Още европейски градове въвеждат зони с максимална скорост 30 км/ч

  • В Западна Европа подобни зони се появяват все по-често В Западна Европа подобни зони се появяват все по-често
  • Основният плюс е намаляването на тежките катастрофи Основният плюс е намаляването на тежките катастрофи
  • Брюксел въведе ограничението за всичките си малки улици от 1 януари тази година Брюксел въведе ограничението за всичките си малки улици от 1 януари тази година
  • Според експерти подобно ограничение има смисъл единствено, ако се съчетае с изграждането на адекватна мрежа от велоалеи и велопаркинги Според експерти подобно ограничение има смисъл единствено, ако се съчетае с изграждането на адекватна мрежа от велоалеи и велопаркинги
  • Във вело страни като Дания и Нидерландия, почти всички градове са свързани с междуградски велоалеи Във вело страни като Дания и Нидерландия, почти всички градове са свързани с междуградски велоалеи

05 яну 2021

С настъпването на новата година в няколко европейска града бе въведено или се готви въвеждане на ограничение на скоростта от 30 км/ч. Най-забележителният пример в това отношение е Брюксел, град, който по население може да се сравни със София – 1,1 млн. срещу 1,2 млн. души, според данните в Уикипедия. В Брюксел единствено големи булеварди и околовръстният път са с по-висока максимална скорост. Освен Брюксел подобни мерки се готвят в Париж, а вече са приети в Гренобъл, Лил и Нант. Билбао в Испания и няколко града в Нидерландия също провеждат обществени обсъждания в тази посока.

Всъщност ограничението на скоростта от 30 км/ч е с дълга история. В Цюрих, Швейцария, подобни зони има още от 1989 г., а Грац в Австрия въвежда това правило за всичките си улици (с изключение на няколко от големите булеварди) още през 1992 г. Около 80% (2300 км) от уличната мрежа на Мюнхен и 85% от тази на Мадрид също може да се похвали с подобно ограничение.

Идеята на ограничение на скоростта от 30 км/ч е да се намали броят на катастрофите, а също да се насърчи придвижването пеша или с колело. Някои поставят и намаляването на вредните емисии сред бонусите, които получаваме от намалената максимална скорост, но по този въпрос няма еднозначно мнение, тъй като очевидно много от автомобилите няма да харчат по-малко гориво, ако постоянно се движат на втора-трета предавка. По-ниските скорости заплашват да създадат по-големи задръствания, а това означава повече време, прекарано в колата, и съответно повече изгорели газове.

Според застъпниците на идеята за по-ниската максимална скорост, тя ще се отрази на качеството на въздуха не пряко с по-ниски емисии от по-ниската скорост, а косвено - като насърчи повече хора да карат колела заради по-спокойния трафик. От началото на пандемията през пролетта на миналата година тенденцията за сериозен ръст на колоездачите е видима в практически всички големи градове на Европейския съюз. Това е факт дори у нас, където наличието на велоалеи е по-скоро изключение.

Идеята за ограничение от 30 км/ч се прокрадва и у нас, най-вече около избори, но сериозна дискусия по въпроса засега не е проведена. Логично се появява и контра мнението, че в големите ни градове дори ограничението от 50 км/ч рядко се спазва, така че може би по-важно би било да се концентрираме върху него. 

Какво мислите? Ще се радваме да споделите и своето виждане по темата!

Коментирай

Sending ...