Kalmar Automotive: реализацията на една мечта

  • Галерия с 27 снимки. Галерия с 27 снимки.

28 ное 2020

„Днес няма да използваме каски. Причината е, че съм забелязал, че много хора, когато сложат каска, тя натиска един бутон тук отзад, на тила им, който изключва страха им“.

Винаги ще помня тези думи на Ян Калмар, изречени по време на първия ни инструктаж на пистата „Словакия ринг“, преди да подкараме флотилия от Porsche 911, поколение 991.1. Събитие, което бе и съм убеден, че ще си остане едно от най-вълнуващите, в които съм участвал през 12-те ми години в сферата на автомобилната журналистика. Събитие, което бе под надслов ‘50 Years of 911’. Това бе през 2013-та.

Ян е датчанин, с огромен опит, като автомобилен инструктор, организатор на различни автомобилни мероприятия и предизвикателства. И човек, който можеш да слушаш с часове, как обяснява физически тънкости от поведението на автомобила, като динамичен център на тежестта, изменение на контакти площи на гумите и какво ли още не. Има свойството да всява респект, да бъде сериозен, да поддържа дисциплина, и същевременно, да пуска тънки шеги, точно на място.

Знанията на Ян обаче не се простират само в рамките на гладкия асфалт на пистата. Той в екип с още двама ентусиасти, поставиха световен рекорд през 2016, шофирайки от Нуркап, Норвегия, до Иглен нос, Южна Африка – точно 17 475 км, които покриха за 8 дни 21 часа и 3 минути. Експедицията се казваше ‘North to South 2.0’, една от смелите в рамките на проекта ‘The Longest Drive’. А в случай, че се питате защо 2.0, защото по време на предишния им опит през 2014-та, Cayenn-ът удря зебра в Замбия и всичко приключи. Затова и камуфлажът на колата при второто и успешно начинание е в тази разцветка – за късмет, но и от чиста проба чувство за хумор.

В тези 8 дни 21 часа и 3 минути влиза и времето, в което колата е била паркирана, 19 часа и 10 минути. През останалото Ян, Оскар Сингерланд и Томас Грейзър, се сменят зад волана, докато един от тях спи в специално и доста тясно подобие на легло в задната част на специално подготвеното от екипа Porsche Cayenne Diesel. Абсолютен рекорд!

Успях да се срещна с Ян и по време на този епичен преход, при преминаването му през България. Тогава колегата Наско Марков ми се обади за да ми каже, че ще го пресрещне за да му даде бутилка Mobil 1 и да го преведе по-бързо през София, през тогава новата Северна скоростна тангента. С нас бе и Иван Войков, с който работихме заедно в BBC TopGear България, а на по-късен етап и в момента, в Dizzy.

Започнах с тази предистория за да се опитам поне да ви загатна що за човек е Ян. Не че го познавам истински, от лични приказки, но достатъчно, защото следя неговите проекти още от 2013-та. И за да добиете представа що за човек седи зад KALMAR Automotive, най-новата глава от историята на този амбициозен приключенец.

„След почти 47 години автомобилни страсти, 20 години каране на ръба, 10 години подготовка и 3 години усилени разработки, с гордост съм готов да поставя името си на няколко много специални автомобила. Добре дошли в KALMAR Automotive, домът на изработените по поръчка коли, където можеш да получиш мечтания си автомобил.“ Това пише Ян в новия си сайт.

Естествено, подобен проект е непосилен за един човек. Затова Калмар работи и с неговия приятел и сънародник Том Кристенсен, бивш автомобилен състезател печелил „Льо Ман“. Всъщност, Кристенсен до ден днешен е пилотът с най-много победи в най-култовата 24-часова надпревара, така че вероятно знае това-онова за прецизните и бързи автомобили.

Какво представлява KALMAR Automotive? Сбъдната мечта за Ян, най-вече. И компания, която ресто-модифицира Porsche 911 от поколенията 964 и 993, но и далеч не само това. Да, дейността му има допирни точки с идеологиите на фирми, като Singer Automotive, Gunther Werks и още няколко подобни ателиета, но и има доста разлики. Като например разнообразието от модели, предлагани от KALMAR Automotive, които са в доста различни жанрове. Фирмата стартира с три модела: Kalmar 7-97, Kalmar RS и Kalmar CS.

Kalmar 7-97 e ресто-модификация на база споменатите поколения 964 или 993. Втората част на името на модела идва от 1997-ма година, когато е първата победа на Том Кристенсен в „Льо Ман“, а 7-мицата отпред, от състезателния номер на неговото тогава TWR Porsche WSC-95. Разработката на Kalmar 7-97 е отнела около 3 години, като изработката на всяка поръчана кола ще отнема най-малко 12 месеца.

Няма да навлизаме в подробности относно изпълнението и дизайна, защото може да се запознаете с тях в сайта на марката. Само ще кажем, че колата изглежда феноменално! Моторът може да бъде с обем между 3,8 и 4,3 литра, мощността започва от 300 к.с., въртящият момент от 370 Нм, максималната скорост е близо 300 км/ч, а ускорението от 0-100 км/ч – под 5 секунди. Не че точните данни са толкова важни, колкото усещането, което вероятно създава този модел.

Kalmar RS е тотално различен проект, като съкращението идва от ‘Rally Special’. Базата там също е 964/993, но клиренсът е 20 см, купето е подсилено, има и покрит с кожа ролкейдж. Достатъчен ви е бърз поглед за да разберете каква е целта на този модел. Състезателен ABS, офроуд гуми, керамични спирачки, 6-степенна секвенциална кутия, почти всичко е възможно.

Третият автомобил от стартовата гама е базиран именно на колата, която видях на живо в София през 2016-та. Моделът се казва Kalmar CS, като инициалите идват от ‘Cayenne Special’. И както може да видите от снимките, тази машина е направена за сериозен и продължителен офроуд. Шнорхел, лебедка, подсилване, премахване на лукса, възможностите тук също са доста.

Стискаме палци на Ян Калмар и екипът му в това ново начинание! Това, което виждаме ни радва и вярваме, че Kalmar Automotive ще успее да се наложи, като сериозна марка в този специфичен пазар. Марка, която Ян обяви едва преди няколко дни, на 26 ноември и чиято база е в Пярну, Естония. Така, че разгледайте сайта и последвайте Kalmar Automotive в социалните мрежи, защото заслужават.

Текст: Иван Монев

Коментари
Коментирай

Sending ...