Всеки трети е скъсан на шофьорския изпит
30% от кандидатите за шофьори са скъсани при практическия изпит, става ясно от изявление на директора на “Изпълнителна агенция автомобилна администрация” (ИААА) Бойко Рановски пред БНТ. Той признава, че при практическия изпит субективният фактор не е премахнат, докато при листовките той вече бил елиминиран.
Рановски изнася статистика, според която катастрофите с нови шофьори са едва 2% от тежките катастрофи, но в същото време младите шофьори са 10% от загиналите в тежки пътни инциденти.
Според него малкото практически часове по време на обучението на младите водачи не отговаря на интензивния трафик и тежката пътна обстановка.
За никого не е тайна, че шофьорските курсове протичат при скорости от 20-30 км/ч и основната грижа на бъдещите шофьори е да спрат на линията на знака “Стоп”, вместо да могат да се движат със скоростта на трафика и да предвиждат маневрите на останалите участници в реални ситуации и с реална скорост. Много от новите шофьори получават книжка без нито веднъж да са излизали на магистрала или да са правили елементарно паркиране, да не говорим за специализирано обучение за поведение на колата при аквапланинг, по заледен път или лоша видимост.
На този фон големият брой “скъсани” не гарантира по-добро обучение. Според Рановски решението се крие в обучението по пътна безопасност още в училище, за което вече се работи.