Запознайте се със Стефан Иванов от Дряново, който рисува Skoda като никой друг!

  • Вижте няколко от рисунките на Стефан Иванов в галерията! Вижте няколко от рисунките на Стефан Иванов в галерията!
  • Laurin & Klement Typ RK (18/50HP), 1912-1916, линейка. Снимката, по която е направена тази скица, е направена във Виньол, Франция, докато колата е използвана за нуждите на германския Червен кръст на 17 септември 1918. Laurin & Klement Typ RK (18/50HP), 1912-1916, линейка. Снимката, по която е направена тази скица, е направена във Виньол, Франция, докато колата е използвана за нуждите на германския Червен кръст на 17 септември 1918.
  • Laurin & Klement Typ Mh, 1912 .Това е специално изработен автомобил в три екземпляра, който взема участие в легендарната Алпийска надпревара. Алпийската надпревара се провежда от 1910 до 1914, като L&K печели и петте състезания. Laurin & Klement Typ Mh, 1912 .Това е специално изработен автомобил в три екземпляра, който взема участие в легендарната Алпийска надпревара. Алпийската надпревара се провежда от 1910 до 1914, като L&K печели и петте състезания.
  • Laurin & Klement Typ FCR, 1909. Произведен в два броя. Поставя рекорд за скорост в категорията с обем до шест литра от 140 км/ч. Двигателят е 4-цилиндров със 100 к.с., а буталата са стоманени с диаметър 85 мм и ход на буталото 250 мм! Laurin & Klement Typ FCR, 1909. Произведен в два броя. Поставя рекорд за скорост в категорията с обем до шест литра от 140 км/ч. Двигателят е 4-цилиндров със 100 к.с., а буталата са стоманени с диаметър 85 мм и ход на буталото 250 мм!
  • Laurin & Klement Typ M, Mb, MO, 1913-1915. През Първата световна война автомобилите на L&K са били използвани от австро-унгарската армия. Рисунката е направена от фотография от Константинопол през 1916. Laurin & Klement Typ M, Mb, MO, 1913-1915. През Първата световна война автомобилите на L&K са били използвани от австро-унгарската армия. Рисунката е направена от фотография от Константинопол през 1916.
  • Laurin & Klement FC, 1907-1909. Моделът FC поставя Laurin & Klement на световната спортна сцена с успехи в много състезания. Версията FCS постига рекорд за скорост от 118,7 км/ч. На рисунката е FC на старта на състезание с граф Коловрат зад волана. Laurin & Klement FC, 1907-1909. Моделът FC поставя Laurin & Klement на световната спортна сцена с успехи в много състезания. Версията FCS постига рекорд за скорост от 118,7 км/ч. На рисунката е FC на старта на състезание с граф Коловрат зад волана.
  • Laurin & Klement Typ E Hybrid, 1908. Първият хибрид на производителя! Дизайнерът Фратишек Крижик заменя трансмисията с електромотор за задвижването. Бензиновият мотор с 28 к.с. се използва само за генериране на необходимото електричество. Laurin & Klement Typ E Hybrid, 1908. Първият хибрид на производителя! Дизайнерът Фратишек Крижик заменя трансмисията с електромотор за задвижването. Бензиновият мотор с 28 к.с. се използва само за генериране на необходимото електричество.
  • Стефан Иванов вече е заслужил мястото си на страниците на различни автомобилни издания у нас и в чужбина Стефан Иванов вече е заслужил мястото си на страниците на различни автомобилни издания у нас и в чужбина
  • В Чехия работата му по старите модели на Skoda се цени особено високо В Чехия работата му по старите модели на Skoda се цени особено високо

02 мар 2021

Казва се Стефан Иванов и е от град Дряново. Почитател на марката Skoda от дете. Рисува моделите на Skoda (всъщност предимно тези на Laurin & Klement отпреди 1925 г.). Може да видите няколко от скиците в галерията над този текст.

Самият Стефан е горд притежател на Favorit от 1994 и 120 GLS от 1982 г. Имал е и забележителната Skoda 1000 MB от 1967 г., но от десетина години този екземпляр е собственост на Ретро музей Варна, където може да се види и днес.

Роденият в Дряново художник всъщност започва да рисува "по принуда". Преди 15 години, когато е още на 19, претърпява тежка катастрофа с мотоциклет. След две седмици в кома започва тежко възстановяване от черепни травми, фрактура на шийни прешлени и нарушена способност за движение и пазене на равновесие. Рисуването му помага за подобряване на двигателните функции, координацията и зрението, така започва всичко!

Днес вече е концентрирал творчеството си върху историята на Skoda, като е голям почитател на ранните години на компанията, когато Laurin & Klement е бил еталон за качество, конкуриращ се с компании като Bugatti, Rolls-Royce и Mercedes. Заниманията му вече са привлекли вниманието в Млада Болеслав, като единствено пандемията попречва на първата му изложба в Чехия, планирана за миналата година.

За сметка на това в партньорство с Skoda България вече е организирал изложби в България, а през миналата година е излязла и книгата му, посветена на историята на Skoda и Laurin & Klement от ранните години на XX век.

Специално за dizzyriders.bg Стефан Иванов разказа как прави рисунките: “Една рисунка отнема между два-три дена и една седмица. Рисувам основно нощем до около 3 ч. сутринта, понякога и по-късно. Рисуването ми не се ръководи от правила, а по скоро е по усет. Рисувам хаотично. Никога не започвам от единия до другия край, а по-скоро от всички посоки към средата на автомобила. Всичко е по усет. Моливите, натиска върху листа и т.н. Рисувам основно от заводски фотографии или фотографии от събития, лични архиви от онова време. Не използвам нови фотографии на стари модели. Те нямат историческа стойност, нито отразяват миналото такова, каквото е било. Някои модели на компанията дори не се намират в интернет, което засега прави запълването на цялата гама невъзможно. От музей от град Високе Мито, Чехия, ми гласуваха доверие и ми пратиха 101 фотографии на модели на Laurin & Klement и Skoda, повечето от които не са качвани никога в интернет. Условието беше да ги рисувам, но да не качвам оригиналите фотографии в интернет. Надявам се, че като се получат работите с изложбата в Чехия (б.р. планирана за 2020, но все още несъстояла се заради пандемията) да успея да се добера до архивите в музея и да се снабдя с нужните ми фотографии и информация.”

В момента Стефан търси спонсори за издаването на второ допълнено издание на книгата си на английски. Нямаме търпение да я видим готова и му пожелаваме успех!

Текст: Иван Войков

Коментари
Коментирай

Sending ...