Тази седмица започва шампионатът Extreme E с участието на Льоб, Екстрьом, Сайнц и Бътън!


31 Mar 2021

Тази седмица ще се проведе първият кръг от изцяло новия шампионат на Международната автомобилна асоциация – Extreme E. Офроуд състезанията започват на 3 април с Пустинната Гран при на Саудитска Арабия.

Календар

Календарът се състои от едва пет състезания, разпределени в пет абсолютно различни места по света. Стартът е тази седмица в пустинята на Саудитска Арабия. Вторият кръг ще се проведе на 29-30 май в Сенегал и ще бъде Океанско Гран при, каквото и да значи това. Третото състезание е в Гренландия на 28-29 август, като това ще бъде Полярното Гран при. Четвъртият кръг ще се проведе в Бразилия за Гран при на Амазонка, а последното състезание ще бъде в Аржентина (11-12 декември) за Ледниково Гран при.

 

Екологична насоченост

Всяко състезание ще се състои на място, което има нужда от обществено внимание за разрешаване на екологични проблеми. Избирането на ледниците на Аржентина или амазонската джунгла в първата година от шампионата цели да насочи вниманието към места, които са сериозно засегнати от климатичните промени, разказва Алехандро Агаг, основател на шампионата, който стои също зад Формула Е.

 

Отбори и екипи

В първия сезон ще се включат девет екипа, като всеки от тях ще има по двама пилоти – мъж и жена – с еднакви пилотски задължения. В екипа Team X44, например, който е отборът на Люис Хамилтън – пилотите са Себастиен Льоб и Кристина Гутиерес. Самият Хамилтън едва ли ще се появи в състезанията. Гутиерес обаче няколко пъти е завършвала рали “Дакар” и знае какво да очаква от подобни ралита.

Интересни имена има и в другите отбори: в Abt Cupra XE се състезава Матиас Екстрьом, а Карлос Сайнц има собствен отбор, в който ще се състезава с траял шампионката Лая Санц. Дженсън Бътън и Стефан Сарацин също са част от шампионата.

 

Колите

Колата е еднаква за всички. Казва се Odyssey 21 и (както може да очаквате от екологична надпревара), е електрическа. Което определено не означава скучна. Мощността на всъдехода е 400 кВт (544 к.с.), което не е лоша мощност, като имате предвид сравнително скромната маса от 1650 кг. Continental са разработили специални офроуд гуми за всеки един от кръговете от шампионата. Ускорението до 100 км/ч отнема около 4,5 секунди, независимо от настилката.

 

Как протича всяко състезание?

Правилата са вдъхновени от раликроса. Всеки кръг ще включва квалификации, като победата ще се определя от мястото на пистата в директна битка, а не от време, така че конкуренцията е гарантирана. Всеки от двамата пилоти (мъж и жена) ще имат по една обиколка, като между двете обиколки ще има задължителен питстоп за смяна на пилота. На трасето ще се борят по четири коли, като точковата система ще дава три точки за победа, две за второ място, една точка за трето място и нула за последното четвърто. Дължината на всяка обиколка ще е около 15 км.

 

Корабът

Да, има и кораб. Колите ще се придвижват до всяко състезание на борда на кораба “Света Елена”, основно ремонтиран бивш товарен кораб, който сега е превърнат в плаващ питстоп.

 

Фенове сме! A вие?