Новите етикети за гуми на ЕС ще бъдат въведени през май


23 Apr 2021

Европа ще бъде първият регион в света, който ще използва етикет за гуми за сцепление на лед. В допълнение на това, гумите ще имат символ за сцепление на сняг и QR код, който ще води до обширна европейска база данни. Промяната влиза в сила на 1 май тази година. Целта на новия етикет е да помогне на потребителите да сравнят различните гуми и да ги насочат към по-безопасен и екологичен избор. Като пионери при зимните гуми, Nokian Tyres отдавна са ангажирани с разработването на етикетите. Тази усилена дейност сега дава видими резултати.

Етикетите за гуми ще бъдат подновени в целия Европейски съюз. Новите етикети ще бъдат задължителни за гуми, произведени след април 2021 г., така че ще започнат постепенно да се появяват върху гумите, предлагани за продажба.

Всесезонните гуми, летните гуми и зимните гуми без шипове, които се предлагат в ЕС, получиха първия етикет на ЕС за гуми през 2012 г. Досега изискването се прилагаше за гуми на леки автомобили, SUV и ванове, а задължителната информация включваше: съпротивление при търкаляне, сцепление на мокра настилка и външен шум при търкаляне. Етикетите се променят, и трябва да предоставят информация и за сцепление на сняг и лед, скалата за оценяване е подновена, и е добавен QR код върху етикета. Това изискване не се отнася за зимни гуми с шипове.

 “На практика сцеплението на мокро е противоположно на това върху лед: допълнителното разработване на едното обикновено намалява представянето на другото. Гумите, разработени за Централна и Източна Европа, обикновено наблягат на характеристики, необходими за непокрити със сняг пътища, докато символът за сцепление на лед показва, че гумата работи перфектно и остава безопасна и в предизвикателните условия на зимата в северните райони. Не препоръчваме употребата на гуми, разработени за Централна и Източна Европа, в условия, за които не са предвидени.”, казва Мати Мори, мениджър „Техническо обслужване на клиенти” в Nokian Tyres.

Гумите за камиони и автобуси също ще получат етикети

Новата система за етикиране ще помага при избора на гуми не само при потребителски, но и при бизнес решения, тъй като изискванията ще обхващат и гумите за камиони и автобуси. За тях етикетите досега бяха използвани само в маркетингови материали. Гумите за този тип превозни средства няма да имат символ за сцепление на лед.

 „Засиленият акцент върху устойчивостта ще направи съпротивлението при търкаляне и икономията на гориво още по-важни фактори. От друга страна, сцеплението на сняг е много важно, особено в Германия и Скандинавските държави. Ще продължим да търсим добър баланс между съотношението на различните характеристики.“, казва Теппо Силтанен, продуктов мениджър в Nokian Tyres.

Почти 90% от въглеродния отпечатък на гумите се отделя при употребата им, което е и причината Nokian Tyres отдавна да работи над това да намали съпротивлението при търкаляне на продуктите си. Разликата, която е постигната досега е 8,5% в сравнение с 2013 г. По-ниското съпротивление при търкаляне означава по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на въглеродни емисии.

Обширна база данни с всички гуми

 „Когато ЕС реши да добави етикет за съпротивление при търкаляне на гумите още през първото десетилетие на XX век, индустрията за гуми изискваше в допълнение и етикет за сцепление на мокра настилка, за да се избегне акцент върху енергийната ефективност за сметка на безопасността. Организациите на екологичните защитници искаха върху етикета да има характеристика, свързана с шума, и това доведе до първоначалния етикет, който показваше съпротивлението при търкаляне, сцеплението на мокро и външния шум при търкаляне.“, споделя Ярмо Суннари, мениджър „Стандарти, правила и одобрения“ в Nokian Tyres

Целите, поставени пред настоящите промени на етикетите на гуми, включват: улесняване на избора на потребителите и подобряване цялостната безопасност при шофиране. Първоначалната цел, с която са започнали етикетите за гуми – да спомогнат за намаляването на вредните емисии, също остава валидна.

 „QR кодът е нов елемент от етикета на гумите, който ще отвежда потребителите до обширна база данни, в която се акумулират всички модели гуми, предлагани на европейския пазар. Продуктовата информация е стандартизирана, позволявайки лесно сравнение между различните гуми.“, казва Суннари.

В бъдеще етикетите за гуми ще бъдат разширени допълнително, за да отчитат фактори като износване, пробег и експлоатационен живот на пътя. Решението вече е взето, но потвърждението на методите за изпитване ще отнеме години.

Прес съобщение на Nokian Tyres

Фенове сме! A вие?