Porsche 718 GT4 RS е нова мечта с атмосферни 500 к.с., която се развърта до 9000 об/мин


17 Nov 2021

„Всички знаем, че моторът на GT3 се развърта до 9000 оборота, но моля ви, колите са чисто нови, имайте уважение към техниката.“ Това ни каза инструкторът на Porsche през 2015 година, когато участвах в страхотно събитие на марката на пистата „Истанбул парк“. Десетина минути по-късно изпаднах във възторг как звучи Porsche 991.1 GT3 на правата, с въпросните обороти…

Не бях единствения, който не спази препоръките на инструктора, но и на него му беше ясно, че ще стане така. Просто защото… 911 GT3. Тоест, една от най-добрите за каране и на писта коли, с един от най-откровените атмосферни мотори в серийно производство. Именно този тип емоция е била водеща и при разработката на новото Porsche 718 GT4 RS. То е кулминация на серията 718 и отдаване на последен почит на атмосферния шетцилиндров боксер, преди моделът да бъде заменен с… чисто електрически модификации.

В централната част на колата, точно зад седалките, е сгушен 4-литровия 6-цилиндров агрегат от новото 911 GT3. Машината е абсолютно същата, като единствените промени са в ориентирането на дроселите – тук за завъртени на 90 градуса заради въздушната кутия – и, разбира се, изпускателната система. Последната е по-дъга, заради позицията на самия мотор.

Максималната мощност е 500 к.с. и 450 Нм, което е увеличение с (поне) 80 к.с. и 30 Нм спрямо официалните данни на „обикновения“ 718 Cayman GT4. Поне, защото Андреас Прьонингер, човекът зад всички GT коли на марката, казва следното на Джаки Рикс във видео за TopGear: „Тези 500 к.с. са доста консервативни…“, което може да означава само едно, че са повече.

По отношение на масата, новото Porsche 718 GT4 RS тежи 1415 кг. Това резултира в съотношение маса/мощност от 2,83 кг/к.с. И също значи, че колата е с 35 кг по-лека от стандартния GT4 с PDK кутия, с 20 кг по-лек от 911 GT3 с PDK и с 3 по-малко от GT3 със 6-степенната ръчка. Интересна статистика за искащи да знаят всичко фенове, като мен.

Динамиката? Ускорението от 0-100 км/ч тук не е ключово за характера на колата, но е доста добро: 3,4 секунди срещу 3,9 секунди за не-RS GT4 модела с PDK. И като стана въпрос за кутията, Porsche 718 GT4 RS ще се продава само и единствено с ‘porsche doppelkupplungsgetriebe’. Максималната скорост е 314 км/ч (+12 км/ч спрямо споменатия по-обикновен модел), а на времето на „Нюргургринг“ е 7:09.3 или с почти 24 секунди по-добро. Което е много. И същевременно с 6 сек по-бавно от новото 992 GT3.

Аеродинамиката? Също доста по-драстична. Има регулиращ се на ръка преден сплитер, както и също ръчно настройващо се голямо карбонови крило отзад. В предните калници са обособени отвори в стил GT3 RS, подът на колата е променен, а в карбоновия капак - сериен за GT4 RS, но с видим карбон при кола с Weissach пакет – има и два NACA отвора.

Нови отвори има и там, където при всички останали 718 Cayman седят малките триъгълни прозорчета. Вместо тях тук има въздуховоди към вече споменатата горе кутия със състезателен филтър. При Weissach изпълнението те имат допълнително стърчащи бленди увеличаващи ‘ram air’ ефекта при по-високи скорости.

Какво друго включва този Weissach? По-тънко задно стъкло, което е познатото ви от смартфоните ‘Gorilla Glass’, също по-леките ковани магнезиеви джанти (серийно също ковани, но алуминиеви) в лилав цвят, като лилави стават и титаниевите накрайници на изпускателната система, след яко каране. Те също са част от олекотяващия пакет кръстен на развойния център на Porsche във Флахт.

И също карбонизирани екстериорни елементи, като отворите в предния капак, тези за въздуха зад вратите и черупките на външните огледала. Вътре пък поличавате титаниева предпазна клетка в задната част и табло обшито с т.н. Race-Tex материя. Иии Weissach бродерии на облегалките.

Чудесно, но колко струва? В Германия започва от 141 338 евро с 19% ДДС, което прави около 276 хил. лв. Или с около 30 хил. евро по-достъпно от 911 GT3.

Сбогом V10!