Новото Porsche 911 GT3 идва с 510 коня, атмосферен двигател и ръчни скорости

  • Галерия с 27 снимки. Галерия с 27 снимки.

16 Feb 2021

Porsche 911 GT3 винаги е било един от най-чистите за каране автомобили, още от появата на първото поколение насам. Годината бе 1999-та, генерацията 996, мощността 360 к.с., а удоволствието от шофирането – уникално. Сега, 22 години по-късно, немците представят 5-тото поколение, което е подобрено във всяко едно отношение спрямо 991.2, което обожаваме.

И традиционно, по-бързо от предходното. Новото Porsche 911 GT3 992 е с над 17 секунди по-бързо на „Нордшлайфе“ от фейслифта на 991. Сериозно постижение, още повече, че постижението от 6:59.927 е записано от тестовия пилот Ларс Керн по време на каране за финални настройки на колата, а не на специално събитие.

Какво представлява точно новият модел? Каква му е динамиката? Колко тежи? Колко струва? Всичко това в подробния ни материал, който пишем заради ексклузивния достъп до цялата информация, който получихме дни преди премиерата на модела днес.

Двигателят и скоростите. Е бижу. Работен обем от 4 литра (3996 куб. см), 6 цилиндъра, боксерна архитектура и – о, да! - атмосферно пълнене. Максималната мощност от 510 к.с. при 8400 об/мин и 470 Нм при 6100 об/мин. Което означава 10 к.с. и 10 Нм увеличение спрямо мотора на 991.2 GT3, както и специфична мощност от 127,6 к.с./литър. Червената граница остава както преди – 9000 об/мин.

Скоростната кутия може да бъде или 6-степенна механична или 7-степенна ‘Porsche Doppelkupplung’, като предаването разбира се е само задно. Снабдено с ръчни скорости, GT3 е със 17 кг по-леко, но пък версията с двоен съединител е по-бърза и по-икономична. Официалните данни за средния разход са 13,3 л/100 за ръчката и 12,4 л/100 за PDK-то, а относно бързината, за нея ще прочетете малко по-надолу.

Аеродинамиката. Тя вече бе тествана и донесе успехи на Porsche при състезателното 911 RSR. Грубата сметка е за около 50% повече сила на притискане спрямо 991 GT3, при това в най-универсалната си заводска настройка. При по-агресивната пистова конфигурация на аерото, инженерите са регистрирали 150% повече сила на притискане при 200 км/ч.

Ясна промяна е задният спойлер и неговото захващане. Подпорите му вече го държат отгоре, което постепенно се въвежда, като „мода“ при много бързите и изпипани автомобили. Koenigsegg ползваха тази логика при крилото на Regera. Всички вуздуховоди са променени, като тези в предния капак са осезаемо по-големи. Що се отнася до впечатлението ни от цялостната визията на аерото, колата изглежда страхотно, макар че все още се чудим дали 992.1 не ни изглежда по-агресивно. Трябва да видим автомобила на живо за да сме сигурни.

Динамиката. Сериозна. Изпълнението с PDK вдига от 0-100 км/ч за 3,4 секунди, 0-200 за 10,8, а максималната скорост е 318 км/ч. При ръчката съответните показатели са 3,7 сек, 11,9 сек и два километра в час повече максимална скорост – 320 км/ч. За времето на „Нюрбургринг“ ви казахме горе.

Окачването и гумите. За първи път Porsche използват 100% състезателни компоненти по окачването в техен шосеен автомобил. Такива са предните носачи, които са абсолютно еднакви с пистовото 911 RSR. Те позволяват „по-голяма твърдост на камбъра“ и „разтоварват амортисьорите от напречни натоварвания“, казват немците. Клиренсът е „намален 20 мм“ допълват те.

Серийно автомобилът идва със система за завиване на задните колела. Тя ги отклонява с 2 градуса в обратна на предните посока, когато се кара бавно и в същата, при по-динамично движение. Това не е новост, но тук е подобрена, казват от Porsche.

Масите и спирачките. Тук инженерите на Porsche също са поработили доста. Новото Porsche 911 GT3 тежи 1418 кг (по DIN), когато е сглобено с 6-степенната трансмисия и 1435 кг, когато е със 7-степенната PDK. От марката казват, че въпреки наличието на филтри за твърди частици в изпускателната система, тя е по-лека от тази на предходното поколение.

Допълнително сваляне на масата е постигнато с новата спирачна система. Интересното е, че дисковете са значително по-големи отпреди (408 мм срещу 380 мм), но същевременно цялата система е със 17% по-лека. Стандартно те са чугунени, но естествено, че има и опция за карбо-керамични, още по-леки и с около 7-8 хил. евро по-скъпи. Серийните апарати са 6-бутални отпред и 4-бутални отзад.

Педантичните немци са спестили 10 кг само от новия LiFePO4 акумулатор. Стъклата също са минали на диета. Резултатът? Съотношение мощност/маса от 2,8 к.с./кг за изпълнението с ръчна кутия.

Голяма част от колата е изработена от стомана и алуминий, като някои панели са от карбонов композит – CFRP. От него са направени предния капак и задния спойлер, а таванът също може да бъде от карбон, ако клиентът отбележи тази налична опция.

Опциите. Традиционно ще са доста, но отсега е ясно, че клиентите ще могат да си поръчат и безплатна екстра, което е доста рядко за Porsche. Става въпрос за т.н. ‘Clubsport’ пакет, идващ с предпазна клетка, 6-точкови колани за шофьора, пожарогасител и превключвател за прекъсване на веригата на акумулатора.

Цените. До момента на списване на материала не бяха обявени. Но можем да предположим, на база сумите искани про предходното поколение, които започваха от 152 416 евро. Така, че очаквайте подминаване на 300-те хил. лв. и наближаване на 400-те, когато добавите керамични спирачки, карбонов таван и други опции.

Текст: Иван Монев

Първородната Godzilla!