VW съди за 1 млрд. евро бивш свой шеф заради „Дизелгейт“
Измамата с умишлено манипулираните отработени газове, известна като „Дизелгейт“, излезе доста скъпо на Volkswagen Group. Към момента компанията е платила глоби и щети над 32 млрд. евро. Но автомобилният гигант хвърля голяма вина върху бившия генерален директор Мартин Винтеркорн, при чието управление става „измамата на века“.
И днес Volkswagen иска обезщетение от бившия ръководител на стойност 1 млрд. евро. От Волсфбург се основават на факта, че ако Мартин Винтеркорн е действал веднага, когато е научил за измамния софтуер, инсталиран в дизеловите модели на компанията, е можел да предотврати бъдещите негативни последици.
От VW обвиняват бившия бос, че е трябвало да реагира още на 27 юли 2015 г., когато на среща е научил подробности за софтуера. Въпросният софтуер, инсталиран на 11 милиона дизелови двигатели между 2008 и 2015 г., разпознава кога колата е тествана или инспектирана и кога се движи в реални условия. Официалните ниски нива на отработени газове се постигат единствено при тестване на автомобила. Но на пътя дизеловите коли с този софтуер отделят вредни газове многократно над допустимите норми.
Властите в САЩ разкриха грандиозния скандал и го разпространиха публично на 18 септември 2015 г. Впоследствие VW Group бе осъден да плати милиарди за обезщетение.
Днес, бившият генерален директор на Volkswagen, e пенсионер, получаващ 3100 евро пенсия на ден (не на месец). Като шеф във VW той е получавал по 17 милиона евро годишна заплата, която в онзи период е била най-високата сред германските мениджъри. И все пак Мартин Винтеркорн не е милиардер, за да може да покрие търсената сума, в случай че бъде осъден да я плати.
Оказва се, че ръководители като Винтеркон, чието всяко решение може да струва милиони или милиарди, сключват специални застраховки за обслужването на подобни дела. Бившият директор на VW има такава застраховка в Цюрих, която обаче покрива максимум 500 милиона евро. Очаква се тя да бъде оползотворена за „небрежно изпълнение на задълженията“. Има условие, при което застраховката не покрива нищо и то е, че ако вместо небрежност бъде доказана умишлена измама.
Самият Мартин Винтеркорн в своя защита твърди, че не е имал представа, че този софтуер прикрива, че дизеловите двигатели са с 35 пъти по-замърсяващи азотни оксиди от заводски обявените характеристики. Пред германския парламент той казва, че не знае защо хората му не са го информирали за това. Неговите колеги обаче дават показания пред прокуратурата, че Винтеркорн е знаел всичко през юли 2015 г.
От VW Group са повдигнали обвинения срещу още четирима други мениджъри, управлявали Audi и Porsche.