Свръхзвуков самолет ще лети от Париж до Пекин за под три часа


03 Apr 2021

Aerion е компания, базирана във Флорида, САЩ. Тя разработва нов тип свръхзвукови самолети, с които разстоянието от Европа до Пекин, например, ще се взима за три часа.

Aerion AS3 e пътнически самолет с 50 места, който компанията представи тази седмица. Той има пробег с едно зареждане от 11 хил. км и развива скорост Мах 4 (около 5000 км/ч).

 

“Виждаме бъдеще, в което хората ще могат да пътуват между всеки две точки на планетата в рамките на три часа”. Думите са на изпълнителния директор на компанията Том Вайс, цитиран от CNN.

По-рано тази година Aerion разшири партньорството си с NASA за пътнически полети със скорости между 3 и 5 Мах. За да превърнем това в по-популярна величина, нека уточним, че говорим за скорости между 3700 и 6200 км/ч – това е приблизително седем пъти по-бързо, отколкото развиват пътническите самолети днес.

AS3 е вторият от няколко планирани самолета на Aerion. Компанията проектира няколко различни самолета, включително с хибридно задвижване, като всеки от тях ще бъде свръхзвуков. AS2 е първият от тях – малък бизнес самолет за 8-12 пътника, който ще развива Мах 1.4 (1730 км/ч). Той трябва да е готов през 2023, да полети през 2024 и да се продава на авиокомпании от 2026 г.

 

Последният свръхзвуков пътнически самолет беше Concorde, чийто финален полет беше преди 18 години. Макар да беше инженерно чудо, Concorde беше скъп за летене и изключително неекологичен. “Concorde беше изключителен от инженерна гледна точка, благороден експеримент, но с прекалено много вредни емисии, прекалено шумен и прекалено скъп за поддръжка. Това, което проектираме сега, е нещо съвсем различно” казва Вайс.

Партньорите за създаването на Aerion AS2 включват GE (General Electric), който ще създаде свръхзвуковия двигател, Spirit AeroSystems, който прави фюзелажа, а Honeywell черпи от опита на военните за системите, отговарящи за сигурността на полета. След партньорство с Airbus и Lockheed Martin, сега Aerion си сътрудничи с Boeing.

 

По всяка вероятност Aerion ще работи изцяло със синтетични горива, което означава с 85% по-малко вредни емисии спрямо стандартен самолет. Aerion полага сериозни усилия и да се справи с гръмотевичния звук от преминаването на свръхзвуковата бариера. Компанията работи по технология, която да насочва звуковата вълна нагоре в атмосферата, вместо към земята. Concorde имаше подобен проблем, който дори беше довел до това, че някои страни бяха забранили да лети над териториите им. “Щом регулаторите се убедят, че технологията ни работи и че е безопасна, за първи път в историята ще имаме свръхзвуков самолет, който ще лети със свръхзвукова скорост без някой на земята да разбере това” смята Вайс.

Aerion не е единствената компания, която в момента разработва свръхзвукови самолети. Може би най-сериозният ѝ конкурент е Boom – отново американска компания, която вече тества своя XB1 – първия самостоятелно създаден свръхзвуков самолет в света. Засега тя тества прототип в мащаб 1:3, но когато самолетът ѝ Overture е готов, той ще бъде способен да лети с Мах 2,2, което означава 2700 км/ч. С подобна скорост разстоянието от Ню Йорк до Лондон ще се взема за три часа и половина, горе-долу толкова, колкото беше необходимо на Concorde.

 

Много практичен и интересен!