Изненадващо Honda напуска Формула 1

  • Honda се завърна в спорта през 2015 г. Honda се завърна в спорта през 2015 г.
  • Японците спечелиха четири състезания с Red Bull и едно с AlphaTauri Японците спечелиха четири състезания с Red Bull и едно с AlphaTauri
  • Тригодишното им партньорство с McLaren обаче бе неуспешно Тригодишното им партньорство с McLaren обаче бе неуспешно
  • Макар да запазиха добрия тон, и двете страни бяха разочаровани Макар да запазиха добрия тон, и двете страни бяха разочаровани
  • Макс Верстапен спечели четири състезания със задвижващата система на Honda Макс Верстапен спечели четири състезания със задвижващата система на Honda

02 Oct 2020

Днес Honda обяви, че напуска Формула 1 след края на сезон 2021, което ще остави Red Bull и AlphaTauri пред труден избор на нов доставчик на задвижващи системи. Honda се върна в спорта през 2015, за да доставя двигатели ексклузивно на McLaren, но дългоочакваното партньорство не просто не оправда бляновете за успехи като тези на McLaren-Honda през 80-те и 90-те, но приключи след три крайно неуспешни сезона.

От 2018 McLaren премина на двигатели Renault, а Red Bull експериментира с моторите Honda за втория си отбор - Toro Rosso (днес с име AlphaTauri). Експериментът беше успешен и от миналата година Red Bull също мина на японските мотори, а Honda вече е единственият производител в епохата на турбо моторите, който има победи с повече от един отбор - Red Bull и AlphaTauri.

Въпреки това Honda явно не е доволна от авантюрата си във Формула 1 и обяви, че ще насочи ресурсите и усилията на инженерите си към алтернативни типове задвижване, водородни клетки и електрическа мобилност. Компанията отдавна обяви, че най-късно до 2050 г. смята напълно да се откаже от двигателя с вътрешно горене.

Проблемът за Red Bull идва от факта, че във Формула 1 остават само трима производители на двигатели - Mercedes, Ferrari и Renault. Mercedes доставя за заводския си отбор, Williams, Force India, а от 2021 - и за McLaren. Ferrari - за заводския си отбор, Alfa Romeo и Haas. Renault в момента доставя само на заводския си отбор и на McLaren, а от следващия сезон ще изгуби и McLaren като клиент. Френската компания на пръв поглед изглежда като логичен избор, защото беше партньор за двигателите на Red Bull цели 12 години, включително в епохата, в която Фетел спечели четири шампионски титли. След това обаче двете компании се разделиха по не особено джентълменски начин след взаимни обвинения за неуспехите на пистата.

Според едно от правилата на Формула 1 организаторите могат да задължат производителя на двигатели, който доставя за най-малко отбори, да поеме отбор, останал без мотори. Това обаче би било доста неприятна ситуация – както за Renault, така и за Red Bull/AlphaTauri. Алтернативата Red Bull да привлече нов производител не звучи особено реалистично. До началото на сезон 2022 остава година и половина, което е малък срок за изграждането от нулата на супер сложната хибридна задвижваща система, която да бъде конкурентна на утвърдените имена. При това положение въпросът ще бъде решен след любопитни преговори. Следим ситуацията с интерес!

 

Първородната Godzilla!