Всичко, което знаем за новите ограничения за стари коли в центъра на София!

  • Един от минусите на идеята е, че обходните артерии, които не минават през центъра, вероятно ще се задръстят още повече Един от минусите на идеята е, че обходните артерии, които не минават през центъра, вероятно ще се задръстят още повече
  • Очаквани рамки на по-тясната зона Очаквани рамки на по-тясната зона
  • Очаквани рамки на по-широката зона Очаквани рамки на по-широката зона
  • Ограниченията ще засегнат близо 30% от собствениците на автомобили в София Ограниченията ще засегнат близо 30% от собствениците на автомобили в София
  • Засега няма информация какво се случва с автомобилите с историческа стойност Засега няма информация какво се случва с автомобилите с историческа стойност

14 Dec 2021

В последните часове социалните мрежи се развълнуваха (и с основание) от информацията, че влизането в центъра на столицата ще бъде забранено за най-старите и замърсяващи автомобили. Сред многото мнения се появиха забавни и дори абсурдни коментари. Какво обаче знаем дотук със сигурност?

Откъде започна всичко?

Макар за забрана за влизане в центъра на София да се обсъжда, откакто се появиха новите екологични стикери, то бомбата бе хвърлена на 8 декември 2021 по време на конференцията “Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха”, организирана от Clean Air Fund в партньорство с ICCT, FIA, TRUE,  Шведско-Българска търговска камара и “Зелена София”. Clean Air Fund e организация, която работи в световен мащаб по проекти, които целят да помогнат в предоставянето на чист въздух за всички. “Въвеждане на нискоемисионна зона в София: Очаквани ползи по отношение на емисиите от NOX и ФПЧ” е проучване, направено от ICCT през 2021 г., по поръчка от Clean Air Fund. 

За кои автомобили ще важи ограничението?

Важно е да се направи уточнението, че всичко по-надолу е проект, а не окончателно приети ограничения. Освен това се говори за възможност за разсрочване във времето на тези срокове с до пет години, така че вместо 2027 г., процесът да продължи до 2032 г. Това е само три години преди момента, в който ЕС така или иначе ще забрани продажбата на бензинови и дизелови автомобили.

Зимен сезон, от който влиза в сила ограничението Дизелови автомобили Бензинови автомобили
2022/2023 г. Евро 3 Евро 2
2023/2024 г. Евро 4 Евро 3
2024/2025 г. Евро 5  
2025/2026 г. Евро 6 Евро 4
2026/2027 г. Евро 6d Евро 5
2027/2028 г. Евро 7 Евро 6d

Какви ще са зоните?

Вероятно ще има две зони – по-тясната ще обхващата самия център на София и донякъде повтаря новата синя зона, влязла в сила от 1 декември. По-широката зона обхваща широкия център. Все още не е ясно дали зоните ще работят постоянно, т.е. колите от съответните категории няма да могат да влизат в тях въобще, дали ще са активни само през зимния период или дори само в определени дни от годината, в които има по-високи нива на замърсяване. Също така не е ясно какво ще стане с живущи в зоните, но вероятно за тях ще има някакъв гратисен период.

Сигурно ли е?

Не, на практика всичко дотук са само предложения, но по всяка вероятност ограничения ще има и те ще са близки до проекта, могат да се променят само някои детайли – например границите на зоните или времевата рамка за въвеждане. Предстоят срещи и обществени обсъждания, като във всеки случай ограниченията ще важат най-рано от следващата зима – 2022/2023 г.

Какво стана с новите еко стикери?

Добър въпрос. След като от лятото всички коли получават от новите екологични стикери (макар и без реално измерване на вредните емисии), сега изведнъж отново се заговори за разделяне на колите по европейските стандарти, което напълно обезсмисли новите по-скъпи стикери.

Първородната Godzilla!