Карахме Abarth 595 Competizione със 180 коня и без покрив!


31 Jul 2020

Или още по-точно Abarth 595C Competizione, като допълнителното ‘C’ зад числото е защото версията е Cabrio. Кабрио с текстилен покрив и емблеми със скорпиони, вместо с надписи Fiat. Откъде идва скорпионът? От зодията на Карл Абарт (зодията на Феручо Ламборгини е телец, сещате се), гениалният итало-австриец основал марката Abarth през 1949-та. Марка, която в началото е правила състезателни автомобили, в това число и епичната Lancia Rally 037 за Group B.

Но вероятно най-знаковият проект на Карло е Abarth 695 SS от 1964-та, джобната ракета базирана на Fiat 500, с 690 кубика и 37 коня, способна да развие 140 км/ч. Доста сериозни показатели за времето си и продаваща се с отворен заден капак, фиксиран, играещ ролята на спойлер, както за по-добро охлаждане на мотора. През 71-ва Abarth става част от Fiat, a колата която карахме е морален наследник на 695 SS и на останалите чаровни, но и мощни малки коли базирани на 500.

Какво представлява? Abarth 595 Competizione е най-мощната версия от…  най-мощните версии на Fiat 500. Задвижва се от темпераментния 1,4-литров бензинов T-Jet с турбина Garrett GT 1446, генериращ 180 к.с. при 5500 об/мин и 250 Нм при 3000 об/мин. Скоростната кутия е 5-степенна механична – о, да! – или 5-степенна роботизирана, която не ви трябва. Ако много държите на автомат и не държите на особено прецизни смени, може да намерите такава кола на добра цена.

Abarth 595C Competizione отвън. Симпатичен, с агресивни елементи. Някак си успява да изглежда едновременно сладък и лют. И от бърз поглед ви става ясно, че колата е доста разкрачена за да седи стабилно на пътя, но за поведението ще споделя по-надолу. Всички решетки по колата пазят истински отвори, което е голяма рядкост в днешно време, джантите са 17-ки с гуми 205/40, а отзад стърчат 4-те накрайника (също абсолютно истински, също голяма рядкост днес) на спортната изпускателна система с еднозначното име ‘Monza Exhaust’. Тя е заобиколена от доста истински изглеждащ дифузьор с… истинска решетка в средата. Браво на Abarth за стилистиката и откровеността!

Abarth 595C Competizione отвътре. Смес от елементи от по-обикновените Fiat 500 и много по-‘racing’ работи. Таблото е като при останалите версии, но с козирка в истинска алкантара, с каквато е покрит и воланът. Карбоновите вложки в него правят нещата да изглеждат още по-сериозни, а вече споменатият фрезован скоростен лост е наслада за окото и ръката. Освен ако не сте оставили 595 Competizione открит и слънцето не го е нагряло до непоносимост. Затова обаче може да сложите чифт ръкавици в жабката (не случайно на английски тя се казва glove box), които алканатареният обръч на волана също би одобрил. Педалите и подложката за левия крак също са метални, при това доста добре покрити.

Седалките. Заслужават нов ред, защото са най-състезателния елемент в тесния салон. Да, тесен е, но е окей на предния ред и Abarth 595 e една от малкото малки коли днес, която остава наистина… малка, за разлика от MINI например, което също много харесваме. Седлата са Sabelt GT, доста стегнати, с много сериозни странични опори, мега яка тапицерия – хитра комбинация от перфорирана алкантара, кожа и малко текстил, и страхотни карбонови гърбове. Липсват настройки на височината, типично за едни състезателни седла, а масивните кори от въглероден композит закриват голяма част от гледката напред на седящите отзад. Но пък самата визия на седалките е яка, а отварящият се покрив неутрализира клаустрофобичните наченки на ред 2. А и откровено казано – не купувате тази кола за да возите регулярно 4 човека.

Abarth 595C Competizione на пътя. Адски твърд. Това е най-първичното ми впечатление, преди да успея да се съсредоточа върху преценката на останалите аспекти от карането на този истински хотхеч. MacPherson отпред, торсионна греда отзад, стабилизиращи щанги и в двата края, с амортисьори KONI с нещо наречено FSD клапани (Frequency Selective Damping). Ако очаквате комфорт, търсете го другаде. Усещате всяка неравност, държи се нервно, но всичко това се отплаща в момента в които излезете по завоите. Мъничкият червен лют Abarth почти не се накланя при странично ускорение, усещате сериозен резерв от сцепление, а в режим Sport воланът става доста тежък за толкова малка кола.

Ускорението от 0-100 става за 6,7 секунди, като реално се усеща дори по-бързо, особено ако сте свалили покрива. Тогава може да чуете и припукванията на ‘Monza Exhaust’ още по-ясно. Единственото, което не ми допада е високата позиция на седене, характерна за всички версии на Fiat 500. Ако Abarth бяха съумели да пуснат седалката с няколко сантиметра надолу, усещането щеше да бъде върха.

Спирачките са страхотни – 305-милиметрови перфорирани дискове и 4-бутални апарати Brembo в червено. Едвам се събират в джантите и дават ясно да се разбере, че това не е просто преоблечен Fiat 500 TwinAir. Ходът на педала е сравнително къс, но водещ до линеен отговор на системата. Не може да искате повече от тях.

На магистрала? Шумен. Не града, а определението шумен. Но това идва най-вече от текстилния покрив. Abarth 595C Competizione не е от колите, които пускате да се плъзгат спокойно с висока скорост – тя изисква внимание, грижа за посоката, чести корекции с директния волан. Изисква да бъде… шофирана. В което се крие и голяма част от чара на този „скорпион“, които може да търчи и с 225 км/ч. Държи се като разярен Джак Ръсел, ръмжащ, джафкащ, нервен, темпераментен, навит като с пружинка, готов да скочи във всеки един момент.

Разновидностите на Abarth 595. Най-достъпната версия се казва само Abarth 595. При нея 1,4-литровият T-Jet е с турбина IHI и развива 145 к.с. и 206 Нм. Там ускорението от 0-100 км/ч става за 7,8 сек (с ръчни скорости), а максималната скорост е 206 км/ч. Седалките са малко по-… стандартни, пак готини, но в никакъв случай не толкова ‘racing’, като тези  на Sabelt, а окачването не е с KONI-та.

Такива има отзад при версията Abarth 595 Turismo със 165 к.с. Там и спирачките са по-мощни, ускорението е 7,3 сек, каквито са параметрите и на 595 Pista. Той се различава от Turismo най-вече по активната изпускателната система ‘Record Monza’ с клапи, отварящи се при натискане на бутона ‘Sport’.

Следва Abarth 595 Essensse (горе) с Garrett турбина, 180 к.с. и 250 Нм. Него може да познаете по яките 17-инчови бели ‘Super Sport’ джанти зад които се виждат и по-големите Brembo спирачки. Тук амортисьорите са KONI, a ауспусите – Akrapovič. Последните се слагат за първи път в Abarth 595. Ускорението е 6,7 до 100, а максималната скорост е 225 км/ч. Има и една още по-специална версия наречена 695 70° Anniversario (тук долу), с която Fiat отбелязват 70-тата годишнина на Abarth и която е ограничена в само 1949 броя, годината на основаване на марката със скорпиона.

Цените. Чисто нова нашата тестова кола е струвала 63 300 лв., като в последствие се продава(ше) за около 40 хил., като употребявана. Но при този тип автомобили е най-добре да се обърнете към дилъра за индивидуална оферта, в случая – към Auto Italia. Които имат интересно предложение, качено в mobile.bg – син Abarth 595 Turismo със също добрите 165 к.с., автоматична кутия, на едва 11 хил. км и с цена доста по-различна от тази на нов, 36 хил. лв.

Текст и фотография: Иван Монев

Сбогом V10!