Топ 10: Най-бързите влакове в Европа

  • Разгледайте галерията, за да проследите класацията! Разгледайте галерията, за да проследите класацията!
  • 10. SJ X2, Швеция, 200 км/ч. Влакове, проектирани специално за неравния скандинански терен. Свързват Швеция с Дания през красивия мост Йоресунд. 200 км/ч може да не звучи много, но хвърлете едно око на географията на Швеция и ще говорим пак. 10. SJ X2, Швеция, 200 км/ч. Влакове, проектирани специално за неравния скандинански терен. Свързват Швеция с Дания през красивия мост Йоресунд. 200 км/ч може да не звучи много, но хвърлете едно око на географията на Швеция и ще говорим пак.
  • 9. Railjet, Австрия, Чехия, 230 км/ч. Австрийско-чешките скоростни влакове свързват и други страни в района – Германия, Швейцария, Унгария и Словакия, очаква се и връзка с Хърватия. Композициите са Siemens Viaggio Comfort. 9. Railjet, Австрия, Чехия, 230 км/ч. Австрийско-чешките скоростни влакове свързват и други страни в района – Германия, Швейцария, Унгария и Словакия, очаква се и връзка с Хърватия. Композициите са Siemens Viaggio Comfort.
  • 8. Pendolino, Италия, 250 км/ч. По същество това не е един влак, а е семейство накланящи се влакове, вдъхновени от италианския ETR 401, достигащ 250 км/ч. Днес се използват в десетки страни, като предимството е, че използват стандартно трасе. 8. Pendolino, Италия, 250 км/ч. По същество това не е един влак, а е семейство накланящи се влакове, вдъхновени от италианския ETR 401, достигащ 250 км/ч. Днес се използват в десетки страни, като предимството е, че използват стандартно трасе.
  • 7. ICE 4, Германия, 265 км/ч. До 2030 г. Siemens трябва да достави на германските DB над 200 композиции от новото поколение ICE 4. Версията XXL с дължина 374 метра и вместимост 918 пътници ще развива 265 км/ч. 7. ICE 4, Германия, 265 км/ч. До 2030 г. Siemens трябва да достави на германските DB над 200 композиции от новото поколение ICE 4. Версията XXL с дължина 374 метра и вместимост 918 пътници ще развива 265 км/ч.
  • 6. Thalys, Франция, Белгия, 300 км/ч. Скоростните влакове Thalys свързват Франция, Белгия и Нидерландия по трасето, което се използва и от Eurostar. От миналата година Thalys и Eurostar се сляха. Пътуването Париж - Брюксел (300 км) отнема 82 минути. 6. Thalys, Франция, Белгия, 300 км/ч. Скоростните влакове Thalys свързват Франция, Белгия и Нидерландия по трасето, което се използва и от Eurostar. От миналата година Thalys и Eurostar се сляха. Пътуването Париж - Брюксел (300 км) отнема 82 минути.
  • 5. Frecciarossa, Италия, 300 км/ч. Представен през 2012, “Червената стрела” е най-бързият италиански влак, който обхваща практически цялата дължина на “ботуша”. Максималната му скорост е 400 км/ч, но от съображения за сигурност е ограничен до 300 км/ч. 5. Frecciarossa, Италия, 300 км/ч. Представен през 2012, “Червената стрела” е най-бързият италиански влак, който обхваща практически цялата дължина на “ботуша”. Максималната му скорост е 400 км/ч, но от съображения за сигурност е ограничен до 300 км/ч.
  • 4. AVE, Испания, 310 км/ч. В Испания с AVE се означават всички супербързи влакове на Siemens, Alstom, Talgo, Bombardier. Повечето развиват 300 км/ч, а по три линии – 310 км/ч. Испания е с най-голямата мрежа от високоскоростни трасета в Европа. 4. AVE, Испания, 310 км/ч. В Испания с AVE се означават всички супербързи влакове на Siemens, Alstom, Talgo, Bombardier. Повечето развиват 300 км/ч, а по три линии – 310 км/ч. Испания е с най-голямата мрежа от високоскоростни трасета в Европа.
  • 3. Eurostar, Великобритания, Франция, Белгия, Нидерландия, 320 км/ч. Това са влакове Siemens Velaro e320 и Alstom TGV e300, които свързват Амстердам, Брюксел, Париж и Лондон, включително през тунела под Ламанша. В тунела скоростта е 160 км/ч. 3. Eurostar, Великобритания, Франция, Белгия, Нидерландия, 320 км/ч. Това са влакове Siemens Velaro e320 и Alstom TGV e300, които свързват Амстердам, Брюксел, Париж и Лондон, включително през тунела под Ламанша. В тунела скоростта е 160 км/ч.
  • 2. TGV, Франция, 320 км/ч. Най-старата високоскоростна мрежа в Европа. Влаковете се произвеждат от Alstom и държат световния рекорд за скорост на релси от 574 км/ч. От съображения за сигурност при пътническите превози тя е ограничена до 320 км/ч. 2. TGV, Франция, 320 км/ч. Най-старата високоскоростна мрежа в Европа. Влаковете се произвеждат от Alstom и държат световния рекорд за скорост на релси от 574 км/ч. От съображения за сигурност при пътническите превози тя е ограничена до 320 км/ч.
  • 1. ICE 3, Германия, 330 км/ч. Макар DB вече да получава първите влакове от новото поколение ICE 4, старите ICE 3, произведени от Siemens и носещи означението Velaro, остават най-бързите влакове на германските железници. 1. ICE 3, Германия, 330 км/ч. Макар DB вече да получава първите влакове от новото поколение ICE 4, старите ICE 3, произведени от Siemens и носещи означението Velaro, остават най-бързите влакове на германските железници.
  • Галерията продължава с красиви кадри на скоростни европейски влакове Галерията продължава с красиви кадри на скоростни европейски влакове

26 Aug 2021

У нас, доста тъжно, всеки влак, който развива поне 100 км/ч, получава прозвището “влак стрела”, но в Западна (и не само) Европа релсовият транспорт достига скорости, на които могат да завидят не една и две суперколи. И то става въпрос за конвенционални релсови влакове, а не за влаковете на бъдещето - маглев и hyperloop, които не използват типичните релсови пътища. Между другото, може и да не сте чули, но 2021 е обявена за година на ЖП транспорта и тенденцията е Европа все повече да залага на него като на бърза и екологична алтернатива на самолетите за къси до средни разстояния. 

Класацията по-долу е концентрирана върху Европа. По-нататък може да направим и световна такава, но решихме засега дори да не поглеждаме към Азия и най-вече към Китай, където функционира най-развитата мрежа от скоростни влакове в света, а да се ограничим до по-близки линии. Важно е да се отбележи, че класацията не се ограничава до производителя на влаковете, а се опитва да отдаде дължимото и на инфраструктурата, без която никой влак не би могъл да достигне потенциала си. Ето защо на някои места е изведен производител, а на други места – ЖП оператор.

 

 

Лукс от Китай!