От юли 2021: Колите в София с екостикер




Екостикерите, за които се говори от повече от година, ще станат задължителни от юли 2021 г., съобщава Дневник. В интервю с Десислава Билева, зам.-кмет по екологията на София, медията съобщава, че очакваните стикери ще започнат да се поставят на колите в София през юли 2021, като ще са необходими 12 месеца, за да бъдат поставени стикери на всички автомобили. От изказването не става ясно дали същата дата важи и за останалата част от страната.
Засега екостикерите са обвити в пълна мистерия. Знае се само, че ще бъдат пет категории, като електромобилите и водородните модели ще бъдат в петата, а най-замърсяващите модели – в първата. Миналата година се появи информация, според която всички бензинови автомобили с първа регистрация преди 1 януари 1996 г. и всички дизелови модели с първа регистрация преди 1 януари 2002 г. автоматично ще попадат в първата категория. Тъй като стикерите ще се поставят по време на техническия преглед, те явно ще са обвързани с резултатите от измерените вредни газове по време на годишния преглед. Това означава, че няма да се взема предвид европейската категоризация за вредни емисии, с каквато разполага всеки автомобил на Стария континент, и която е заводски измерена.
Идеята е на по-късен етап в София и други градове с проблеми с качеството на въздуха да се въведат зони, където в определени дни да бъде забранено влизането на автомобили от най-замърсяващата група. Без да знаем точните изисквания за всяка от петте групи, бихме могли да предположим, че в първата група ще попадне внушителен процент от автопарка на столицата, а и на страната.