Платените опции настъпват! Mercedes иска 500 евро годишно за завиващи задни гуми

  • Абонаментно плащане за използване на опция в колата? Звучи странно, но всъщност скоро може да се окаже нормална практика Абонаментно плащане за използване на опция в колата? Звучи странно, но всъщност скоро може да се окаже нормална практика
  • При електромобилите вероятно ще се използва за отключване на по-дълъг пробег и по-бързо зареждане При електромобилите вероятно ще се използва за отключване на по-дълъг пробег и по-бързо зареждане
  • При автономните коли може да се плаща на час за ползване При автономните коли може да се плаща на час за ползване
  • Производителите ще подготвят колите си с всички екстри, а потребителите ще решават дали да плащат за тях. Звучи изгодно, но дали наистина е така? Производителите ще подготвят колите си с всички екстри, а потребителите ще решават дали да плащат за тях. Звучи изгодно, но дали наистина е така?

23 юли 2021

Автомобилите все повече ще се превръщат в продукт с абонаментен достъп, независимо дали ви харесва или не. И това не важи само за притежаването или наемането, а дори за използването на определени опции. Новият EQS, например, който е електрически брат на S-класата, стандартно идва със завиващи задни гуми. Те завиват с до 4,5 градуса, за да помогнат при градски маневри или да направят колата по-стабилна на магистрала. Опционално обаче се предлага завиващите задни гуми да достигат до 10 градуса, което намалява диаметъра на завой до впечатляващите 10,9 метра. Тази опция всъщност идва с абсолютно всеки автомобил, но Mercedes предлага да я отключи дистанционно за вас, в случай че се абонирате за услугата.

Цената в Германия е 489 евро на година, като дори има пакет с отстъпка – може да платите за три години накуп, при което цената пада до 389 евро на година, т.е. от сметката ви ще бъдат извадени 1169 евро. Цената е сериозна дори за лимузина от ранга на EQS, но по-плашещото е, че се очертава бъдеще, в което колите ще идват с пълните си опции, но ще имаме достъп до тях само, ако си доплатим. Tesla отдавна въведе това, като предлагаше Model S със софтуерно ограничен капацитет на батерията. VW пък планира в бъдеще да таксува автономното движение с тарифи от около 14 лв/час, което действително звучи по-смислено – плащаш само за времето, за което си използвал услугата. 

Тенденцията към абонаментни услуги има добра страна – така колата ще струва по-малко при покупката си и всеки сам ще може да решава кога и дали иска определени опции. А дали няма да се появи нов вид гаражен тунинг – хакване на бордовия компютър, за да се отключи дадена опция в колата? Предстои да видим, но определено подобна тенденция ни смущава…