GMC Hummer EV идва с 1000 коня, 3,2 сек от 0-100 и пробег от над 560 км


23 Oct 2020

И с най-голямата батерия вграждана някога в електромобил. Всъщност, два пъти по-голяма от най-голямата батерия на Tesla. Откъде знаем, след като GM никъде не споменават каква е батерията на новия им GMC Hummer EV? Разровихме се в дебрите на интернета и попаднахме на много любопитно видео на Джейсън Фенски (Engineering Explained), който си е говорил с хората от GM и може да смята доста добре.

С относително прости сметки става ясно, че в пода на GMC Hummer EV се помещава батерия с капацитет от над 200 кВтч. Двеста! За сравнение най-скъпата и далекобойна Tesla Model X разчита на 100 кВтч, която е водеща по капацитет в автомобилния свят. Американците от Rivian работят по батерия с 180 кВтч, но още не в сериен вид. Не, че Hummer EV вече се произвежда – стартът на асемблирането е планиран за пролетта на 2021-ва година, но вече може да си поръчате такъв, ако искате. Но за това по-надолу в статията.

Освен голяма, батерията на Hummer EV е и доста иновативна по отношение на химията си и окабеляването. Тя е базирана на т.н. Ultium технология, разработвана заедно с LG, при която в състава на клетките има с до 70% по-малко от скъпия кобалт (традиционно съставът на литиево-йонните батерии включва никел, кобалт, манган и алуминий, като тук последният е в повече за сметка на кобалта). Новост е и безжичната система за комуникация на електрониката с батерийните сегменти, което намалява леко масата и улеснява поддръжката и подмяната на отделни клетки при нужда.

„Над 200 кВтч? Това сигурно ще има приличен пробег“ може би си казвате и е така. По официални данни на GM топ изпълнението Hummer EV Edition 1 ще може да изминава над 560 км с едно зареждане. Американците твърдят, че при наличие на станция с мощност 350 кВт и 800 волта, за 10 мин ще може да се „зареди пробег“ от около 160 км, което е супер. А колко би отнело зареждането от обикновен контакт? Мнооооооооооооооого дълго време, особено от щатски ще ви трябват дни, но никой с подобен камион не би ползвал тази схема.

Електромоторите? Мощността? Въртящият момент? Зависи колко пари ви се дават, коя версия предпочитате и до коя може да се доредите, защото в сайта на GM пише, че квотата за заявки на топ изпълнението 1 Edition е изчерпана.

То се задвижва от 3 електромотора с постоянни магнити, най-мощните в портфолиото на GM. Всеки генерира по 250 кВт или по 334 к.с. – оттам и сумарната мощност от 1000 к.с. за върховата модификация. По-достъпната се казва Hummer EV3X и е с по-слаба батерия за пробег от около 480 км, със същите мотори, но там с общо около 800 к.с. EV²X версията също дава 480 км пробег, но е с два мотора и 625 к.с., а най-евтината е със същата мощност и брой мотори, но с обсег от около 400 км.

Интересен маркетингов трик на GM са гръмките стойности за въртящия момент, в случая на топ версията – 11 500 либри-фута или почти 15 600 Нм. Петнайсет хи…, това е лудост. И донякъде лъжа, защото пиар хората на концерна дават въртящия момент на самите колела, а не на моторите. И понеже има понижаващи предавки между въпросните компоненти, може да ви заболи главата от мислене „Как по дяволите!“ Джейсън успява да изчисли, че реалният въртящ момент на всеки мотор е 454 Нм, при топ версията, което означава 1362 Нм сумарно за автомобила и по-малко за останалите изпълнения. Хитро GM, хитро.

Окачването и шасито на Hummer EV са много яки и проектирани за доста сериозен офроуд. То е на въздух в четирите края и при нормални условия автомобилът е с клиренс от 26,5 см, като ходът в четирите края е впечатляващ -  по 33 см, които означават доста прилична артикулация. От второто ниво на оборудване/модификация колата идва и с т.н. ‘ExtractMode’ при който окачването се вдига с още 15 см и клиренсът става над 40 см. ‘CrabWalk’ е друг интересен трик на тази голяма електричка – задните колела могат да се завъртят в посоката на предните с цели 10 градуса и колата просто тръгва в страни, като рак, оттам и името на режима.

GM са кръстили системата за двойно предаване e4WD, защото AWD не изглеждало толкова впечатляващо, като надпис. Интересни хора. Каквато е и самата система – отпред с електронен диференциал и един ел. мотор, защото два идвали прекалено на предните гуми. Отзад са двата ел. мотора, в общ корпус, задвижващи задните колела през понижаващи предавки. Индивидуалния контрол на всеки мотор означава, че и четирите гуми може да се движат с една и съща скорост, тоест, да се симулира заключването на трите диференциала, ако имаше такива.

Офроуд характеристиките? За най-върлите фенове на карането по чукарите ще цитираме и тях, като те варират в зависимост от модификацията и избора на режим. При топ изпълнението Edition 1, EX3 и EX2 са еднакви, в нормален офроуд режим Terrain Mode и в ‘ExtractMode’ (в скобите). Максимален ъгъл на атака 44,3 градуса (49,3 в нормален), на преодоляване на рампа 25,4 градуса (32,2) и на отход 33,7 градуса (38,4). Доооста сериозни показатели, а максималната дълбочина на газене във вода е 81 см, което не е толкова впечатляващо.

Динамиката? От GM казват, че мега чудовището може да вдигне 0-60 мили в час за 3 секунди, което значи 0-100 км/ч за около 3,2. Но само в специален режим, в който колата прикляка и отключва всички 1000 коня. При нормално каране Hummer EV е малко по-спънат, но вероятно също доста пъргав за кола с подобен калибър. Колко тежи? Не казват, но с такава батерия и размери, които също още не са оповестени, със сигурност е уверено над 3 тона.

Дизайн и функционалност? Виждате от галерията и видеото. Ръбат, груб, като интересна функция е индикирането на нивото на заряда чрез светлини във фаровете и стоповете. Панелите на покрива се махат и могат да се поставят в предния багажник, таблото е дигитално, 12,3-инчов панел, а централния дисплей е с диагонал 13,4 инча. На него може да гледате изображения от камерите поставени под колата и гледащи към вътрешните страни на колелата. Системата се нарича Ultravision и е предназначена да помага при сериозен офроуд. Тези камери дори си имат собствени пръскалки с течността за чистачките, за да са винаги чисти.

И накрая на този кратък и повърхностен материал за новия и вече електрически Hummer, нещо което интересува повечето от нас – цените. Първите доставки от пролетта на 2021-ва ще са само на напълно екипирани автомобили от топ изпълнението Edition 1, което е с цена от 112 595 долара или около 186 хил. лв. макар, че у нас би струвал над 200k.

Около година по-късно, 2022-ра ще се появи и по-достъпната модификация Hummer EV3X започващ от $99 995 или около 165 хил., а през 2023-та ще пуснат и EV2X с двата ел. мотора, 625 коня, 480 км пробег и цени в САЩ от $89 995 или около 150 хил. И накрая, за най-търпеливите, най-бедните и най-непретенциозните, 2024-та ще предложи базовия Hummer EV2 за само 79 995 долара или „достъпните“ 132 хил. лв.

Ами, толкова за новия Hummer EV.

Текст: Иван Монев

 

Сбогом V10!