момент, който засега не се споменава, но вероятно ще е… висок.

Шасито? Карбонов монокок с подсилващи елементи от кевлар, титан и магнезий. Окачването е двойно А-раменно, в двата края, като амортисьорите не се споменават. И накрая, динамиката. Прогнозните стойности са за ускорение от 0-100 км/ч за 1,9 секунди и максимална скорост от „над“ 500 км/ч. Изглежда, че самотното трио Bugatti Chiron-Koeniggseg Agera-Hennessy Venom F5, може да се сдобие с бързо приятелче от Гърция. Стискаме палци да стане така.

Текст: Иван Монев; фотография: spyrospanopoulos.com

Първородната Godzilla!