Има и друго решение: синтетично гориво, вместо всички да минаваме на електрички


09 Dec 2020

Автомобилната индустрия масово се е запътила към електрификация. Някои производители, като Volvo, например, смятат изцяло да се откажат от двигателя с вътрешно горене. За щастие има и друго решение. Технологични гиганти като Bosch, а също автомобилни производители, например Porsche и McLaren, търсят начин да спасят живота на конвенционалния двигател. Според тях решението са синтетичните горива. 

Porsche, макар вече да има изцяло електрически модел и да разработва още няколко, търси сериозно решение за бензиновите си коли. Компанията подчертава, че над 70% от всички автомобили, които някога са излезли от заводите на Porsche, все още са в движение. И очевидно ще бъдат в движение дълго след като електромобилите превземат света ни. Затова за нея е важно да се намери гориво, с което те да могат да работят без да замърсяват въздуха. 

Какво представляват синтетичните горива?

Това са въглеродно неутрални горива, произведени основно от въглероден диоксид и водород. Ключовото при тях е, че въглеродният диоксид, който в момента е сред основните причини за парниковия ефект и замърсяването на градовете, се използва като суровина за производството на синтетични горива. Идеята е той да се улавя от места с мръсен въздух, например индустриални зони, и да се използва за синтетично гориво.

Кои автомобили могат да използват синтетични горива?

Синтетичното гориво може да бъде бензин, дизел, газ или дори керосин. Това вдъхва особена надежда, че и след години ще можем да караме автомобили с двигатели с вътрешно горене, дори стари дизелови модели. Porsche в момента провежда тестове със стари 911 от поколението 993, като резултатите са доста добри, твърдят от компанията.

Кои са негативите?

За съжаление фактът, че колата ви работи със синтетично гориво, не означава, че тя няма да отделя вредни емисии. Те обаче ще са по-малко от тези, отделяни при изгарянето на бензин или дизел. Освен това практически емисиите ще са от вече веднъж “уловен” въглероден диоксид. 

Цената?

Тя също все още спада към негативите. Синтетичното гориво, което в момента се произвежда, е несравнимо по-скъпо от бензина и дизела - около 8 евро/литър. Bosch изчислява, че при масово производство тази цена може да падне до около 1,00-1,40 евро/литър, което звучи супер. Според Bosch в много случаи използването на старата ви кола със синтетично гориво ще е по-евтино и екологично оправдано от купуването на нова електрическа, за чието създаване са използвани много редки материали. Не бива да забравяме, че в много страни (включително България) част от електроенергията се произвежда с изгарянето на въглища, което съвсем не е еко.

Каква е разликата между синтетично и биогориво?

Биогоривата се произвеждат от растения (рапица, царевица) и повдигат етичния въпрос за използването на храни за производство на гориво, при положение, че в света има милиони гладуващи хора. Спори се и по въпроса за приноса към глобалното затопляне при производството на био горива. Синтетичните горива могат да се произвеждат практически без ограничение в количеството, като колкото повече синтетично гориво се прави, толкова повече въглероден диоксид ще бъде използван, съответно въздухът ще става по-чист.

Сбогом V10!