За първи път у нас: 10 хил. лв. помощ при покупка на електромобил?

  • Бихте ли заменили 15-годишната си кола за нов електромобил, ако получите отстъпка от 10 хил. лв.? Бихте ли заменили 15-годишната си кола за нов електромобил, ако получите отстъпка от 10 хил. лв.?
  • Опитът от Европа показва, че първо се възползват собственици на изоставени или малко карани коли Опитът от Европа показва, че първо се възползват собственици на изоставени или малко карани коли
  • В Румъния бонусът обаче е двойно по-голям - 10 хил. евро. В Хърватия е 9200 евро, а в Германия - 9000 евро. В Румъния бонусът обаче е двойно по-голям - 10 хил. евро. В Хърватия е 9200 евро, а в Германия - 9000 евро.
  • Tesla Model 3 струва най-малко 40 хил. евро Tesla Model 3 струва най-малко 40 хил. евро

03 Dec 2020

България е една от малкото страни в Европа, в които държавата (почти) не подпомага хората, решили да си купят екологичен автомобил и съответно да се разделят с остарялата си кола. Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители (ААП) има желание това да се промени. На онлайн пресконференция ААП представи няколко идеи, като програмата за изкупуване е насочена към автомобили на над 15 години, т.е. ще обхване 70% от автопарка у нас, това са колите със стандарт на вредни емисии Евро 4 и по-нисък. 

Предложените отстъпки са за 10 хил. лв. за електромобил, 7500 лв. за хибриди (независимо дали плъгин или стандартни) и 5000 лв. за нови бензинови/дизелови модели, които отговарят на най-високия стандарт в момента - Евро 6D. Това разделение не звучи съвсем логично, защото очевидно хибридите са доста видове и не могат да се обединят под общ знаменател. Сумите са сравними с тези в някои страни в Европа, но и доста занижени спрямо пазари като Румъния (10 000 евро субсидия за нов електромобил), Хърватия (9200 евро) или Германия (9000 евро). Данните са на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

От друга страна основната идея на проекта е страната да бъде изчистена от най-големите трошки, но има тънкост. Анализаторите и преди са обръщали внимание, че отстъпката за нови електромобили облагодетелства по-заможните клиенти, които така или иначе имат възможност да си купят нова кола, а няма да помогне на тези, които търсят автомобил в ниския ценови диапазон, и затова се оглеждат за коли на старо.

Според ААП европейският опит сочи, че от подобни програми първо се възползват собственици на изоставени коли, такива, които са извън движение, или които се използват рядко, а те рядко могат да си позволят скъп модел.

Друга нелоша идея на ААП е създаването на единен регистър на всички автомобили, който да подпомага следенето на реалния им пробег и сервизна история.

Засега идеите на ААП си остават идеи. Следим темата и развитието ѝ по пътя към парламента. Ще се радваме и на вашето мнение! Бихте ли заменили старата си кола с нова, ако бонусът е 5000 лв.? А достатъчни ли са 10 хил. лв., за да се замислите за електромобил?

 

Много практичен и интересен!