Карахме новото BMW 545е xDrive с 394 коня, най-мощният плъгин хибрид в гамата

  • Галерия с 25 снимки. Галерия с 25 снимки.

02 сеп 2020

Масова електрификация. Това се случва днес и цифрите говорят сами за себе си – 500 000 електрифицирани автомобила са продадени до края на 2019-та година, като до края на 2021-ва броят им вероятно ще надмине 1 милион. Прогнозите са за над 7 млн. електрически и плъгин хибридни коли до 2030-та. Ле-ле.

BMW пък са продали около 50 000 хибридни екземпляра Серия 5, с което моделът се очерта, като най-успешният електрифициран в гамата на баварците. На което се и дължи факта, че компанията предлага не една, а две различни 'e' модификации на фейслифтната 5-ца G30. Досега се продаваше само 530e, а съвсем скоро ще може да се купи и BMW 545e xDrive, което успяхме да караме под формата на предпроизводствен прототип в околията на Мюнхен.

“Power of choice”. Така натичат BMW философията си за разнообразие на моделните си гами. Докато други производители предлагат хибридни и/или чисто електрически автомобили само в някои модели, баварците явно могат да си позволят да разработват и поддържат доста разнообразна флотилия, за да има за всекиго по нещо. Добра стратегия, стига да можеш да си я позволиш, както казахме и преди няколко думи.

BMW 545e отвън. То е вторият и по-мощен хибриден вариант на Серия 5, като единственият белег, че може да се зарежда и с кабел, е капакът при левия преден калник. И разбира се означението на задния капак, което може да бъде спестено в завода, ако го упоменете при поръчката.

Иначе, всичко друго е като при нормалните Серия 5 LCI (Life Cycle Impulse, така BMW наричат фейслифт моделите си). Дори вече не може да познавате модификациите по ауспусите, защото при LCI колите всички са еднакви, трапецовидни, без значение дали е 520d или M550i xDrive. Разбира се, с М пакет колата изглежда по-агресивно, а сините спирачни апарати вече могат да се поръчат и в червено. И докато по-слабото 530е се предлага и в комби изпълнение Touring, то 545е идва само под формата на седан. Или поне засега.

BMW 545e отвътре. Също трябва да се вгледате за да различните, че влизате в хибрид. Издават го бутоните за избор на режимите за каране, които ще разясня малко по-надолу. Новост е базовата тапицерия от изкуствена кожа ‘Sensatec’, както и системата iDrive 7.0 с още по-голям дисплей и още повече функции. А да, и багажникът може да издаде наличието на батерия под задната седалка, защото е с обем 410 литра, с 30 по-малък от този на 540i.

Задвижването на BMW 545e? Най-техническа и съществена част, на практика идентична с тази при X5 45e. Бензиновият двигател е познатият B58 – 6-цилиндров редови с турбо, генериращ 286 к.с., за разлика от 530е, в което работи 4-цилиндров 2-литров мотор. Електромоторът е вграден в корпуса на 8-степенната кутия ZF, на мястото на хидравличния преобразувател на въртящия момент. Той генерира 109 к.с. и 265 Нм, a общата системна мощност е 394 к.с. и 600 Нм. Това са почти толкова коне, колкото в E39 M5.

Споменатата вече батерия работи с напрежение 400 волта и е с капацитет 12 кВтч, от които реално са използваеми 11,2 кВтч. И понеже е моделът е плъгин хибрид, тя може да се зарежда и от контакта/зарядна станция. Според BMW автомобилът може да измине около 57 км само на електричество, един доста приемлив пробег за каране в града.

BMW 545e на пътя. Ускорението е осезаемо приятно – 4,7 секунди от 0-100 км/ч, което е с 0,2 секунди по-добро от това на чисто бензиновото 540i xDrive и с 1,2 сек по-бързо до сто от по-слабия хибрид 530е. Максималната скорост е ограничена на 250 км/ч.

Готиното тук е, че имате 6 цилиндъра и 3 литра на разположение, когато искате да карате по-бързо. Тоест, хибридизацията не е в жертва на двигателя с вътрешно горене -  електрификацията е в негова помощ, но без да е правен компромис с класическата част на задвижването. Това особено ми допада.

Карах колата във всички възможни режима, избиращи се от бутоните при скоростния лост. Най-често собствениците ще я държат на Hybrid – при него оставяте сметките на компютъра, той решава кога да се движи само на ток, кога само с ДВГ, например, когато нямате много ток и 5-ицата реши да зареди батерията за да имате при влизане в града. И как точно да комбинира всичко, за да бъде най-ефективна.

При Electric разчитате само на 109-конния ел. мотор. С него ускорих до максималните „зелени“ 140 км/ч, естествено далеч не толкова бързо, както при режим Hybrid или Sport (при втория получавате всички 394 к.с. и 600 Нм), но пак без проблем. Позицията на ел. машината е добра по две причини – първо, че не заема допълнително място, защото е наместена на това на хидротрансформатора и второ – и ел. моторът „се ползва от услугите“ на добрата 8-степенна кутия.

При второ натискане на Hybrid отивате в по-ефективния режим Hybrid Eco Pro. Там рекуперацията на енергия при спиране е по-осезаема и системата работи заедно с навигацията. Например, ако наближавате кръгово, колата сама може да намали и „върне“ ток в батерията. Колата вече може и сама да изпреварва по-бавни участници в движението, със смяна и връщане в лената, което е част от новите функционалности на адаптивния круиз контрол.

BMW 545е се предлага само и единствено с xDrive, което не е лошо решение. Колата стои изключително стабилно и при включена система за контрол на сцеплението предава тягата си на пътя ефективно. И, много важен аспект, не се чувства особено, а като нормална Серия 5, само че с опцията да шофирате в пълна тишина. Изключвайки звуците композирани от не кой да е, а от човекът създал саундтрака на филми, като „Цар лъв“, „Тънка червена линия“,„Гладиатор“ и още мног класни заглавия. Факт, когато колата е готова за потегляне, „запалена“, издава доста отчетлив звук. А също и докато се движи само на ток и до 30 км/ч, но тогава трябва да сте отвън, за да го чуете, защото целта му е да предупреждава пешеходците.

Разход? По официални данни 545е гори 2,4 л/100 км според WLTP и харчи 20 кВтч електроенергия на сто. Моят резултат бе около 4,5 литра, като имаше участъци, в които с останалите колеги журналисти, водени от инструкторско X6, настъпихме колите доста подобаващо. Доста добър предвид динамиката, размерите и масата на колата, която е малко над 2 тона.

Колко ще струва BMW 545e? В сайта на BMW България все още няма обявени суми, но стартовата цена в Германия е 68 235 евро. Предполагам, че с наближаването на първите доставки през ноември ще получим и цените за България. В случай, че ви интересува, по-слабото 530e у нас започва от 114 250 лв. под формата на седан или от 119 400 лв. със същата каросерия, но с xDrive. То ползва същия ел. мотор и батерия, чисто електрическият му пробег е малко по-голям, около 67 км, но е с 4 цилиндъра.

Заключение за BMW 545e. Като техника и изпълнение, трудно бих могъл да посоча недостатък на този автомобил. Вероятно цената, но няма как тя да бъде ниска с подобни технологии на борда. LCI „петицата“ е още по-изпипана, комфортна, а в това изпълнение, може да бъде доста икономична, без да губите от насладата на 6-те подредени в редица цилиндъра.

Покупката на подобен хибрид обаче би имала повече смисъл ако може да го зареждате вкъщи и ако държавата плати поне малка част от цената му, както е в държави различни от нашата. Така може да карате в града предимно на електричество. Иначе, фаворитът в гамата на 5 LCI за мен е без колебание – 540d xDrive Touring с 340 коня, 700 Нм, по-достъпно и започващо от 130 550 лв. Ако изключим разбира се F90 M5 Competition, което изглежда още по-добро.

Текст: Иван Монев

Коментирай

Sending ...